Om registering ASVH

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stopek
  • Startdatum Startdatum
S

Stopek

Följande frågor har jag skickat till dem. Men tänkte att det säkert finns massor här som kan svaren och man vet väl aldrig när en ASVH får tid att svara.

Så här är frågorna:

Skulle behöva er hjälp med att få klarhet över en häst jag tänkt köpa, den heter Miranda född 2006.

Hon är e.Primer K och u.Melinda, svensk ridponny.

Melinda är e.Chaplin ee.Miroco 718, u.Melissa ue.Espri ox och uu.Sintons Joybell - svensk ridponny (fbl/welsh). Alla är registrerade utom då Melinda. Men det skall vara på gång.

Min undran är då hur detta sto blir registerat. Som halvblodskorsning eller halvblod?

Undrar också över färg på papper? Är inte insatt i halvblodsavel och behöver också en förklaring till vad just denna färg på papper har för innebörd.
 
Sv: Om registering ASVH

Om hon registeras i ASVH får hon gråa papper. Primer K är ju inte någon godkänd hingst. Sedan vet jag för lite om hennes mamma var hon är registerad. Men hon bör hamna i antingen register III vilket ger gråa papper och hon kommer inte att få vara med på t ex treårstest.
Med andra ord kommer hon inte att räknas som ett halvblod utan som en häst av varmblodstyp och det enda hon får gemensamt med ett halvblod är att hon blir registerad i samma förbund.

Från ASVH:s hemsida:


Register avd. III

Övriga hästar av varmblodstyp. Om härstamning kan verifieras anges sådan. I övrigt anges härstamningen som okänd. Dock måste födelseår kunna verifieras och anges.
Raskod: 59 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 9501)
 
Senast ändrad:
Sv: Om registering ASVH

Åh Chaplin!!

Han har jag ägt, det var en jätte vacker häst!
(det är dock inte jag som tagit föl efter han)
 
Sv: Om registering ASVH

Om hon registeras i ASVH får hon gråa papper. Primer K är ju inte någon godkänd hingst. Sedan vet jag för lite om hennes mamma var hon är registerad. Men hon bör hamna i antingen register III vilket ger gråa papper och hon kommer inte att få vara med på t ex treårstest.
Med andra ord kommer hon inte att räknas som ett halvblod utan som en häst av varmblodstyp och det enda hon får gemensamt med ett halvblod är att hon blir registerad i samma förbund.

Från ASVH:s hemsida:


Register avd. III

Övriga hästar av varmblodstyp. Om härstamning kan verifieras anges sådan. I övrigt anges härstamningen som okänd. Dock måste födelseår kunna verifieras och anges.
Raskod: 59 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 9501)

Tack Masse för ett snabbt svar. En morgonpigg till.

Håller ni andra med Masse?

Vad skulle ett föl till henne efter godkänd halvblodshingst bli?

Och ni som har lust att PM´a mig. Vad tycker ni att man betalar för denna häst (får man fråga det)? Vacker och nästan korrekt, lite inåttåad (mer på ena fram), blir strax under 160.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om registering ASVH

Avkomma med godkänd hingst (av ASVH) ger gråa papper.

Eftersom inte "ditt" stos pappa är godkänd så måste han hamna i fjärde led i avkommorna för att ge gröna papper, så "ditt" stos dotter-dotters avkommor får gröna papper så vida bara godkända ASVH hingstar används
Det tar alltså 3 generationer med godkända hingstar(och ston) för att ge gröna papper.
 
Sv: Om registering ASVH

Avkommor till stoet e godkänd halvblodshingst får grå papper och raskod 54. Om en sån dotter till henne får avkomma e godkänd halvblodshingst får den avkomman vita papper och raskod 04.
 
Sv: Om registering ASVH

Avkommor till stoet e godkänd halvblodshingst får grå papper och raskod 54. Om en sån dotter till henne får avkomma e godkänd halvblodshingst får den avkomman vita papper och raskod 04.

Tack. Treårstest, har du tid att hjälpa mig Görel? Har en känsla av att det är riktigt låga poäng.

Hälsnig Maja
 
Sv: Om registering ASVH

Jag förstår tyvärr inte vad du menar.

Frågar du om hon får ställa upp på treårstest?


Nej, jag menar hur jag skall tolka Primer K´s siffror på treårstestet.

http://www.blup.se/sv-SE/horses/120248-primer-k-swb

För min del är jag ute efter en trevlig allroundhäst som jag kan tävla hopp och dressyr lätt klass. Stoet rör sig fint och jag är egenligen inte intresserad av avel alls. Men med ett sto, så är det ju alltid kul att möjligheten finns, om hon visar sig vara en bra häst.

Däremot är det ju en häst jag skall bruka. Om nu Primer K bedömts lågt, så är det ju inte till stoets fördel för hållbarhet och användbarhet.

Robin Z är pappa till Primer K, men det är ju inte säkert att den talang gått igenom hos sonen.

När jag kollar upp den ena godkända hingsten efter den andra vad det gäller BLUP så står det inga siffror alls på treårstestet??!?

Hälsning Maja
 
Sv: Om registering ASVH

Finns inga siffror utlagda på en viss häst så har den inte gått treårstestet (eller så har det inte hunnits med att lägga in resultatet om det är nyligen). Det kan finnas en massa olika orsaker till att en häst inte gjort detta.

Skalan går upp till 10, 7: or och 8: or ser jag som medelmåttigt. Att tänka på är ju att dagsformen påverkar siffrorna, växtfaser och spänning i en ovan situation, så det är inte alltid siffrorna säger så mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Om registering ASVH

Finns inga siffror utlagda på en viss häst så har den inte gått treårstestet (eller så har det inte hunnits med att lägga in resultatet om det är nyligen). Det kan finnas en massa olika orsaker till att en häst inte gjort detta.

Skalan går upp till 10, 7: or och 8: or ser jag som medelmåttigt. Att tänka på är ju att dagsformen påverkar siffrorna, växtfaser och spänning i en ovan situation, så det är inte alltid siffrorna säger så mycket.

Tack. Så en 6:a på teknik hoppning är dåligt, under medelmåttan? Förutom det var det bara 7 och 8:or.

Hälsning Maja
 
Sv: Om registering ASVH

Tänk på att det är siffror satta under ett bedömningstillfälle under en enda dag. Alla har dålia dagar och hästen kan ha haft en ryttare som han inte passade ihop med. Mynta hade 4 5 på hoppningen på kvaliten!
 
Sv: Om registering ASVH

Ja, jag skulle kalla 6 dåligt. Inte extremt dåligt. Och som sagt, det handlar om ett tillfälle, så det behöver inte nödvändigtvis spegla hästens kapacitet (men få heller inte falska förhoppningar, hästen kanske visade sig som bäst och fick den siffran). Har några andra nära släktingar några bedömningar och om du tittar på hästen du tänkt dig, så kan du kanske bilda dig en bra uppfattning.
 
Sv: Om registering ASVH

Ja, jag skulle kalla 6 dåligt. Inte extremt dåligt. Och som sagt, det handlar om ett tillfälle, så det behöver inte nödvändigtvis spegla hästens kapacitet (men få heller inte falska förhoppningar, hästen kanske visade sig som bäst och fick den siffran). Har några andra nära släktingar några bedömningar och om du tittar på hästen du tänkt dig, så kan du kanske bilda dig en bra uppfattning.

Nej, det verkar inte så. Tack för all hjälp. Men jag var inte snabb nog hästen var redan bortlovad när jag ringde nyss. Och jag tittade på den igår kväll som första spekulant. Suck.

Hälsning Maja
 
Sv: Om registering ASVH

Tack. Så en 6:a på teknik hoppning är dåligt, under medelmåttan? Förutom det var det bara 7 och 8:or.

Hälsning Maja

Det stämmer väll inte !

En 5 på treårstestet ska de klara att hoppa 110 ?? för att få 5 = godkänt anser man då att pålle har mer kapacitet så höjer man till 120 cm ?? och därefter höjs betygen .

Däremt är gångarterna godkända från siffran 7 .

8 är absolut accepptabelt och sitta och säga att det är inte är speciellt bra kan man undra vad man är ute efter ?

Mvh Mia
 
Sv: Om registering ASVH

Nu är det i och för sig en personlig iakttagelse och åsikt att 7-8 är medelmåttigt. Ett riktigt bra betyg är ju bra just för att inte så många får det. Ett dåligt betyg är inte lika med en dålig häst, eftersom det handlar om ett enda tillfälle, däremot är det troligare att en häst som klarat att få ett riktigt bra betyg faktiskt är riktigt bra.
Att hästen fått en lägre siffra är ju bara ett problem om man sätter stor vikt vid det (och alltså inte tänker på att det kan vara missvisande), eller om siffran verkar korrekt med tanke på släktingar, senare meriter eller att man sett hästen.

Vad som är acceptabelt är helt upp till var och en beroende på vad man ska ha hästen till, och som sagt, beroende på om man kan ha anledning att tro att siffran inte speglar hästens kapacitet.
 
Sv: Om registering ASVH

7: or och 8: or ser jag som medelmåttigt

Siffran 7 är bra och siffran 8 mycket bra!

5 poäng är godkänt, allt över är alltså på plussidan....

Primer K var klass I i gångarter, klass II i hoppning men var inget hingstämne. Han fick dock ett antal avkommor innan han kastrerades, några kan du se på hans uppfödare/ägares hemsida.
Primer Ks mor fick diplom vid sitt 3-årstest och deltog vid Riksutställning i Flyinge. Både hon och sonen hade ett mycket bra temperament, dvs kunde/kan hanteras av hobbyryttare - något som verkar vara på tapeten idag.

F ö har Primer K ett mycket bra möderne, bl a är mamma syster med Xerxes som har placering i svår dressyr.
 
Sv: Om registering ASVH

Tack. Så en 6:a på teknik hoppning är dåligt, under medelmåttan? Förutom det var det bara 7 och 8r.

Vad tycker ni att man betalar för denna häst (får man fråga det)? Vacker och nästan korrekt, lite inåttåad (mer på ena fram), blir strax under 160.

BETALA VAD SÄLJAREN BEGÄR eller strunta i att köpa och leta vidare!

Ps har läst dina andra trådar om hästköp.....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp