Om man lånar ett sto - lite hjälp!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare HappyBitch
  • Startdatum Startdatum
H

HappyBitch

Hej på er!
Har en liten fundering... Om man lånar ett sto för att avla på, vilka regler är det då som gäller?

Skriver man leasingavtal? Är det något speciellt som gäller när man kommer till stuteriet? Vad ska man ha med sig?

Ingen som vet?

....ingen som har lånat sto & tagit föl på? Tänkte mest på ifall man behöver ha med leasingkontrakt & så till hingsten...

Re: Ingen som vet?

Joorå... min Maja är ju egentligen inte min, jag är fodervärd på obestämd tid. Detta bestämde vi för två år sedan och kontraktet funkar så att om någon av oss inte säger upp det ett visst datum så löper det vidare ett år (för att förhoppningsvis gälla för alltid :d). Vi använder oss av ett färdigt kontrakt som finns att köpa i många ridsportbutiker, gällande fodervärd. Där finns det också en ruta för vad hästen skall användas till och där har vi då skrivit till avel. Sedan har jag kopierat (och de är vidimerade) dessa sidor när jag skickat in till ASVH, samt även till Flyinge. Jag har haft med mig avtalet till hingststationen plus en kopia på regbeviset, som ju ägarna naturligtvis har kvar. Detta har funkat bra, fölen som hittills fötts hos mig har mig som uppfödare, finns inte detta avtalet med så blir det ju automatiskt ägaren som blir uppfödare, och det blir inte rätt, den som stått för alla omkostnader skall naturligtvis också vara uppfödare....

Hälsningar Nina

Se till att du verkligen får stå som uppfödare och vem som ska betala om hästen skulle behöva opereras osv osv ta gärna kontakt med en advokat och rådgör hur ni ska skriva.
Vet nämligen att det kan bli jätteproblem om man inte har allt färdigt innan betäckning då den som äger stoet helt plötsligt vill stå som uppfödare då det kan vara en merit för henne om det skulle bli en bra avkomma.
Lycka till !

Förrutom att du bör ha allt på papper med stoägaren, så är det bara för registreringen du behöver kunna visa att du ska stå som uppfödare.

Ett av mina ston är utlånad till avel, vi skrev ett vanligt fodervärdskontrakt och la till att födervärden är den som ska stå som uppfödare till avkomman/avkommorna.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur