Om registering ASVH

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stopek
  • Startdatum Startdatum
Sv: Om registering ASVH

Siffran 7 är bra och siffran 8 mycket bra!

5 poäng är godkänt, allt över är alltså på plussidan....

Primer K var klass I i gångarter, klass II i hoppning men var inget hingstämne. Han fick dock ett antal avkommor innan han kastrerades, några kan du se på hans uppfödare/ägares hemsida.
Primer Ks mor fick diplom vid sitt 3-årstest och deltog vid Riksutställning i Flyinge. Både hon och sonen hade ett mycket bra temperament, dvs kunde/kan hanteras av hobbyryttare - något som verkar vara på tapeten idag.

F ö har Primer K ett mycket bra möderne, bl a är mamma syster med Xerxes som har placering i svår dressyr.

Nja det är väl inte riktigt så siffrorna används, 7 anses väl som normalt utan avvikelse åt något håll alltså i fallet hoppning en häst som tar sig över utan att göra det på något lysande sätt vad gäller teknik och förmåga. 8 är bra en häst som hoppar väl med klart godkänd teknik utan att ha det där lilla extra.
Så jag skulle definitivt bli mkt tveksam till en häst med 6 på hoppningen det betyder för mig en häst som hoppar med kass teknik men förvisso tar sig över hindret, något annat har jag aldrig sett få en 6a på hoppningen.
 
Sv: Om registering ASVH

Är lite nyfiken vad du skulle sätta på en häst som man höjer till 130 får kritik på Teknik förmåga :: God hoppvillig,God taxering, god frambensteknik, kniper bak ,svag ryggverkan .

Samt Temprament intryck Energisk sammarbetsvillig med gott förtroende . Oelastisk därmed ngt tung .

Vad skulle du anse ungefär siffrorna skulle ligga på ?

Mvh Mia
 
Sv: Om registering ASVH

Håller med dig i sak men 5 är även godkänt på gångarterna, 7 är bra även här.:)

Häst som fått under 5 på någon bedömningspunkt är dock ej godkänd. För att få hoppdiplom krävs 8-8 i hoppning, numera. Tidigare räckte det med en 7 och en 8. Totalpoängen måste ju dock vara minst 47.
För gångartsdiplom måste hästen numera få en 7 och två 8or minst. Tidigare kunde man ju få diplom på två 7or och en 9 t ex.
Betyget 7 betyder alltså bra och 8 mycket bra....
 
Sv: Om registering ASVH

Är lite nyfiken vad du skulle sätta på en häst som man höjer till 130 får kritik på Teknik förmåga :: God hoppvillig,God taxering, god frambensteknik, kniper bak ,svag ryggverkan .

Samt Temprament intryck Energisk sammarbetsvillig med gott förtroende . Oelastisk därmed ngt tung .

Vad skulle du anse ungefär siffrorna skulle ligga på ?

Mvh Mia

Absolut inte över 6-6 knappt det ens. Som sagt en häst som hoppar men inte gör det på ett bra sätt vad gäller tekniken. Att den dessutom är oelastisk drar den rakt ner, en mkt viktig punkt på en hopphäst.
 
Sv: Om registering ASVH

Håller med dig i sak men 5 är även godkänt på gångarterna, 7 är bra även här.:)

Häst som fått under 5 på någon bedömningspunkt är dock ej godkänd. För att få hoppdiplom krävs 8-8 i hoppning, numera. Tidigare räckte det med en 7 och en 8. Totalpoängen måste ju dock vara minst 47.
För gångartsdiplom måste hästen numera få en 7 och två 8or minst. Tidigare kunde man ju få diplom på två 7or och en 9 t ex.
Betyget 7 betyder alltså bra och 8 mycket bra....


Jag håller fullständigt med dig 7 är bra på gångarter 8 mycket bra .

5är godkända i gångarter
frågan är hur den räknas hästen kan gå utan hälta eller springa uten hälta:D Mycket trippigga gångarter den har 4 ben:idea:?

Dock inget att titta på vid köp enregelrätt skogsmulle ;)

Angående hoppningen så är det mer kan den klättra över 1,10 så är den godkänd för en 5 och därefter höjs betygen .

Mvh mia
 
Sv: Om registering ASVH

Absolut inte över 6-6 knappt det ens. Som sagt en häst som hoppar men inte gör det på ett bra sätt vad gäller tekniken. Att den dessutom är oelastisk drar den rakt ner, en mkt viktig punkt på en hopphäst.


Dock går den över 110 för att få en godkänd siffra 5 och man ser att den klarar mer och är faktiskt upp på maxhöjden vilken den klarar på 130 på en 3 åring så så osmidig kan den väll inte vara eller kan den det ?

Vi diskuterar en 3 åring och inget bruksprov .

Intressant hur du rakt av *sågar oelastisk drar den rakt ner * Ingen hopphäst .


Din häst kritik på bruks var Omdöme hoppning: Ganska sammarbetsvillig hingst. Bra frambensteknik, svag ryggverkan och bakbensteknik. Har svårt att korta och bära sig.

Är inte ute efter att vara elak på något sätt men är detta inte liknande bedömningar ?

Den ena hästen är dissad som hopphäst och den andra kan hoppa ?

Sen handlar det ju om dagen men tycker faktiskt det är lite intressant att min häst inte var värd mer än 6-6 om ens det ?

Nu är inte jag en hoppemänniska så jag kanske inte ens ska diskutera det här :laugh:

Men om inte annat kanske jag lär mig något ;)

Mvh Mia
 
Sv: Om registering ASVH

frågan är hur den räknas hästen kan gå utan hälta eller springa uten hälta

Det finns ju faktiskt några hingstar med korta gångarter som har 5.
Liksom det finns godkända hingstar som har 5 i hoppning.

Dessa väger ju upp sina svagheter med att vara riktigt bra i den andra "grenen".


Har man höjt hindret till 1.30 vid 3-årstestet brukar man hamna på minst 7or. De låter ju inte alla hoppa 1.30. Men börjar hästen stanna, riva och inte rätta sig så kan betyget förstårs att sjunka.
Ibland kan det då vara så att någon häst som "bara" hoppat 1.20 får högre poäng, tyvärr.
 
Sv: Om registering ASVH

Ja som jag sagt gång på gång, jag har aldrig sett honom hoppa så dåligt som på bruks i år, och på den hoppningen han visade där så hade han inte varit värd några höga poäng (prestationshingstarna får inga poäng av domarna). Nu brukar som tur var inte hans hoppning (eller kritik) vara sådan.

Skall vi då köra en rättvis bedömning så kan du ju jämföra med hans 3 års kritik som ju då också var löshoppning.

En häst med stort hopp, kommer upp bra från marken med ett starkt avstamp, mkt bra ryggverksamhet med bra benteknik skruvar dock något bak (han orkade inte hålla ihop sina stora språng som unghäst utan vred sig lite i luften), försiktig

Stor kapacitet, samarbetsvillig, orädd och energisk

Han fick hoppa en bra bit över 130 (naturligtvis efter gdk från oss) då domaren ville se om han kunde få honom att hålla sig rak på det viset.

Vilka betyg får man då på sådan hoppning jo 8/9

Eller så kan vi ta kvalitetsbedömningen

Säker taxering, mkt god framåtbjudning/hoppvilja, jättefin ryggverksamhet, Mkt god frambensteknik, snabb reaktionsförmåga och god spänst
God uppmärksamhet, gott förtroende, orädd, energisk
Poäng 9/8 (Med kommentar från domaren att hade han orkat hålla sig rak, vilket han ännu inte gjorde då) så hade han fått 10 på tekniken.

Bruks som 4 åring
En hingst med säker taxering och mkt bra inställning. Han är rädd om sig, har fin teknik och god spänst. Han har god uppmärksamhet, god samarbetsvilja, gott förtroende och är orädd.

Så ja nog är han en hopphäst vilket han också bevisat med svårklassplacering redan nu som 7 åring.

Men vi kan ta andra exempel, jag kan ta några på måfå som ligger på lite snarlika kritiker bland hästar jag visat genom åren så förstår du kanske mer vad jag jämför med.

Bland annat en som fick omdömmet som 3 åring (löshoppning)
Bra inställning, fin frambensteknik dock svag ryggverksamhet och benteknik bak
Samarbetsvillig med bra hoppvilja Poäng 5/5

Dock var hästen i detta fallet klart trött och visade inte sitt vanliga hopp och kom också igen som 4 åring (uppsuttet) och fick följande kritik

God framåtbjudning/hoppvilja, god ryggverkan, god bakbensteknik, snabb reaktionsförmåga, rättar sig bra, god spänst
God uppmärksamhet, Orädd, energisk
Poäng 8/7

Absolut ingen svårklass häst men en trevlig hopphäst tom 130

En annan (4 år) (uppsutten)
God framåtbjudning/hoppvilja, bra ryggverkan och bakbensteknik, svag frambensteknik, kunde rättat sig bättre
God samarbetsvilja, orädd, energisk
Poäng 6/6
Blev sedan inte heller någon tävlingshäst att hänga i julgranen utan blev hobbyhäst.

Ytterligare en annan (3 år) (löshoppning)
En häst med bra benteknik och bra ryggverkan, försiktig på hinder ngt svag taxering och kunde varit lite mer framåt
Betyg 7/7

4 år (uppsutten)
God framåtbjudning/hoppvilja, god frambensteknik, svag ryggverkan, snabb reaktionsförmåga, rättar sig bra
God uppmärksamhet, god samarbetsvilja, gott förtroende, orädd, energisk
Poäng 6/7

Ingen hopphäst att hänga i julgranen dock var den heller aldrig menad till det då det var en ren dressyrhäst.

Sen kan det skilja enormt på vad som innefattas av i stort sett samma utlåtande, domaren som sätter poängen har hästen framför näsan när de gör det trots snarlik kritik så kan det skilja enormt mellan två hästar och den ena förtjänar mkt högre poäng än den andra.
 
Sv: Om registering ASVH

Det finns ju faktiskt några hingstar med korta gångarter som har 5.
Liksom det finns godkända hingstar som har 5 i hoppning.

Dessa väger ju upp sina svagheter med att vara riktigt bra i den andra "grenen".


Har man höjt hindret till 1.30 vid 3-årstestet brukar man hamna på minst 7or. De låter ju inte alla hoppa 1.30. Men börjar hästen stanna, riva och inte rätta sig så kan betyget förstårs att sjunka.
Ibland kan det då vara så att någon häst som "bara" hoppat 1.20 får högre poäng, tyvärr.

Jag har i alla fall aldrig varit med om att de inte får hoppa 130 och även om de hoppat 130 så är det ingen som hellst garanti för att de får minst 7 även om de varken river eller stannar.
 
Sv: Om registering ASVH

Det stämmer väll inte !

En 5 på treårstestet ska de klara att hoppa 110 ?? för att få 5 = godkänt anser man då att pålle har mer kapacitet så höjer man till 120 cm ?? och därefter höjs betygen .

Däremt är gångarterna godkända från siffran 7 .

8 är absolut accepptabelt och sitta och säga att det är inte är speciellt bra kan man undra vad man är ute efter ?

Mvh Mia

Ja, inte vet jag. Jag har inte den blekaste aning. Det är därför jag frågar.

Hälsning Maja
 
Sv: Om registering ASVH

Behövs verkligen en tråd till angående Joy och gylles förmåga att bedöma sin egen häst? Jag tror knappast att TS har nytta av det...

Däremot är det ju helt klart intressant att höra vad olika hästar fått för bedömning (siffror och muntligt), och också hur det stämt överens med senare bedömningar och prestationer.
 
Sv: Om registering ASVH

Tack. Så en 6:a på teknik hoppning är dåligt, under medelmåttan? Förutom det var det bara 7 och 8:or.

Hälsning Maja

Är det nu 3års test så tycker jag personligen att det inte säger så mycket, speciellt inte om löshoppningen. Det är klart om hästen har en bra dag och visar sitt bästa så bedöms dett kapacitet troligen rättvist, men många hästar har dels inte sin bästa dag på treårs eller blir spända just i den miljön som unghästar. Jag står hos en uppfödare som numera ej visar på treårs, men innan det så hade hon tre avkommor till ett sto som fick vardera 55, 67 och 76 på treårs. Dessa hästar har med ålder och mognad visat sig vara förträffliga tävlingshästar alla tre med många placeringar, två t om 1,45 hittills och den tredje nyligen placerad i 1,50 i debuten. Som sagt 3 års siffrorna, speciellt om de ej är höga, behöver ej visa hästens kapacitet och vad den kan prestera under ryttare, och det är väl det som räknas??
 
Sv: Om registering ASVH

Ja, jag kan ju inte svara för de bedömningar du har sett/deltagit i.
Jag har befunnit mig inne på banan som funktionär vid bedömningar under många år och vet att inte alla får hoppa 1.30.
Höjer man från 1.20 till 1.30 så är det för att domarna tror sig kunna sätta ett högre betyg.

Har klippt följande ur bed. regementet;
" Begynnelsehöjd 80 cm, och efter ca 6 språng bör höjden 1,1 m och maxlängden 1,2 m ha uppnåtts. Denna storlek på hindret, både i höjd och längd, skall hästen övervinna för att få betyg 5. Ytterligare höjning till max 1,3 m får göras för hästar som visar sig kapabla härför, men hindrets längd skall då vara max 1,2 m samt vara av normal oxertyp. (bakre bommen 5 cm högre än den främre, se skiss)
Domarsekreterare skall anteckna antal..."

Jag har aldrig varit med om att någon domare velat höja hindret över 1.30 på alla år och då är det väl iallafall 10-talet hästar som erhållit 10-10 vid de bedömningarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Om registering ASVH

Vad tycker ni att man betalar för denna häst

Hur skall jag tolka det du säger?

Att du inte ska pruta.

Jag har sett att du letat häst för ca 30.000 kr.

En känd hoppryttare sa för flera år sedan till en hästägare med korsningshäst på 3 år (oinriden efter arab, dvs liten) att ingen häst egentligen skulle kosta mindre än 40 000 kr (obs minst fem år sedan).
 
Sv: Om registering ASVH

Att du inte ska pruta.

Jag har sett att du letat häst för ca 30.000 kr.

En känd hoppryttare sa för flera år sedan till en hästägare med korsningshäst på 3 år (oinriden efter arab, dvs liten) att ingen häst egentligen skulle kosta mindre än 40 000 kr (obs minst fem år sedan).

En häst, liksom vilken annan vara som helst, är under marknadens tunga ok.

Själv kontaktar jag nästan bara hästägare där priset är sådant jag är beredd att betala (eller om det står att priset är diskuterbart). Att sedan åtminstone försöka pruta tycker jag hör till. Jag har tidigare när jag köpt häst alltid prutat och alltid lyckats. Ingen har avvisat mig och jag har kört hem med lite mer pengar kvar i fickan än jag kanske hade tänkt.

Jag förstår så väl att man som uppfödare tycker att det är rent för d-ligt om man inte ens får ut sina utgifter när man säljer. Känner en arabhästuppfödare som blir ilska bara hon tänker på det. Med halvbloden verkar det vara lite bättre ställt för uppfödarna. På ASHV hemsida hisnar man över priserna och jag förmodar att hästarna blir sålda.

Hittills i min hästjakt har jag dock inte hittat en häst som varit det jag ville. Kanske för att jag inte har tillstånd (från övriga familjen) att lägga mer pengar på häst. Detta sto var dock kanonfint, men jag hann inte med i svängarna, för att hon var ett sådant kap. If you snooze, you loose.

Och jag har hört att ingen häst bör kosta mindra än 10 000 kr (för att slippa slaktransporterna), så det beror på vilket perspektiv man väljer. Om man är känd hoppryttare eller hobbyryttare.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om registering ASVH

Behövs verkligen en tråd till angående Joy och gylles förmåga att bedöma sin egen häst? Jag tror knappast att TS har nytta av det...

Däremot är det ju helt klart intressant att höra vad olika hästar fått för bedömning (siffror och muntligt), och också hur det stämt överens med senare bedömningar och prestationer.

Ehhhhh, var handlar detta om min förmåga att bedömma honom ?? De bedömningar jag lade ut är gjorda av Leif Nilsson, Maria Gretzer och Mikael Nolin inte av mig......
 
Sv: Om registering ASVH

Om man är känd hoppryttare eller hobbyryttare

Fast nu gällde ju mitt exempel en hobbyhäst, frisk men ej utbildad, som skulle säljas som hobby (allround) häst.

En frisk häst mellan 2-15 år av ridhästmodell, 155 cm och uppåt borde inte säljas för under 50 000 kr. Det är min åsikt.

Har den sen goda gångarter/hoppförmåga, bra stam o s v kostar den naturligtvis mer.

Sedan finns det de som desperat, pga skilsmässor, dödsfall o s v som måste sälja billigare. Att pruta på ett redan lågt pris av en desperat säljare är osmakligt.:mad:

Och jag har hört att ingen häst bör kosta mindra än 10 000 kr (för att slippa slaktransporterna), så det beror på vilket perspektiv man välj

Har ALDRIG stött på någon som har den åsikten!?
Var rör du dig någonstans?
Vad det inte en frisk ridhäst du skulle ha?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp