Om man ska vara ekonomismart, hur ska man bo då?

lady_vip

Trådstartare
I dessa tider, hur ska man bo för att vara smart ekonomiskt? Hyra, köpa, flytta hem till föräldrarna:D;)

Vi bor just nu i en hyresrätt. En dyr hyresrätt. Dessutom kostar allt extra, det enda som ingår är värme och vatten (ja och sophämtning såklart). Förvisso mitt i stan med hög standard, men vi har tröttnat på stadens sus och brus.

Vi har börjat kolla på att hyra ett litet hus, men igår kollade vi in Hemnet och enligt deras kalkyler (glädjekalkyl??) kan vi mer än halvera vår boendekostnad genom att köpa ett litet hus på vischan. Då tillkommer ju lite pendling, men även ett risktagande. Hyreshusen som passar verkar inte växa på träd, men det kan ju dyka upp nåt.

Eller är det smartast att bo kvar hos det kommunala bostadsbolaget?

Hur resonerar n?

Sv: Om man ska vara ekonomismart, hur ska man bo då?

Fast i ett hus ska man ju bekosta allt sjäv. Saker som går sönder, gräsklippare och allt vad det nu är. Jag bor i en billig bostadsrätt, både i inköp och månadskostnad. Kanske kan vara något att fundera på.

Om man bara vill jaga kronor och ören och det är svårt att få en billig hyresrätt så går det kanske att skaffa en billig bostadsrätt i ett mindre attraktivt område. Det är förmodligen det billigaste alternativet och då har man också ganska bra koll på kostnaderna i förväg. Annars är hyresrätt att föredra i det stora perspektivet. Dels för att man slipper underhållskostnader och dels för att man är betydligt mindre bunden när man inte har lån och hyresrätter är relativt enkla att hyra ut i andra hand om man vill testa nåt annat ett tag. En ekonomisk nackdel med att äga sitt boende är just att man upplever att det är ett större projekt att sälja och flytta, ägandet låser en mer vid boendet. Du skriver att era kostnader skulle bli halverade, hur mycket pengar rör sig detta om? Ett par tusenlappar tillkommer ju lätt för driften av huset med ffa uppvärmning, och underhåll men även höjd försäkringspremie, etc. Har ni bil idag och duger den att pendla med, annars är ju det en stor ny post, förutom själva pendlingen. Hyra hus är förstås ett alternativ, då har man lite bättre kontroll och slipper oförutsedda utgifter (själv skulle jag dock tycka att det tog bort lite av det roliga med att ha hus).

Vad ger er mest livskvalitet? Att pendla långt, särskilt i bil, går helt bort ur mitt perspektiv. Däremot är det mycket värt att ha en trädgård och lite avskildhet. Ett bra alternativ om man inte har barn tycker jag är att ha en lägenhet i stan och ett helghus, då får man det bästa av två världar. Gör en lista helt enkelt på vad ni tycker är värt något och är beredda att betala för och tvärtom. Att köpa hus enbart utifrån ekonomin tror jag blir fel för det finns många fördelar med eget hus men om man vill leva snålt är det nog sällan det mest optimala.

Vi har en hyra på 10500, när man räknar in parkering, tv, el och bredband, för en 2:a. Husen vi kollat på ligger på ungefär samma boendeyta, med låga uppvärmningskostnader, där månadskostnaden (inkl ränta, amortering, uppvärming och husavgifter som sophämtning osv) hamnar på 3000-4000. Sen tillkommer ju försäkring, el och lite annat. Pendling såklart, men jag kör redan idag 4 mil per dag till hästen som står utanför stan, så bra bil har vi.

Vi vill båda till landet. Kruxet är att vi redan har vårt "på landet". Min sambos familh har en gård som väl tanken är att vi kan få ta över. Där är boningshuset inte i beboligt skick, så det är ett projekt. Eftersom min sambo inte är färdigpluggad förrän om 3 år känner vi att det projektet är för stort just nu, så vi vill ha något tillfälligt, för ett par år.

Att flytta till ett billigare område är ju ett alternativ, men jag kommer inte känna mig trygg i de områdena, krasst sett. Vi letar lägenhet i billigare områden, som är trygga, men det är ruskigt svårt att få boende där. Och sen återkommer jag hela tiden till att jag inte vill bo i stan. Jag hatar att inte ha nära till naturen, att inte kunna bara gå ut med hundarna eller ta cykeln till hästen. Sambon min känner samma sak, förutom längtan till hästen;)

Så ja, ena kvällen funderar jag på att köpa nåt litet krypin, nästa kväll kollar jag lägenheter (vi står ju såklart i kö) och tredje kvällen ringer jag runt på Blocket-annonser på uthyreshus.

Jag har bott mitt i Stockholm och trivdes utmärkt med det.
Nu bor jag istället 3 mil utanför, så det tar 30 min att åka kollektivt till stan.

Nu bor jag i lägenhet på landet :)
Omkring mig finns villor, men skogen är nära och jag har 7 minuter att cykla till hästen. Pendelkostnaderna blir låga då jag åker kollektivt till jobbet.

Här ute är det extremt lugnt(och tryggt om det nu var en viktig faktor), billigt att köpa lägenhet och avgiften är låg!

Kan ni flytta till något trevligt område nära stallet?

För mig blev det till slut ett enkelt val. Jag har små inkomster och min hyresrätt kostade mig 4900 i månaden.

Köpte hus och betalar 2000 på lånet, ~700 i el, 500 i ved (utslaget över året) plus sopor och slamtömning. Det kommer aldrig att nå upp till hyreskostnaden.

Dessutom kan jag odla en hel del av årets behov av grönsaker och jag har närmare till skog och natur.

Ser jag till livskvalitet så har jag vunnit massor. Extrakostnad för arbetspendling är ungefär halvannan mil per dag.

Jag kan spara mellanskillnaden i buffert för reparationer och ändå leva gott.

Kort sagt får jag betydligt mer för motsvarande summa som jag betalade till hyresvärden

Som jag ser det så verkar det dumt att satsa på att köpa ett annat hus om ni ändå ska satsa på gården om 3 år. Bättre i så fall att hyra nåt billigt och spara pengar till att renovera för.

Har ni kollat upp i detalj vad som skulle krävas för att få familjegården minimum beboelig? Ibland ser hus mycket mer skruttiga ut på ytan än vad de i själva verket är. Det kanske går att bo där ändå och fixa lite allteftersom ekonomin tillåter?

Det hade kanske gått, problemet är att det ligger avsides och om min sambo ska plugga får vi nog bo mer centralt. Men det finns inget avlopp, ingen vidare uppvärmning osv, tanken är väl att riva boningshuset och bygga nytt.

Men du har självklart rätt, det blir ju avigt att köpa något "bara för att" och jag ser ju hur svårt folk har att sälja, där vill ju inte vi stå. Blir väl mest rastlös av att kolla hyresmarknaden när det inte dyker upp något som passar oss.

Dorinda- tyvärr finns det inte så mycket hus öht i närheten av hästen, men ett par hyresfastigheter finns, har man is i magen kan ju en av dem bli lediga:)

Det hade kanske gått, problemet är att det ligger avsides och om min sambo ska plugga får vi nog bo mer centralt. Men det finns inget avlopp, ingen vidare uppvärmning osv, tanken är väl att riva boningshuset och bygga nytt.

Men du har självklart rätt, det blir ju avigt att köpa något "bara för att" och jag ser ju hur svårt folk har att sälja, där vill ju inte vi stå. Blir väl mest rastlös av att kolla hyresmarknaden när det inte dyker upp något som passar oss.

Dorinda- tyvärr finns det inte så mycket hus öht i närheten av hästen, men ett par hyresfastigheter finns, har man is i magen kan ju en av dem bli lediga:)

Jag personligen hade ALDRIG betalat 10500kr i hyra varje månad, det är ju pengar ni aldrig kommer att få tillbaka.
Fy fan vad dyrt... Måste ju finnas roligare saker att lägga pengarna på?

Jag skulle absolut försöka kapa kostnaderna och jag skulle inte alls vara främmande för att köpa ett hus eller lägenhet som ger er en lägre månadskostnad.
Även om det i vissa fall går trögt att sälja hus/lägenheter just nu så har du ingen aning om hur det ser ut om 3 år.
Det kan vara betydligt mer lättsålt då eller tvärtom, men att marknaden skulle stangera helt är ganska otroligt.
Över tid är en fastighet alltid en bra investering.
Fördelen med ett hus är ju att skulle ni hamna i ett läge där ni vill flytta men inte får huset sålt så kan jag garantera att småhus är alltid eftertraktade att hyra.
En bostadsrätt kan ju vara knepigare, det är inte alltid föreningen godkänner att lägenheten får hyras ut i andra hand och då är livet mindre kul.

Så jag skulle helt klart hellre köpa ett hus och bo billigare även om det kanske tillkommer lite högre reskostnader.
Men i utbyte får ni högre trivelfaktor med eget hus som ni kan greja bäst ni vill med och en trädgård.
Har du tur kanske du kan stalla upp hästen i närheten så du får gång/cykelavstånd dit?

Jag personligen hade ALDRIG betalat 10500kr i hyra varje månad, det är ju pengar ni aldrig kommer att få tillbaka.
Fy fan vad dyrt... Måste ju finnas roligare saker att lägga pengarna på?

Det är ju snordyrt, jag vägrar betala hyran, det får sambon göra:D (alltså, vi betalar ju tillsammans, men jag vill inte se det:p ) Anledningen till att vi hamnade här är väl ganska enkel, vi ville absolut ifrån lägenheten där vi bodde innan, denna lägenheten dök upp och vi även om vi visste att den var dyr så tog vi den eftersom hyresmarknaden här är svår och vi ville verkligen flytta. Vi har ju råd att bo här, men precis som du skriver finns det roligare saker att lägga pengar på.

Så jag skulle helt klart hellre köpa ett hus och bo billigare även om det kanske tillkommer lite högre reskostnader.
Men i utbyte får ni högre trivelfaktor med eget hus som ni kan greja bäst ni vill med och en trädgård.
Har du tur kanske du kan stalla upp hästen i närheten så du får gång/cykelavstånd dit?

Hästen står i ett bra stall just nu, jag ska kolla med den som äger alla fastigheter i närheten om det finns något som blir ledigt inom en vettig framtid. Annars så ringer vi just nu på allt som verkar vettig och kommer ut på hyresmarknaden, men jag har även koll på salufastigheter.

Det som är 100 klart är att vi vill flytta.

Jag skulle inte heller vilja se det :crazy:
Fy fan.. även om vi också skulle ha råd med det så får man ju en klump i magen av att skicka iväg så mkt pengar på bara boende...
Men sen är det ju så att nöden har ingen lag och måste man flytta så måste man.

Hoppas ni hittar ett bättre och billigare boende :)

Jag röstar ändå för att köpa ett mindre hus så kan ni tjäna lite pengar på det istället för att förlora.

Iofs var det väl 10500 inkl allt (parkering, el, bredband). Jag tycker inte att det låter som en så himla konstig summa för ett boende, och definitivt inte konstigt om man vill ha ett någorlunda attraktivt hus och dessutom är två personer som delar på summan. Kan hålla med om att det är tråkigt att ha en hög kostnad när man inte kan få igen några pengar när man flyttar. Å andra sidan har man heller inte något kapital bundet i boendet när man har en hyresrätt. Och helt klart är det så att allt utom amorteringar när man äger sitt boende är ju också pengar man aldrig ser röken av igen (ränta + drift), normalt sett är det ju den allra största delen. Tre år är ganska kort tid, man får tänka på att det också kostar en del att köpa hus, dels betalar man för lagfarten och dels för pantbrev om det inte finns. När man väl säljer sen så får man betala ett mäklararvode, så risken är stor att en ev stigning i pris äts upp av dessa kostnader om man har så kort tidsspann som 3 år.

TS, gör det som känns bäst. Men din fråga var vad som är mest ekonomiskt och då tror jag inte på att köpa hus i ert fall. Hellre hyra, om det går att få tag på. Antar att du redan kollar Blocket.

Tyckte inte heller 10 000 inkl allt lät JÄTTEdyrt. Dyrt möjligtvis, men det var ju dessutom en fräsch lägenhet mitt i stan...

TS, gör det som känns bäst. Men din fråga var vad som är mest ekonomiskt och då tror jag inte på att köpa hus i ert fall. Hellre hyra, om det går att få tag på. Antar att du redan kollar Blocket.

Har stenkoll på Blocket;) Känns ändå skönt att ha resonerat en runda här, man blir ju sugen när de fasta kostnaderna mer än halveras i kalkylerna, fast det känns inte rätt att slänga ut de pengarna ändå...

I dessa tider, hur ska man bo för att vara smart ekonomiskt? Hyra, köpa, flytta hem till föräldrarna:D;)

Vi bor just nu i en hyresrätt. En dyr hyresrätt. Dessutom kostar allt extra, det enda som ingår är värme och vatten (ja och sophämtning såklart). Förvisso mitt i stan med hög standard, men vi har tröttnat på stadens sus och brus.

Vi har börjat kolla på att hyra ett litet hus, men igår kollade vi in Hemnet och enligt deras kalkyler (glädjekalkyl??) kan vi mer än halvera vår boendekostnad genom att köpa ett litet hus på vischan. Då tillkommer ju lite pendling, men även ett risktagande. Hyreshusen som passar verkar inte växa på träd, men det kan ju dyka upp nåt.

Eller är det smartast att bo kvar hos det kommunala bostadsbolaget?

Hur resonerar n?

Köper man ett attraktivt hus i ett attraktivt område så tror jag att det är den mest fördelaktiga lösningen. Gärna ett hus som är välfixat i grunden men som har skabbiga tapeter etc. Då kan man spendera de närmaste 3 åren på "lättare" reparationer som tapetbyte och målning och då förhoppningsvis gjort en bra vinst när man säljer efter 3 år. Hyresrätt ser jag sällan som ett bra ekonomiskt alternativ, såvida inte hyran verkligen är snorbillig och den har ett attraktivt läge så man sparar pengar på bensin etc.

Men det finns inget avlopp, ingen vidare uppvärmning osv, tanken är väl att riva boningshuset och bygga nytt.
Billigast, men säkerligen inte bekvämast, är att ställa upp en villavagn på fastigheten. Om man kan tänka sig att bo så är en annan femma dock. Men det blir billigt.

Ett annat alternativ är ju att flytta in i huset och ha en pottapotti som ni tömmer ibland. Passa på att bajsa i skolan/jobbet. ;) Ingen vidare uppvärmning? Går den att serva och renovera upp billigt?

10.500:- månaden får man ju rätt mycket hus för ifall man vill flytta.

Ett annat alternativ är ju att flytta in i huset och ha en pottapotti som ni tömmer ibland. Passa på att bajsa i skolan/jobbet. ;) Ingen vidare uppvärmning? Går den att serva och renovera upp billigt?

10.500:- månaden får man ju rätt mycket hus för ifall man vill flytta.

Det har inte bott någon i huset sedan början på 80-talet, förvisso har de väl haft lite underhållsvärme på under tiden, men det har ju inte moderniserats alls. Den enda uppvärmningen är några elelement (fristående) och en kamin som förvisso värmer men nja... Visst, det GÅR att bo där, men det är väl kanske inget vi vill. Då är villavagnen bättre;)

Men en stor fördel med att bo där hade varit att jag hade kunnat ha hästen utanför dörren. Men de där 2 miljonerna som vi nog behöver för ett nytt hus har vi inte riktigt räknat med just nu, tanken är väl att spara så mycket som möjligt nu här under 3 år för att sedan kunna förverkliga den drömmen.

Har precis ringt på ett hus (det är för tusan det enda jag gör nu för tiden) som hyres ut för 5000 + uppvärmning som då är ved, så nu hoppas jag väldigt mycket på det. Bara stallpriserna halveras där, men jag får väl en 50 minuter att köra enkel väg istället, alltid är det ju nåt.

Jag och sambon hyr ett stort hus ute på vischan :D (vi har även hästarna där)
Betalar 5000 i kallhyra, sen tillkommer ju uppvärmning, el, sophämtning och slamtömning så blir det ca 1500-2000 extra i månaden. Häromkring där det är svindyrt att hyra lägenhet är det faktiskt billigare för oss att hyra detta. Skönt att "bara" hyra också för går kyl/frys eller något sådant sönder så behöver inte vi betala :D

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 899
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka