Om hunden kissar i sin säng har den fel på psyket!

Alindra2000

Trådstartare
Ja mkt ska man höra innan öronen trillar av!! En jätteledsen bekant ringde tidigare idag och berättade om hur damen i djuraffären hade sagt att det måste vara ngt fel på min bekantas hund. Bakgrunden till att det skulle vara ngt psykiskt fel på hunden är att den kissar i sin egen säng. Vi kan ju då lägga till att det är en valp som är snart 5 månader gammal och just börjar kunna kallas hyfsat rumsren. Visst kan man tycka att de inte är helt genomtänkt att bara kissa i sin säng när man är nästan rumsren iövrigt men att gå på och säga att hunden har ngt psykiskt fel är inget annat än okunskap. Samma kvinna påstod även att valpar som är 5 månader absolut inte kan ha växtvärk, de får dem inte förrens tidigast 8 mån :smirk: så de måste vara ngt ledfel på min bekantas hund. Min bekanta har sin andra hund nu och gör så gott hon med allt men hon blir så himla nervös när ngn säger ngt negativt.

Varför är man så dum att man säger sånna saker när man helt uppenbart inte har koll?

Sv: Om hunden kissar i sin säng har den fel på psyket!

Hundar får inte växtvärk alls är det jag skulle vilja tillägga.

Hundar får inte växtvärk alls är det jag skulle vilja tillägga.

Jo, det får de, om än en lite annan variant än människan :cool:

”Växtvärk” är egentligen en inflammation inne i de långa rörbenen (över- och underarmsbenen samt lår- och skenben). Tillståndet heter på fackspråk ”panosteit”, vilket betyder ”inflammation i hela benet” och skiljer det från motsvarande sjukdom hos växande barn (vilket gett upphov till namnet ”växtvärk”) där inflammationen istället sitter i den hinna (periostiet) som kläder benets utsida. Hos barn kallas växtvärken följaktligen ”periosteit”. I båda fallen har sjukdomen den trevliga egenskapen att – efter kortare eller längre tid - spontant gå över (”växa bort”).

Panosteit hos hundar kännetecknas av tidvis ganska svår smärta/hälta. De inflammerade benen kan vara kraftigt ömma för tryck mot skelettet. På röntgen kan man se ökad röntgentäthet i drabbade partier av rörbenen. Cellprover från sådana områden har visat att det ofta förekommer ansamlingar av vita blodkroppar, framförallt sådana som lätt tar till sig färgämnet eosin. Dessa celler kallas därför ”eosinofila” och ses bland annat i samband med immunologiska reaktioner (exempelvis allergier) eller vid parasitinfektioner.

Behandlingen inriktas på att lindra hundens symtom tills sjukdomen gått över, vilket ibland kan ta avsevärd tid. Mjuk liggunderlag, undvik motion på hårda vägbanor och smärtlindring med exempelvis Metacam eller Rimadyl eventuellt med Magnecyl.

För diagnosen ”växtvärk” behövs alltså inte alltid röntgenundersökning utföras och det förefaller också vara riktigt denna gång, eftersom hunden slutat halta. Detta utesluter dock ingalunda att det föreligger andra fel, exempelvis ostochondros eller dysplasi i någon led.

Tror inte det är nått fel på hundens psyke..

Vet en hund som kissade i sängen(dock ej sin egen, utan ägaren säng) men detta gjorde hon dock när hon löpte, och då blir hon knasig..

Jag vet en hund som började kissa i sin egen säng. Hon har problem med njurarna. Rätt som det var, så kunde hon inte hålla sig på natten. Hon drack också jättemycket vatten.

Vet en hund som kissade i sängen(dock ej sin egen, utan ägaren säng) men detta gjorde hon dock när hon löpte, och då blir hon knasig..

Tack den har jag varit med om två gånger. Min tik blir väldigt knasig under löp. Dörren till sovrummet hålls alltid stängd när hon löper numera. Annars är min hund normal!

min valp gjorde så med.. men jag tog bort "sängen" och la dit en filt i stl (inga lukter).. la tbx "sängen" när han var rummsren..

Min han hund kissar i min säng om jag inte låser in han i buren innan jag åker. Och det i ren protest, är han instängd i rummet så tar han soffan. Kan tillägga att jag har 2 st varav den lilla är en liten jävel ibland.

Växtverk kan hundar få men som Gnist sa, lite annorlundare. Stora raser som springer mycket men inte skall igentligen dom sover mycket och går lite knasigt, men det går ju över. Men det är ju inte detta det handlar om utan att hunden kissar i sin säng.

Vad har den för säng? Plast säng med handdukar kanske vore nått, eller går den dit och kissar istället för golvet?

klart hudar kan ha växtvärk... helt otroligt hur folk ska sägar saker dom inte har en aning om.. Tråkigt för dig.. Men ang kisserit bör du gör nå åt de,gör den de någon speciell tid typ natten ? när du e borta? eller när... Om du tvättar rent allt gör den det igen då ? ja tänkte om det blivit en liten fix idè. De e inge psyk fel men något är det som inte stämmer,protest,tråkigt,uppmärksamhet,något är det:banana:

Precis som flera redan sagt så får de visst växtvärk, även om det inte är exakt samma som människor.

Vet faktiskt inte va de har för säng men tror de testat både filt och hundsäng. Dock är det inget jättebekymmer, de kommer med tiden så de löser sig. Problemet är snarare när folk (som i detta fall hon i djuraffären) skrämmer livet ur dem som inte är så rutinerade på sånna här saker.

Det är alltså inte min hund det gäller. Kissandet i sig är inget jättebekymmer, de löser sig när han är helt "torr".

Jag skrev inlägget mest för att jag förundras över hur vissa bara vet en massa som de uppenbart inte har koll på. Att säga att en fem månaders valp har psykproblem för att de gör ngt som inte är enligt "valpboken" är ju kanske lite lustigt.. i alla fall enligt mig.

Men men.. jag blir kanske onödigt upprörd just nu. Går på idiot mat och tränar som en blå inför tävling. Man kan bli lite lättstött då :angel:

Haha, människor. :smirk:

Våran vovsing (4,5 år) kissade för ca ett halvår sen i våran säng mitt i natten. Av ngn anledning kissade han på sig i sömnen eller liknande. Han vaknade (ja, vi med) och skämdes hemskt mycket. Det är sånt som händer. Och det var som sagt ändå en vuxen hund. :D

Men men.. jag blir kanske onödigt upprörd just nu. Går på idiot mat och tränar som en blå inför tävling. Man kan bli lite lättstött då :angel:

Lätt att bli upprörd och lättstött om kosten och hård träning är med :rofl::rofl:

Lätt att bli upprörd och lättstött om kosten och hård träning är med :rofl::rofl:

Ha ha.. minst sagt. Man gör lätt en höna av en fjäder just nu.. men men.. bara ett tag till.. sedan kan jag leva normalt och återgå till mitt smarta, kvicka jag *skratt*

Kan inte denna person ha missuppfattat situationen och tror att valpen markerar i mattes säng?

Att hundar kissar på sig i sömnen, inte hinner ut, väljer en plats även om det är deras egna säng att kissa i är ju inget att oroa sig för. Så din bekantas hund är det ju enligt du har skrivet absolut inget fel på.

Däremot finns det de hundar som visar dominans genom att tydligt markera i matte och husses säng. Inte för att hunden behöver ha psykproblem för det, men som matte och husse måste man gå in direkt och ta bort den dominanshanlingen. Kan inte personen o fråga trott att det handlade om nåt sånt? Att det inte var i vovvens egna säng kissandet var?

Nejdå de va inget missförstånd. De pratade nämligen om hundarnas sovplatser och anledningen att de kom upp var att hon som jag känner sa att de väntar med dyrare hundsäng tills dess att hunden är helt rumsren.

Det är bara att slå lock för öronen när man hör folk säga så.

Säger någon något om min häst eller hund så brukar jag säga: Ja, ja det löser sig. Inget att hetsa upp sig på då jag känner mina djur bäst och ingen annan.

Liknande trådar

Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 082
Senast: ako
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund som jag känner att jag börjar tappa 'greppet' om. Jag har ångest över att jag inte reagerade när vi kollade på...
2
Svar
27
· Visningar
3 953
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 363
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Gaaah!!!! Blir galen (inombords) på min unghund (hane, 7 mån) ibland. Bor mitt i stan så måste alltid koppla och gå promenad när han ska...
Svar
10
· Visningar
7 285
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka