Öm i ryggen!

colowi

Trådstartare
Min häst är lite öm i ryggen, han har en utprovad sadel mm. Så tror inte det är något med sadeln som är knasigt. Om man drar/trycker lätt med fingrarna längs med ryggraden på båda sidorna reagerar han, inte såå mycket men ändå så han "hukar" sig lite. Vad kan detta vara? överansträngning? tacksam för svar!

Han kan ju ha vurpat i hagen och sträckt sig. Men det är helt omöjligt att ens gissa såhär på ett forum, jag skulle kontaktat en duktig veterinär för att kolla igenom hästen.

Han kan ju ha vurpat i hagen och sträckt sig. Men det är helt omöjligt att ens gissa såhär på ett forum, jag skulle kontaktat en duktig veterinär för att kolla igenom hästen.

Jag kan rida han utan problem. Men han har vilat några dagar nu så ska kolla om han är lika öm imorgon.

Bara för att man kan rida betyder det inte att hästen inte har ont.
Tro mig, jag red runt på en ponny som var halt på alla fyra, så det syntes inte.
Eller unghästen som halkat med ett bakben och sträckt hela ryggen gick utmärkt att rida också, men han behövde faktiskt veterinärvård.
Så...

När är sadeln utprovad? Hästarna kan ändra sig i ryggen och ryttare kan ändra sin vikt/tyngdpunkt i sadeln så en sadel som passade för 6 månader sedan kanske inte ligger helt ok längre.

Jag gick upp 10 kg och fick tyngdpunkten för långt bak i en sadel utprovad ett halvår tidigare vilket ledde till öm hästrygg. Hästen visade ingen jättesmärta och gick att rida problemfritt men vi åkte till veterinär och han fick kortisonsprutor i ryggen och jag fick köpa en ny sadel.

När är sadeln utprovad? Hästarna kan ändra sig i ryggen och ryttare kan ändra sin vikt/tyngdpunkt i sadeln så en sadel som passade för 6 månader sedan kanske inte ligger helt ok längre.

Jag gick upp 10 kg och fick tyngdpunkten för långt bak i en sadel utprovad ett halvår tidigare vilket ledde till öm hästrygg. Hästen visade ingen jättesmärta och gick att rida problemfritt men vi åkte till veterinär och han fick kortisonsprutor i ryggen och jag fick köpa en ny sadel.
Den är utprovad knappt 2 månader sedan, det är en bates sadel så den är luftstoppad och med utbytbara järn.

En sadel som är utprovad av en duktig sadelutprovare är tyvärr ingen garanti för att hästen inte ska få problem med ryggen även om risken självklart minskar. Den sadeln som vi människor anser ligger bra kan ändå kännas obehaglig för hästen. En bomsadel passar inte heller under hela ridpasset utan passar egentligen bara när hästen arbetar ändamålsenligt. (Iallafall ska sadlar vara utprovade för att passa då och inte när hästen står på gången.) En häst höjer ryggen när den går i form och det kan skilja flera centimeter mellan höjd och sänkt rygg. En häst kan vara svankig i ryggen i avslappnat läge men ha spikrak rygg när den arbetar. Tänker man så så inser man att sadeln inte ligger bra när man skrittar på långa tyglar eftersom den är utprovad för att ligga bra när hästen går i en ändamålsenlig form.

Jag fick en sadel utprovad efter konstens alla regler av en erkänt duktig sadelutprovare som har varit verksam länge och som har ett mycket gott rykte. Bara någon månad efter att sadelutprovningen hade ägt rum så hade hästen fått en inflammation i ryggen och enligt veterinären berodde inflammationen på sadeln.

Har din häst haft luftstoppad sadel tidigare? Vissa hästar fungerar inte med luftstoppade sadlar utan får obehag av dem. En luftstoppad sadel är hårdare mot hästen rygg än en ull eller permanentstoppad sadel med latex eller tempurmaterial i och det kan ge problem för vissa hästar.

Det kan också vara så att sadeln inte passar dig utan att du hamnar fel i sadeln. Då blir tryckpunkten i sadeln fel och i förlängningen blir trycket på hästen rygg också fel. Då blir det ofta ryggont som följd.

Kontakta en duktig veterinär och ta med sadeln så att hen får titta hur den ligger. Det kan självklart också vara så att din häst har halkat i hagen och sträckt sig eller att han har gått omkull i hagen. I vilket fall som helst så behöver han omgående veterinärvård och behandling så att han slipper ha ont. Du ska självklart inte rida på en häst som visar ömhet.

Jag kan rida han utan problem. Men han har vilat några dagar nu så ska kolla om han är lika öm imorgon.

Fast i tråden på Ridning verkar det ju som om du har rätt stora problem med att rida hästen, att den spänner sig mycket, osv? Det kanske hänger ihop med ryggproblemen?

Min ponny får lite ont i ryggen varje höst, då byter jag till ett fodrat täcke (hon är fullt pälsad så går utan täcke/ofodrat regntäcke innan) och så är problemet borta. Hon är bara känslig för kyla över ryggen..
Svårt att spekulera i men det kan ju vara något sånt också.

Fast i tråden på Ridning verkar det ju som om du har rätt stora problem med att rida hästen, att den spänner sig mycket, osv? Det kanske hänger ihop med ryggproblemen?
Det är inte samma häst, den som spänner sig är en 21 årig dressyrponny och detta är en 11 årig hopphäst.

Min ponny får lite ont i ryggen varje höst, då byter jag till ett fodrat täcke (hon är fullt pälsad så går utan täcke/ofodrat regntäcke innan) och så är problemet borta. Hon är bara känslig för kyla över ryggen..
Svårt att spekulera i men det kan ju vara något sånt också.

Jag tänkte på det igår, att jag bytte täcke i mitten av veckan till ett tunnare täcke för det började bli lite varmare, och det var då han började bli känslig. Han är ju ett fullblod så han kanske bara är känslig, ska byta till det tjockare täcket idag för det blev kallare igen.

Det kan ju vara lite olika saker men en sak man kan hålla i minnet är magsår som kan ge den typen av hukande beteende du beskriver (jag tror magsår var orsaken till hukande en gång på en av mina men just då var vi väldigt fokuserade på ryggen). Jag skulle nog kört värme/liniment och promenader några dagar och sen kollat upp med vet om symptomen fanns kvar.

Det kan ju vara lite olika saker men en sak man kan hålla i minnet är magsår som kan ge den typen av hukande beteende du beskriver (jag tror magsår var orsaken till hukande en gång på en av mina men just då var vi väldigt fokuserade på ryggen). Jag skulle nog kört värme/liniment och promenader några dagar och sen kollat upp med vet om symptomen fanns kvar.

Jag kollade igår och då reagerade han knappt något, bara när jag borstade med en magic brush så reagerade han lite men han är också ett fullblod så han är lite känslig.

Med all respekt, du har noterat att hästen är öm i ryggen och inte är som den brukar. Att se olika ursäkter till varför hjälper varken dig eller ffa hästen. Se till att få det kontrollerat, må ju hända att ett varmare täcke lindrar men varför har den ont i ryggen och spänner sig. Ett tjockare täcke lindrar symtom, dock kommer det inte åt själva grundproblemet och det är det som ska sökas.

Skulle ta ut en kiropraktor/equiterapeut - ring och hör med någon hästklinik i närheten om de kan rekommendera någon som är duktig. De ska inte reagera när man trycker på ryggen - även om känslig.

Skulle ta ut en kiropraktor/equiterapeut - ring och hör med någon hästklinik i närheten om de kan rekommendera någon som är duktig. De ska inte reagera när man trycker på ryggen - även om känslig.

Nej, man börjar alltid med en veterinär. De kan sedan i sin tur rekommendera behandling av t ex equiterapeut om felet är av den sort en sådan kan hjälpa till med.

Håller med ovanstående, ingen seriös hästmassör eller ET behandlar en häst med den typen av problematik utan frikort från vet. Skulle någon vilja behandla utan vets genomgång är de inte seriösa och skulle inte få gå nära min häst!

Med all respekt, du har noterat att hästen är öm i ryggen och inte är som den brukar. Att se olika ursäkter till varför hjälper varken dig eller ffa hästen. Se till att få det kontrollerat, må ju hända att ett varmare täcke lindrar men varför har den ont i ryggen och spänner sig. Ett tjockare täcke lindrar symtom, dock kommer det inte åt själva grundproblemet och det är det som ska sökas.

Vi hade en stallkompis som var öm och nästintill halt.
efter byte till varmare täcke så försvann alla problem.
Orsak: hon frös och stod och spände sig hela dagen så att hon fick ont.

Det kan vara så enkelt och ffa är det ju vettigt att lägga på ett varmt täcke oavsett orsaken till ömheten.

Vi hade en stallkompis som var öm och nästintill halt.
efter byte till varmare täcke så försvann alla problem.
Orsak: hon frös och stod och spände sig hela dagen så att hon fick ont.

Det kan vara så enkelt och ffa är det ju vettigt att lägga på ett varmt täcke oavsett orsaken till ömheten.

Om man har en häst som är halt och öm i ryggen, så nej då räcker inte ett varmt täcke. Vad man gör är att lindra symtom, spänningarna i musklerna finns där av något skäl och jag lovar dig att det inte är enbart pga kyla.

Bra är om man ser symtomen i ett tidigt skede, då slipper man ofta dessa långdragna utredningar där man måste komma ihåg alla symptom hästen har haft. Som oftast minns man dom inte, de syns genomgående i många trådar. Inte förrän någon irriterande nog börjar peta och dra, fråga kommer det sakta men säkert fram fler och fler saker som gör bilden tydligare om hästen problem.

Därför bör man kolla sin häst när den visar tydliga problem, ryggproblem vill jag påstå kan ställa till men otroligt mycket elände och ge upphov till mycket långdragen konvalescens.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
795
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 281
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 185
Senast: Mauen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama