R
Raderad medlem 19815
För snabb och effektiv fettförbränning (vilket behövs minst lika mycket för att se vältränad ut eftersom att många av oss faktiskt är rätt muskliga men har fett som döljer det, här spelar även kosten in) rekommenderar jag HIIT-träning - högintensiv intervallträning. Det kan vara ganska korta men oerhört intensiva pass som kickar upp metabolismen rejält och detta leder till att kroppen fortsätter att bränna även efter avslutad träning. Metafit och Insanity är exempel på HIIT-pass, men det finns massor online också så att man kan göra det för egen maskin.
Effektivitet och intensitet är överhuvudtaget oerhört viktigt - att inte ta för långa pauser emellan övningar utan fortsätta pusha sig själv även om det känns som att man skulle behöva andas och ta igen sig i flera minuter till. Om man sedan tränar med någon form av vikter är det viktigt (pun not intended, höhö) att inte mesa och hålla sig till samma bekväma vikter för länge. Tränar du regelbundet så bör du öka vikterna med jämna mellanrum, annars kommer man liksom inte så långt. Jag brukar försöka tänka ca 6 gånger med samma övning innan jag går upp ett steg i vikterna, men det här är oerhört individuellt och det är viktigt att känna efter vad man själv klarar av.
Jag har inget behov av att gå ner i vikt faktiskt utan vill bli starkare. Tack för tips om träningsupplägg men i min nuvarande situation är det lite ovanför mitt huvud, jag har ju inte ens tagit mig iväg till gymmet.
Har aldrig tränat på gym, när jag pluggade för 10 år sedan gick jag på rätt mycket pass (step och aerobics var det som gällde då) och har sedan dess simmat och sprungit. Simma kan jag tyvärr inte göra längre pga mitt eksem som bara blivit sämre de senaste åren och definitivt blir sämre av att jag är i vatten.
Jag tror att jag ska boka in några pt-timmar på ett gym och kombinera med löpning från och med i höst. Blev jättetaggad på det nu och ångrar nästan ridlektionerna jag har bokat in från och med maj. Har varken tid eller råd att både gymma och rida.