Om reaktion på hot och hur gör man?

För vissa dröjer det ett tag innan reaktionen kommer och för vissa kommer inget alls.
Ibland så kommer reaktionen på ett sätt som man inte förväntade sig tex i en annan situation kan man plötsligt börja känna sig stressad eller få ångest eller få sömnsvårigheter.

Exakt så.

Jag blev dödshotad på akuten av en narkoman när jag stenvägrade skriva ut narkotikaklassade smärtlindrande för hens påstådda "ryggsmärta". Fick bra stöd av kollegor, men i flera veckors tid fick min sambo (numera make) hämta mig på jobbet efter kvällsjourerna för jag var livrädd att hen stod och vaktade på mig för att göra mig illa.

Vi har på mitt jobb börjat prata mer om rutiner om inrymning osv iom allt som händer här i världen.
Att man ska se till att låsa in sig på ett säkert ställe utifall de kommer någon med vapen o dylikt.
Blandannat.
Vi har, som jag skrivit i tråden, också pratat om inrymning osv. Men det skulle ju kunna hända att man möter en knivbeväpnad person när man helt enkelt inte har möjlighet att komma undan och inrymma.

Jag har personligen fått stresspåslag i efterhand när någon Annan varit i fara, men inte för min egen skull. När hunden blivit anfallen har jag till exempel varit samlad i det akuta tillfället men totalt konkat när alla är säkra igen. För egen del har livet bara gått vidare när faran är över.
Vi är alla olika.
Så glad att ingen kom till stor skada vid din incident @ameo! <3

Så glad att ingen kom till stor skada vid din incident @ameo! <3
Om jag förstått saken rätt så blev ingen skadad fysiskt överhuvudtaget. Och det är ett mirakel bara det, känner jag.

Jag är mest förundrad över att jag inte på något enda sätt kände rädsla trots att en person kom mer eller mindre emot mig med en kniv i "attackläge". Fattade jag inte vad det var jag såg, liksom?

Om jag förstått saken rätt så blev ingen skadad fysiskt överhuvudtaget. Och det är ett mirakel bara det, känner jag.

Jag är mest förundrad över att jag inte på något enda sätt kände rädsla trots att en person kom mer eller mindre emot mig med en kniv i "attackläge". Fattade jag inte vad det var jag såg, liksom?
Det är väl det här som är din bearbetning istället. Att undra och fundera. :)

En del människor kan hantera stegrande hästar med hovar fäktande mot ansiktet, bilar på väg in i dödslägen, plan på väg att krascha utan panikpåslag. Det är lika normalt som att inte kunna göra det.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om... 2 3
Svar
41
· Visningar
7 214
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mor är alkoholist. Ev. far också men han förlorar inte sitt förstånd i samma grad som mor. Jag bor fortfarande hemma och har planer... 2
Svar
27
· Visningar
3 248
Senast: gråvarg
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna... 65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
52 891
L
Hästhantering Jag har haft min häst 1,5 månad och nu är hon som förbytt. Hon har ingen respekt för mig och jag har nu insett att hon har tagit... 2 3
Svar
51
· Visningar
7 142
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31