Jag förstår hur du menar men vill bara flika in att jag inte alls menade att du skulle gå ner i vikt. Fettförbränning behöver inte inte innebära viktnedgång, framförallt inte om man bygger muskler samtidigt. Jag menade mer att om du börjar träna på ett sätt som gör att du bygger muskler, och samtidigt vill se vältränad ut, så är fettförbränning nödvändigt för att musklerna ska komma fram och synas. Och då menar jag att t.ex. högintensiv träning kan vara en väldigt effektiv metod!
2 pass styrka och ett pass HIIT i veckan tror jag till exempel vore mycket mer effektivt för vad du vill uppnå än 4 pass renodlad styrka i veckan, men där finns det säkert många som säger emot mig.
För övrigt tycker jag att PT-timmar låter som ett ypperligt förslag! Den investeringen har jag också gjort och det är en riktig höjdpunkt varje vecka. Jag lär mig otroligt mycket om träning och hur kroppen fungerar, samtidigt som jag får hjälp och inspiration till min egen, självständiga träning. Och så får jag ju svettas lite rejält också, såklart. Helt klart värt pengarna!
Nja, där håller jag inte riktigt med dig faktiskt. Allt handlar ju om att komma upp i sin egen personliga maxpuls och sedan jobba så länge och hårt man själv kan på den nivån. Är man sedan inte grundtränad så innebär det bara att man når maxpulsen tidigare än en mer tränad person, och att man således för göra färre övningar inom samma tid som en vältränad person gör - eller till och med ta några sekunders andrum halvvägs. Men det är viktigt att ha tjockt pannben och kunna fortsätta pusha sig själv även när man nått maxpuls, och
det kanske man har mer av om man är van vid träning redan. Att HIIT-pass sedan sällan behöver vara längre än 30 minuter långa tror jag också kan anses lockande och bra för mindre tränade personer, även om de är lika hårda som de är korta.