Öm stråle OCH svullen sena??

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Vad har ni för erfarenhet av öm stråle och svullen sena? Kan det vara stengalla? Hur lång tid kan det ta innan det blir bra? Vad kan det annars vara?

Sv: Öm stråle OCH svullen sena??

Stengalla orsakar inte svullnad i senan. Däremot kan inflammation i hoven t ex en hovböld, sömtryck eller stengalla göra att det känns tjockt och varmt i samma område som böjsenorna. Det beror på immunförsvarsreaktionen som gör att en lokal inflammation bildas. Varm och öm stråle låter typiskt som detta MEN om själva senan är svullen så är det en helt annan sak.

Sv: Öm stråle OCH svullen sena??

Stengalla orsakar inte svullnad i senan. Däremot kan inflammation i hoven t ex en hovböld, sömtryck eller stengalla göra att det känns tjockt och varmt i samma område som böjsenorna. Det beror på immunförsvarsreaktionen som gör att en lokal inflammation bildas. Varm och öm stråle låter typiskt som detta MEN om själva senan är svullen så är det en helt annan sak.

Tack för svar! Strålen är jätteöm, dock ej varm (vad jag kunnat känna), och böjsenan är lite svullen (svampigt). Markerar lite nu, haltade först. Vad tror ni? Kan det då vara stengalla och svullnaden en konsekvens av detta? Behandling isf? Hur länge?

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 800
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka