Om Min Hund Biter???

Casper

Trådstartare
Hej.

Nu är jag kluven, jag har alltid trott att JAG som hundägare ALLTID är ersättningskyldig om min hund gör ngt,även vid inbrott hos mig osv.Det har jag varit stensäker på även om jag tycker att vissa regler är fruktansvärt galna.

Men nu hade dom ett vägmöte här i gatan där securitas och polisen var och pratade för vi har mkt problem med inbrott här osv,då säger polisen att nu kan du sätta upp en skylt med "varning för hund" så ska du slippa bli ersättnings skylding om någon bryter sig in i HUSET (INTE TOMTGRÄNSEN)??

Men bara för två månader sen satt polisen på brukshundsklubben och sa att det hjälper INTE om du har skyltar där det varnar för hund då folk kan typ skylla på att dom inte kan läsa osv.(om dom inte är svenska osv)

Så vad gäller egentligen???Jag vill ju tro fortfarande att jag är ersättningsskyldig, men det skulle ju vara JÄTTE bra om det är så att man slipper bli skyldig om någon bryter sig in i mitt hus där mina tre stora vovvar vaktar..he he...

Tycker ju faktiskt att hos mig har dom inte att göra när jag inte är hemma....:devil:

hmmm, nån som har hört ngt?

Sv: Om Min Hund Biter???

Jag är faktiskt mest rädd för att de skadar hunden om hunden skulle bita :angel:

Dock gäller alltid strikt ägaransvar, iaf så långt jag är underrättad- dock är det nog rätt så förmildrande omständigheter om hunden biter inbrottstjuven...

//E

Inte hört något men får skriva av mig. Att man skulle bli ersättningsskyldig för att ens hund bitit en annan människa då denna brytit sig in i ens hus är sjukt :crazy:

Som en sann historia (kommer inte ihåg exakt men ni förstår principen):
Madan familjen var borta under helgen så klättrade en tjuv upp på taket. Han hade tänkt ta sig in genom skorstenen. Väl uppe på taket brast det, många av takbjälkarna hade ruttnat och taket höll inte att gå på. Tjuven stämde familjen eftersom han hade brutit benet i fallet, han anklagade dem alltså får att det var deras fel att de inte hade hållit ordning på taket. Hade de gjort det så hade han ju oskadd kunnat ta sig in i huset och stjäla deras saker.
Det gick till domstol och vem vann? Tjuven...
Ska man bli rädd?

mmm..det är sjukt..jag vet en sak till som oxå är sjukt...det hände mina grannar för ett par år sen..

Dom hade varit på semester..det var vinter..kallt...halt... tjuven hade tagit sig in genom ett fönster på baksidan men orkade inte bära ut tv:n det hållet utan tog dörren,halkade på trappan och bröt benet...tjuven där fick oxå rätt????

Men vad i H???ete??? rent ut sagt hade han där o göra??han kan gott ha att!

Sen håller jag med dig som skrev överst...jag är oxå rädd att mina hundar ska skadas...:confused: om någon tar sig in...

fast sen har jag en liten rolig sak att berätta oxå..hi hi.. våran schäfer som gick bort förra veckan var helt underbar,,han tyckte nog inte vi hade nog med räkningar;) han släppte in sotaren men inte UT...han fick sitta där hela dagen..ha ha..och sin mobil hade han i bilen... vi fick betala för ett par timmar extra.hi hi.. hunden kände ändå sotaren så vi trodde det skulle vara ok.. men inte..hi hi.. han fick sitta vid köksbordet o vänta,rörde han sig morrade hunden...det kan man ju skratta åt nu..men just då tyckte nog inte sotaren det var så kul..ler

om invandrare inte kan läsa ska dom väl iaf kunna kolla på en bildserie, ta kort på din hund när den visar tänderna, och ta en bild från internet med en "bitskada" (typ en hajattacksbild)..

det ska väl ffs räcka..

ja man tycker det...men så förklarade polisen på bruks det...

men det var ett bra förslag på ett bitmärke av en haj..he he:devil:

Mina morföräldrar råkade ut för samma sak fast i deras fall var det rörmockaren som inte kom ut. Till deras försvar kan sägas att de hade satt en stor lapp på köksdörren på vilken det stod ' Gå ej ut här hunden är lös '. De trodde det skulle hjälpa eftersom det var rören i badrummet som skulle fixas. När de kom hem vid 5 tiden satt rörmockaren på en stol i köket. Han sa; Jag skulle bara ta ett glas vatten. Nu behövde inte mina morföräldrar betala den tid han suttit där eftersom han hade blivit varnad och ändå gick ut i köket.

Det är väldigt vanligt att man släpps in men inte ut.
Så länge du inte försöker ta dig ut ur hundens område kan ni vara kompisar och kela m.m.

jao, enda problemet jag såg med den idén är att min hund sällan visar tänderna, och det finns inte ett överflöd av bilder på aggressiva pudlar på nätet :D

hittade dock VÄLDIGT creepy bilder av hajattacks-skador :( :cry:

Skitsnack a la Klintberg! Det finns ingenstans dokumenterat ett rättsfall här i Sverige där en inbrottstjuv får ersättning för skada som denne ådragit sig vid inbrott pga hal trapp eller ruttna takbjälkar! Däremot så är det sant att man som hundägare har ett strikt ansvar, även om hunden är inlåst och någon bryter sig in. Det är tyvärr inte alltid som en del poliser vet vad de snackar om vet jag av egen erfarenhet...:smirk:

"Min bästa kompis känner några som...":angel:

det med inbrottstjuven har jag också läst, men då var det i USA och vad stämmer de inte varandra för där? :angel: :D

Om någon går in i mitt hus, där min vakthund finns, så betalar jag gladeligen för skadorna han kommer att åsamka inbrottstjuven. Dock är jag inte så säker än på att han bara skulle bita litegrann, det skulle nog bli mycket större skador än så.

Vi håller precis på att sätta upp skyltar här på gården, då hunden går lös ute där om vi är utomhus. Den första skylten kommer att sitta vid tomtgränsens början, en varning om att det kan finnas en hund lös på gården, och att man då inte ska kliva ur bilen. Den andra får sitta på dörren, en vanlig varningsskylt bara.

Det var inte i sverige :p
Det var i USA, såg nu att jag glömt att skriva det. Och var det i USA kanske man har lite mer förståelse :angel:

Nu såg jag att du hade skrivit vart fallet kom ifrån. Nåja, två källor är bättre än en ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 606
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 352
Senast: pumah
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 300
Senast: krambanan
·
N
Övr. Hund Vi har ett litet delikat problem här hemmavid... För ett par år sedan kom en missbrukare på besök när vi hade fest. Folk stod ute på...
Svar
15
· Visningar
1 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka