Om någonting händer mig - vad händer då med min son?

Sv: Om någonting händer mig - vad händer då med min son?

Bra att jag kunnat hjälpa till!

Jag kan inte nog poängtera hur tryggt det var för mig som storasyster att under uppväxten veta vart jag och lillasyster skulle bo om det skulle hända våra föräldrar något.

Efter tsunamin var det rätt många föräldrar som ringde mig på jobbet och undrade hur de skulle svara sina barn som börjat inse att föräldrar kan dö innan deras barn blivit vuxna och vad som då skulle hända med dem. Jag svarade som jag gjort här och fick sen responsen att det hade gjort deras barn väldigt lättade att få ordentliga svar på sina frågor.
 
Sv: Om någonting händer mig - vad händer då med min son?

Tack!

Jag gör det främst för att försöka dämpa alla rykten som lätt börjar på ett forum som det här. Jag vill inte att någon ska bli orolig i onödan eller handla galet bara för att man fått tokiga råd här.

Vad gäller din fråga tidigare om pappan inte vill ha vårdnaden så kan jag faktiskt inte svara rakt på den. Är han vårdnadshavare och den andra vårdnadshavaren avlider så han står ensam med ansvaret ska han kanske inte vara vårdnadshavare nu. Det är en reflektion från min sida. Är han inte vårdnadshavare kan ingen tvinga honom att bli det.

Aha ok, Den jag tänker på har ensam vårdnad.
Men OM nu en mamma har två barn . Barnen har två olika pappor. Barnen har halvtaskig kontakt med båda sina pappor. Ska man splitta på barnen då. Låt oss säga att barnen är 10 och 12 år.
 
Sv: Om någonting händer mig - vad händer då med min son?

Bra att jag kunnat hjälpa till!

Jag kan inte nog poängtera hur tryggt det var för mig som storasyster att under uppväxten veta vart jag och lillasyster skulle bo om det skulle hända våra föräldrar något.

Efter tsunamin var det rätt många föräldrar som ringde mig på jobbet och undrade hur de skulle svara sina barn som börjat inse att föräldrar kan dö innan deras barn blivit vuxna och vad som då skulle hända med dem. Jag svarade som jag gjort här och fick sen responsen att det hade gjort deras barn väldigt lättade att få ordentliga svar på sina frågor.
Jag tror jag ska sätta mig med gubben och prata om detta i helgen. Vi har nog aldrig tagit upp den frågan.
 
Sv: Om någonting händer mig - vad händer då med min son?

Ja, jag kommer absolut att berätta det för Sebastian när han blir äldre och kan förstå. Han och hans morbror har en underbar relation, så det lär nog inte kännas konstigt för honom i alla fall. Morbror är ju den som skämmer bort mest, där man får göra allt man vill och där man har jättekul ;) Min bror har inga egna barn, än i alla fall, så han avgudar verkligen min lilla kille, och blev mycket glad över att bli tillfrågad som eventuell vårdnadshavare om något skulle hända mig och pappan.

Vi hade aldrig något sådant uttalat i min familj när jag växte upp, och jag tror inte ens att jag reflektera över det heller. Allt kändes väl för tryggt helt enkelt, med en mamma och pappa på olika håll så att det alltid fanns någon av dom som kunde liksom.
 
Sv: Om någonting händer mig - vad händer då med min son?

Vi hade aldrig något sådant uttalat i min familj när jag växte upp, och jag tror inte ens att jag reflektera över det heller. Allt kändes väl för tryggt helt enkelt, med en mamma och pappa på olika håll så att det alltid fanns någon av dom som kunde liksom.

Reflekterade heller aldrig över detta vad jag minns. Har heller aldrig hört något av mina föräldrar om var vi syskon skulle få bo.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 518
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 816
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 048
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp