Om jag skulle ta en svensk hingst??

RIA

Trådstartare
jag funderar ju fram å tillbaka på vilken hingst jag ska ta till mitt sto.

don romantic kom jag fram till att jag gärna skulle betäcka med, men sen så har mitt sto svensk stam. då vore det ännu roligare att hålla kvar det svenska.

men sen vet jag inte så mycket om de svenska hingstarna och vilka som passar till vad.

mitt sto är i alla fall efter Rambo ue: pontus.

kopierar in texten från förra tråden men har lagt till lite. detta är vad jag har för sto och vad jag vill att hingsten ska ha för egenskaper.

Stoet
*ca 164 hög nu som 3 år gammal, bör bli ca 166-167 kanske
*Lite inåttåad men inget man märker av i arbete samt lite veka kotor fram...
*Härligt temperament men dock ett sto så hon vet ändå vad hon vill
*Hon bär upp sig bra, har inget direkt att anmärka på hennes gångarter, möjligtvis något kort i galoppen.-dock har folk sagt nu till mig att hon har en fin bärig galopp :) så jag trodde fel
*Hon älskar föl så tvivlar inte det minsta på att hon skulle kunna bli en bra mamma!
*Hon är av den grövre typen. dock med liiite korta ben. skulle inte direkt kalla henne lågställd, men inte heller högställd, någonstans mitt i mellan.
*Hon är nog frivillig på naturlig betäckning om det så skulle vara att hingsten betäcker via det.

Hingsten
*Temperament är viktigt för min del, vill inte ha en nervös hingst
*Gärna en högställd hingst
*Det ska vara en prövad hingst, alltså ingen som precis kommit ut på markanden, men dom lite "halvnya" är okej.
*Avkomman får gärna bli runt 165-170, dock helst inte över 170 men det är inget krav, det är ju som ett lotteri :p
*Benställningen är viktig
*en stor fördel om hingsten har presterat i både dressyr och hopp då jag söker en allroundhäst.

en bild på flickan...
16015314.jpg

så hoppas ni orkar komma med förslag igen :)
kunde faktiskt vara kul att föra vidare det svenska blodet om jag hittar en hingst som passar!

Sv: Om jag skulle ta en svensk hingst??

en hingst som har svensk stam. briar är väl ett bra exempel?

jag är som sagt inte alls inne på hingstavdelningen, lite vet jag men inte mycket.

så det vore kul att få lite tips :)

alla ska ju ha tyska hingstar nu för tiden, då känner jag att det kan vara kul att få behålla det svenska.

avkomman ska ändå vara till mig så det behöver inte blir en jättefter traktad stam, men samtidigt inte för svår om du förstår hur jag menar.

edit:ska kanske lägga till detta, är det så att hingsten har något utlänskt blod i sig är det inte hela världen, men först och främst svensktstammat...

Senast ändrad:

Nu är jag inte så hemma på ditt stos stam, men vill komma med min favvohingst som förslag. Kanske inte passar, det får andra avgöra:angel:
Magini:d

Hur svenskt är svenskt, den eviga frågan i min hjärna känns det som. Kan du tänka dig halvsvenskt ;) så tycker jag att det jag sett av Boccelli avkommor ser himla trevligt ut. Om jag skulle använda Briar eller Okeanos till dressyrsto skulle det avra ett sto med mycket bra bakbensaktivitet, som visat sig nedärva det. Biggles känns trevligare då. Jag har mitt sto drältigt med Nactus, har fått höra att hanska vkommor kan bli lite olika i modellen så jag väntar med spänning, de jag sett har varit vackra, rörliga o trevliga. Lambourghini har lämnat väldans vackra avkommor av de jag sett på bild, tydligen ska de röra sig trevligt o hoppa bra. Det finns ju fler, och kan du köra halvsvenskt så finns det betydligt mycket mer att välja mellan. Kan du välja FAI så finns det också en del.
U

halvsvenskt är också välkommet :)

kom gärna med förslag, som jag sagt innan så har jag ingen koll på de svenska hingstarna...

då hoppar vi briar och okeanos, eftersom det är hennes första föl i så fall kan jag inte veta vad hon nedärver än.

mitt sto har jättefin bakbensaktivitet, men som sagt så vet jag ju inte vad hon lämnar...

lambourghini har jag tagit en snabb titt på, han ser mycket trevlig ut!

vad brukar han lämna? jag har bara sett 1 sto efter honom som såg trevlig ut, dock var hon bara 156 i mankhöjd å jag önskar få lite större...

Lambourghinis äldsta avkommor är 4 i år. Jag har sett några som sett trevliga ut, och en som inte sett så rolig ut. Har själv dräktigt med honom i år och hoppas på att få en trevlig;). Masse har fött upp flera hästar efter honom.

ja,det stoet jag såg är 4 nu.

vad för ston passar han till?
jag söker efter en allroundhäst så finns det någon som lämnar sådant är det bara ett stort plus.

han står inte så långt härifrån :)

Jag valde Lambourghini för jag ville ha en svenskstammad dubbeltalang. När jag såg honom på en hingstvisning betedde han sig väldigt väl medan de hingstar han visades med inte alls gjorde lika gott intryck.

Mitt sto är mer högbent än ditt sto, men hon är lika lång i ryggen. Jag vill gärna ha en likadan häst som mitt sto men korrektare i benen och mindre orolig. Halsansättningen skulle också kunna förbättras, men mitt sto har en väldigt bra balans trots sin halsansättning. Min förhoppning är att få fram en fälttävlanshäst.
Så här ser hon ut

010610-1.jpg

Vad gäller svenska hingstar så brukar jag dela in dem i svenskstammade och svenskfödda. Svenskstammade har båda föräldrarna födda i Sverige och övervägande svenskt blod. Feliciano är exempel på en svenskfödd men inte svenskstammad i mina ögon eftersom hans pappa var importerad. Hans söner Hip Hop och Fetcher N är mer knepiga eftersom båda deras föräldrar är födda i Sverige men båda har importerad morfar;)

Äh, ta Aerline H så kan du vara bombsäker på att du får en trevlig allroundhäst. :angel: :rofl:

varför föreslår alla aerline h :confused:

är det verkligenen såååå bra hingst?

det är väl i så fall de svenskstammade hingstarna jag tänker på :)

men, som sagt, om det är lite annat blod i så gör det inget men till övervägande del svenskt.

du som kan mycket inom detta, vet du om det finns nån sida där man kan lägga in sitt sto samt den tilltänkta hingsten och se stamtavlan på blivande fölis?

det finns ju blodbanken för travare...

Jag är väldigt förtjust i Gigolo (e. Guinness-Hertigen). Skulle gärna använda honom själv om jag hade ett sto som passade. Han är inte så stor, 162 cm (på hemsidan står det 165 cm:confused:) o är väl mer dressyrinriktad. Hoppade dock inte så pjåkigt på sitt bruksprov, 7-8.

Tyvärr finns det inget motsvarande blodbanken för halvblod.
Man kan ju lägga in en tänkt fölis på allbreed, se hur det ser ut, och sen radera den.

Det finns ju inte så många svenskstammade, men ett litet överslag enligt mitt sätt att se är;
Biggles
Black Coffee
Briar
Hermes
Lambourghini
Magini
Master
Nactus
Okeanos
Rambo
Sorba
Zephyr

Biggles, för mycket utrillo i stammen?
Black Coffee, blir det inte lite för mycket chapman då?
Briar lite väl dyr för första fölet, vill se vad hon lämnar först.
Hermes, funkar inte då det är hennes halvbror-samma pappa
Lambourghini funderar skarpt på honom
Magini vet inte så mycket om honom...
Master vet faktiskt inget om honom heller...
Nactus samma sak gäller här...
Okeanos någon sa att stoet måste lämna bra bakbensaktivitet om man ska ta honom, så jag vet inte-eftersom jag inte vet vad mitt sto lämnar
Rambo, funkar ej då det är hennes pappa
Sorba vet inget om honom...
Zephyr samma här...

jag vill jättegärna veta mer om lambourghini!
finns det någon mer sida än starbys där man kan läsa om honom? å gärna mer bilder å film om det finns någonstans.

Master är elit och ansett som en av världens bästa dressyrförvärvare för tillfället enligt någon lista som publicerades i Ridsport där han var på plats 10. Dock tror jag inte att han är något för ditt sto både vad gäller exteriör och temperament. Tror att han är för lång i ryggen + att hans temperament inte går ihop med ett sto e Rambo.

Magini är far till Briar och har gått svår internationell hoppning med Rolf-Göran Bengtsson. Är också elit. Kan dock lämna litet och det sägs att hans avkommor är temperamentsfulla, jag har ingen personlig erfarenhet av hans avkommor.

Är det något som vet mycket om Lambourghini så är det Masse!

Jag hade tagit Magini av de helt svenska hingstarna, till ditt sto. Har sett en hel del avkommor och de flesta är korta, fin halsansättning och har ganska långa fina ben, med bra benställning. De har oftast väldigt fina grundgångarter och hoppar som gummibollar. Nackdelen med dom är att de kan var lite bockiga och egna i sättet. Lite svårt också att veta vilken storlek han lämnar då jag sett hästar mellan 155-178cm e Magini.

svarar båda

vad det gäller magini så är det också vad jag hört om honom. att han har temperament...

å jag vill som sagt ha en häst med ett bra psyke som också lämnar bra psyken. det är väldigt viktigt för mig.

sedan så vill jag helst att avkomman ska bli runt 165, å eftersom det ligger på mitt stos sida att hennes mamma lämnar smått så vill ha ha en hingst som lämnar runt den storleken. vore kul å få en häst på 155 :D eller inte :angel:

jag ska kolla in masses trådar å se om jag hittar lite info :idea:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
4 027
Senast: Novali01
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 542
Senast: Unafraid
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025