Öm svanskota- tips vid ridning?

Cornelia

Trådstartare
För två- tre år sedan ramlade jag under en skidtur och slog i svanskotan väldigt kraftigt.

Nu har jag fått problem när jag rider. Om jag sitter ner, framförallt i galoppen, blir jag jätteöm över svanskotan. Det sitter i även efter ridpasset, och rider jag ofta har jag ont hela tiden.

Någon som har tips på hur man kan underlätta för sin lilla svans??

Sv: Öm svanskota- tips vid ridning?

Gelseat eller fårskinnsludd kanske?!

Annars får du väl låta bli att sitta ner och galoppera ;)

Jag har en sån och den är guld värt:bow:

även jag har slagit i svanskotan och den kan vara öm ibland men min gelesits underlättar. typ 350 kr på börjes tror jag...

Senast ändrad:

Ja, en sån skulle man ha! Men känns ju lite dystert att behöva köpa en helt ny sadel- och den lär inte vara billig heller ....
Tror jag satsar på en sån där gel-sits.

Gelseat finns på Hööks också, dom tar 399:-

Håller med om att det blir lite väl dyrt att köpa ny sadel men om man ändå skulle byta så hade det ju varit all idé att lägga dom extra kronorna för att få en med biomex.

Jag har tur då som slagit i svanskotan vid två olika tillfällen, båda gångerna kraftiga smällar, men har inte ont när jag rider. Däremot om jag sitter länge på för hårt underlag eller för mjukt.

kl.
jag har också lite problem med min svanskota.
fick en smäll på den för 7 år sen och kan forfarande få ont.
speciellt om jag sitter länge på hårt. eller i en hård sadel. ibland får jag så ont att jag knappt kan sitta, eller ställa mig upp från sittandes.
medans andra dagar känner jag inte alls av det. :confused:

ska nog inhandla fårskinnsludd till sadeln. passar bra när vintern är på väg så man inte blir kall och stel i svansen:D

har ni andra som har besvär kollat på era svanskotor?

Jag fick min svanskota röntgad nån vecka efter jag slagit i den. Ingen synlig skada, men det tog jättelång tid innan jag blev bra. Och nu som sagt så får jag rejält ont när jag sitter ner i trav och galopp.
Man måste förstås inte sitta ner, men ibland vill jag rida lite dressyr och då är det nästan en förutsättning ...

Antingen sitter du för långt bra på rumpan när du rider eller så är sadeln för hög i bakvalvet. Svanskotan ska inte komma åt sadeln när du rider.

Det gör den inte heller men det verkar som om rörelsen under nedsittning framkallar smärtan.

Om man vill bli bra från smärtan istället för att försöka lindra med kuddar kan man boka tid hos närmsta kiropraktor så känner de om svanskotan är vriden eller sned. :idea:

Nackdelen är att undersökningen ganska ofta görs rektalt... :crazy:

Min var vriden efter ofrivillig avsittning men min kiropraktor löste det från utsidan som tur var. :p

Jag tycker att min svanskota sitter lite till höger. Skulle man ha kollat upp det då...?

De finns nog även begagnade då den jag såg hängde i en lokal ridsportaffär bland begagnat.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025