Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nog for att det finns hästar till salu överallt men har man specifika krav på den häst man köper in för en större summa pengar så blir det plötsligt värt det att bila upp till norrbotten. Jag tror jag provred 18 hästar innan jag fastnade för min oinridna unghäst som inte alls var vad jag sökte utbildningsvis men han hade rätt temperament och potential.Är det ens särskilt vanligt att åka många mil för en vanlig häst?
Tycker det finns mycket hästar till salu konstant och överallt
Det räknar jag definitivt inte som vanliga hästar.Nog for att det finns hästar till salu överallt men har man specifika krav på den häst man köper in för en större summa pengar så blir det plötsligt värt det att bila upp till norrbotten. Jag tror jag provred 18 hästar innan jag fastnade för min oinridna unghäst som inte alls var vad jag sökte utbildningsvis men han hade rätt temperament och potential.
När man inte letar häst verkar det dock poppa upp en stor mängd hästar till salu, som sen försvinner när man behöver häst igen.
Det räknar jag definitivt inte som vanliga hästar.
Vanliga hästar för mig är 40-60 000, läromästare, ofta äldre.
(Spinner vidare lite på @mackans inlägg)Det är ju din egen referens . Andra har helt olika kriterier, och därför blir tankar ang rimligt avstånd för att provrida hästar kanske inte så vägande i sak ang tråden tänker jag
Det räknar jag definitivt inte som vanliga hästar.
Ska du ha något som inte är av typ SWB eller hopp/dressyrponny så kan du få åka långt. Jag anser nog dessa hästar som helt vanliga hästar.Det räknar jag definitivt inte som vanliga hästar.
Men det kan ju finnas mängder med anledningar till att man inte vill sälja. Det kan ju bland annat vara ren självbevarelsedrift!Jag hade inte blivit glad om jag hade åkt 100 mil t o r, hittat drömhästen och sedan fått veta att den inte är till salu ...
Även för dem som åker kortare så tycker jag inte att det är rätt mot varken spekulanter eller häst med provridningar om du inte är säker på att du ska sälja.
Nu låter det som att du måste, och kommer att sälja. Om du inte vill sälja till någon som bor 50 mil bort, så tycker jag att du ska vara ärlig och säga det innan de åker. Samma sak om du har ev andra preferenser på potentiell köpare. Jag förstår verkligen hur jobbigt det är, men det blir inte bättre för att potentiella köpare känner sig osäkra på vad du vill, eller i värsta fall lurade.
Om det dyker upp spekulanter som inte är lämpliga så inser nog de flesta det själva, i andra fall så svarar du något liknande det som @LaMirage skrev.
Har du möjlighet att ta hjälp av någon? Någon som (kan vara med och) visa hästen och som inte har den känslomässiga biten?
Självbevarelsedrift? För att man annonserar ut en häst och låter folk komma och titta om den inte är till salu? (Om man som säljare bedömer att en spekulant inte är lämplig som köpare är en annan sak, jag syftade på att TS uttryckte sig som att hon kanske ångrade sig helt vad gällde avsikten att sälja)Men det kan ju finnas mängder med anledningar till att man inte vill sälja. Det kan ju bland annat vara ren självbevarelsedrift!
Jag tror du bör byta ut den här meningen till: NÄR en tillräckligt bra köpare dyker upp. Och bestämma dig för hur en sådan köpare ser ut, vad är krav, vad är önskvärt? Annars riskerar du att få svårt att hitta en köpare som du kan acceptera.Om den köpare dyker upp som jag drömmer om kommer jag överlåta honom med varm hand.