Om märren faller ur av digivning

Shaggy

Trådstartare
Kanske borde ligga på foder men det rör sig ju om avel och det är nog här erfarenheten finns.
Det har inte hänt något än men jag väntar på att Novan ska börja tappa sin överlinje. Hon har tyvärr ett välsigt stort proteinbehov även utan föl och nu när ungen är 6 veckor fodrar jag redan med ungefär 1,5 kg soja och krafft protein hälften av vardera. Betet lämmnar en del övrigt att önska och skulle helt klart behöva vara kraftigare tyvärr har vi inget bättre bete.
Jag har ingen möjlighet att fodra mer proteinfoder än vad jag gör idag. Det hon får nu är redan det i överkant/fodertillfälle. Jag har heller ingen möjlighet att fodra henne med tex lucern på betet.
Jag funderar altså på ifall man på något sätt kan fodra fölet för att minska en aning på behovet av mjölk.
Jag har talat med endel folk i foderbutiker om hur man löser denna typ av problem men tipsen jag får känns inte så bra. Ett tips var att fodra med Krafft föl men när jag läser innehållsförteckningen så blev jag tveksam till om ett föl kan smälta det då jag lärt mig att de börjar kunna smälta "vanlig" mat vid ungefär 4 månaders ålder. Ett annat tips var att fodra märren med Hippo alfa som ligger avsevärt lägre i proteinhalt än det jag der idag så enda resultatet skulle bli att jag för att komma upp i dagens giva skulle få ge dubbla mängden foder.
Jag kan ju inte vara den enda som har denna typ av problem så vad gör man (nej blunda är inte ett alternativ ;)).
Jag kan nämna att den andra märren i samma hage inte går på hälften av det foder min gör och hon har inga problem. Betet är altså inte uselt utan bara inte tillräckligt till min dam.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Jag vet inte men jag skulle hellre byta utiallafall endel av soyan mot Hippo alfan .

Jag upplever att dom tillgodogör sig alfan mycket bra och man ska nog inte stirra sig blind på att det är bara protein som saknas .

Mia
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Vissa ston klarar helt enkelt inte sig på bete när de är digivande. Då är bästa lösingen att ge annat foder, går det inte på betet så får man ta hem dem helt enkelt.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Hon står hemma. Betet är 100 m från stallet och hon får tillskottsfoder 2 ggr/dag. Problemet är att jag inte kan fodra henne mer än jag gör idag och ungen är bara 6 veckor nu. Kanske blir det inget problem men jag vill vara förberedd ifall det kommer.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Tufft för dig.
Hade ett sto som föll ur rejält (fullblod) då hon gav di åt sin 1:a fölunge. Hon var då 6 år och jag tryckte i henne av både det ena och det andra så jag förstår ditt dilemma. Har även hänt med ett Dartmoorsto som vi hade :eek: Ibland tar det hårt med digivning på "förstafölarna" och även riktigt gamla ston som ska ge di, min lilla gissning :laugh:.

De förstafölerskorna jag nämnde fick inte samma problem vid de nästkommande fölningarna med digivningsperioderna, helt normalt utfodrade och fixade dessutom sommarbetet utan tillägg.

Ditt sto kommer säkerligen reda ut detta ändå, det gäller förstås att minimera graden av amagring i största möjliga mån och du verkar ju ha en hel del bra lösningar ju. Att fölungen börjar äta lite nu är ju en mycket bra början :idea:
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

JAg fick samma problem med min, men valde då ett muslifpder emd mkt fett i, plus olja, av för mkt protein blev båda fölis och sto kala på hals och annat.
Så det gick, emn stoet såg ju ut som jag vet inte vad ett tag, men det tog nästan ett år innan hon såg bra ut igen, dock pga stallbyte med en korkad stallägare
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Att fölungen börjar äta lite nu är ju en mycket bra början :idea:

Äter gör hon frågan är bara vad jag ska fodra henne med eftersom jag tror att det hon stoppar i sig av Novans mat går rätt igenom.
Vad finns det för foder som en liten fölmage kan smälta. Jag funderade en kort tag på tex krafft milk men att stoppa i henne flytande foder tror jag inte på utan det bör vara något hon kan få att tugga på i egen hink när mamma fodras.
Jag hoppas att problemet inte uppstår men tyvärr känner jag min häst ganska väl så jag misstänker varåt det kommer barka inom inte allt för avlägsen framtid.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Hon står hemma. Betet är 100 m från stallet och hon får tillskottsfoder 2 ggr/dag. Problemet är att jag inte kan fodra henne mer än jag gör idag och ungen är bara 6 veckor nu. Kanske blir det inget problem men jag vill vara förberedd ifall det kommer.

Men kan du inte ta hem henne ett par timmar och låta henne äta lucern då? Mitt fullblodssto har fallit ur lite, det har inte regnat här på evigheter så betet är minimalt. Hon får komma in och äta så mycket lucern hon vill plus ett kilo musli. Här verkar också varit mer bromsar än vanligt vilket gör att mina hästar har lite svårt att slå sig till ro ute
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Jag förstår inte varför du inte kan ge henne mer protein pellets?

Ger du mer pellets kan det även vara en idé att pyttsa på med tex olja, så inte kvoten på protein/kolhydrater blir helt fel.

Jag har hivat i en häst som var mager när jag köpte den dräktig upp till 3 kg dag, + soya+ olja och havre...:crazy:

Börjar hon tappa hull går det SNABBT utför!

Och ungen diar som mest runt 3 månaders om jag kommer ihåg rätt.

Om du har dem så nära hemma skulle jag absolut ge henne mer mat ute och kanske 3 gånger om dagen eller plocka in dem över natten så hon har tid att äta ordentligt av rätt mat inne.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Altså jag kan inte fodra en gång till/dygn. Det går bara inte. Jag jobbar 8 timmar/dag och backar redan nu på flexen iom 2 fodringar. Jobba måste jag göra bl.a. för att kunna hålla hästarna.
Att fodra henne med mer/tillfälle känns vanskligt. Man ska ju ge max 100g soja eller KP per 100 kg kroppsvikt och foderingstillfälle. Hon får nu ungefär 750 g =150g/100 kg kroppsvikt.
När det varit rejält varmt har vi tagit in dem och då plockar hon i sig lite silage men det blir inga större mängder (småbal).
Som jag tolkar svaren hitills i tråden så finns det inget foder man kan fodra fölungen med för att minska mjölkkonsumtionen en aning? Stömmer verkligen det hur gör man om man inte hittar någon amma till ett moderlöst föl? Slaskar man verkligen med flytande mjölkersättning i 6 månader?
Visst är det optimala att ungen får all sin mat från mamman men om det inte funkar måste man ju kunna lösa problemet på något sätt.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Men det finns ju fölpellets, både mjölkpellets och pellets med lite annat i också för lite äldre föl vad jag förstår det. Klart du måste kunna prova med det!
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Tack Wrangler för svaret på min fråga.
Jag har tidigare hört att det ska finnas mjölkpellets men var i hela friden får man tag i det. När jag frågar häromkring så tittar de på mig som om jag var från Mars.

Jag vet att jag inte borde lagt in den här frågan för jag visste att jag skulle få den typ av svar jag fått. Jag vill inget hellre än ha ett fint gödslat bete men det existerar inte häromkring. Jag hade räknat på det hela utifrån vad hon brukar behöva och kommit fram till att det skulle fungera trots digivning men antingen är betet sämmre än vanligt eller så är hon ännu konstigare i sitt behov av protein än jag trott iom att jag redan nu ger den giva jag räknade med skulle behövas om ca 1 månad.
Märren har inte fallit ur ännu utan det lilla som saknas är det hon tappade första dagarna när hon mer eller mindre matvägrade. Om man inte vet hur hon brukar se ut har man ingen chans att se att det saknas något.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Om man struntar i vad "forskare" säger så är min erfarenhet att mindre föl VISST tillgodogör sig havre, soja och vanlig, lättuggad mat.
Så ge fölet liten egen blandning, men tro inte att den diar mindre för det. ;)
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Men det kan ju inte endast fattas och stirra sig blind på att det endast är proteinet som fattas . Stoet har ju ökat behov av alla vitamin/mineraler

kalcium protein , fett och kolhydrater för att kunna hålla sig själv och fölis i hull .

Och varför då inte ta in sto och föl under natten och kunna fodra med annat foder under lång tid ensilaget och luzern , hippo Alfan och kanske lite extra soya eller potatisprotein på det ?

Mia
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Altså jag kan inte fodra en gång till/dygn. Det går bara inte. Jag jobbar 8 timmar/dag och backar redan nu på flexen iom 2 fodringar. Jobba måste jag göra bl.a. för att kunna hålla hästarna.
Att fodra henne med mer/tillfälle känns vanskligt. Man ska ju ge max 100g soja eller KP per 100 kg kroppsvikt och foderingstillfälle. Hon får nu ungefär 750 g =150g/100 kg kroppsvikt.
När det varit rejält varmt har vi tagit in dem och då plockar hon i sig lite silage men det blir inga större mängder (småbal).
Som jag tolkar svaren hitills i tråden så finns det inget foder man kan fodra fölungen med för att minska mjölkkonsumtionen en aning? Stömmer verkligen det hur gör man om man inte hittar någon amma till ett moderlöst föl? Slaskar man verkligen med flytande mjölkersättning i 6 månader?
Visst är det optimala att ungen får all sin mat från mamman men om det inte funkar måste man ju kunna lösa problemet på något sätt.
Jag förstår inte detta riktigt. Jag har i år sex ston med föl och jobbar också fullt tid. Har dessutom 15 mil T o R till jobb. Men jag kan fodra mina hästar mer än två gånger per dag. På vintern får mina som står på box foder 4 ggr/dygn, de som går på lösdrift får fri tillgång på grovfoder och om det behövs komplettering av annat foder 2 till 3 gånger/dygn. Går alldeles utmärkt med mina arbetstider. :confused:
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Men om du tar in henne när du kommer hem från jobbet, ger henne så mycket lucern hon behagar äta och så släpper ut dom efter ett par timmar? Lucern är ju grovfoder så det går ju att ge mycket vid ett och samma tillfälle (hackad strå tänker jag på nu). Förmodligen kommer även fölungen pilla i sig en del lucern också. Mitt sto sätter i sig tre kilo lucern på ett par timmar och har så gjort den senaste månaden.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Kan du inte ge henne ett kg lusern också per utfodringstillfälle? Du kan ju ge mer också för det klassas som grovfoder. den de säljer på city gross sväller jättefort så du behöver inte vänta så länge heller. Krafts tar en evighet...

Mitt sto klarar inte för mkt havre/soja så jag ger alltid så mkt jag kan ifrån lusern alt blandar upp med lusern. Lägger i blöt ordentligt så de inte fastnar i halsen på henne och lillan.. Ifjol när hon kom hem från betet fick hon som mest två stora spänner fulla med blötlagd lusern.. Vi hade inte fått tummen upp för gödning av betet och hon hade tappat lite på stationen. Det tar lite tid för dem att äta dock.. En fördel till är att henne son också kunde äta av det utan att jag behövde känna mig orolig för att hans mage skulle reagera på stärkelserikt kraftfoder..



Jag tror också att de tillgodogör sig en del som CK skriver, hur skulle annars de klarat sig förr när det inte fanns mjölkpellets?

Men frågan är om fölisen skulle dia mindre? Tror mer på att fodra på stoet annars kanske du får den effekten att du göder på fölisen för mkt istället?
 
Senast ändrad:
Sv: Om märren faller ur av digivning

Efter att ha sett hur fort det kan gå mellan "lite urdiad" till fullkomlig katastrof hade jag nog faktiskt stallat in nattetid och gett stoet fri tillgång på lusern och rejäl giva t ex Hippo Alfa. Det kan ta upp till ett år OM de faller ur, att få tillbaka muskelmassa och det ser inte roligt ut under tiden.

Att inte hinna fodra fler gånger dagtid hindar ju inte att man hittar andra lösningar för att få i hästen det foder den behöver.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Jag har inte eget stall. Hade jag det skulle problemet inte existera. Då skulle jag fixa en annan typ av bete till min häst.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Jag börjar undra vad som är svårt att förstå i att hästen inte är lite urdiad eller fallit ur ännu utan att jag vill planera för vad jag ska göra om jag ser att det riskerar att hända. Jag har nu 8 års erfarenhet av denna häst och har lärt mig att se tidigt när hon börjar tappa muskler denna kunskap lär knappast försvinna för att det går ett föl vid sidan. Damen är rund och fin över rumpan idag och har även en fint musklad hals. Hon tappade lite lite på rumpan de första dagarna när hon matvägrade (åt 3 kg silage/dygn). Hästen är även i gott hull och allmänt ganska fin i kroppen även om hon har lite hängmage men det beror ju snarare på att hon är otränad.
Varför vissa här pratar om större energibehov och mineralbehov förstår jag inte. Hullet är gott och mineraler får hon givetvis så det tillgodoser hennes behov.
Varför kan man aldrig ställa en fråga på det här forumet utan att få skit för problem som inte ens existerar:confused:
Jag förstår inte heller varför alla utan att motivera det är så emot att fodra fölungen. Visst kan jag fodra stoet en gång till/dygn men isåfall kommer jag att bryta ihop till ett vrak senast 1 vecka efter att semestern är slut = om 2 veckor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 715
Senast: axel
·
G
Foder & Strö Det finns säkert fler liknande trådar om detta innan, men jag har inte hittat någon som stämmer in på mitt problem så jag skriver en ny...
2
Svar
20
· Visningar
1 600
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp