Om hunden blir blind - vad tycker ni?

Hej! Jag vet att tråden är gammal, men då vi har en blind hund på 11 år och går i tankar om att köpa en till, så tänkte jag fråga hur det har gått med hundarna, och ögonoperationen :)
Hej!
Vad kul det var att läsa den här gamla tråden igen :)
Puffen vi skaffade var lite för vek och osäker för att passa ihop med vår bulldozer Gimli, även om de lekte väldigt fint hemma så var det kaos på promenaderna när den lille blev rädd och stökig vid hundmöten, för då gav sig Gimli på honom också. Tillslut orkade vi inte utan omplacerade puffen.
Jag tror nog att en stabilare hund kunde ha varit ett bra stöd för honom dock.

Medan vi väntade på operation så vande Gimli sig otroligt väl vid att vara blind, han kunde tom vara lös i skog och mark. Han håller sig ändå alltid till stigar och han lärde sig att vi varnade om något blockerade stigen, då stannade han upp, nosade och hoppade över/gick runt. Han körde i övrigt full fart på stigarna runt stallet och nya hinder på stigen lärde han sig redan till nästa gång så han flög över stock och sten. Det var helt magiskt att se. Även hemma vad det inga problem med att möblera om osv, visst körde han in i nya grejer ibland, men sen visste han exakt hur de stod och körde på som vanligt. Bulldozer som han är så brydde han sig inte mycket i att tjonga in i grejer ibland.

Operationen gick fint, han har en del reststarr på linskapseln vilket gör att han väl har ett ganska begränsat synfält men han ser definitivt. Han vande sig dock vid att inte se, så nu kan jag tycka att han ofta "struntar" i synen och går på lukt/minne, vilket ibland gör att han går in i saker. Men det verkar inte bekymra honom alls.

Nu är han 7 år och det är 5 år sedan operationen, ögonen är inga problem men nu börjar den långa behandlingen med kortison ta ut sin rätt på kroppen. Han blir kanske inte kvar så många år till :(
Vi har nyligt skaffat en 7 månaders dvärgpudel, en riktigt stabil och trevlig kille som har fått bra flockuppfostran och som är duktig på att läsa och respektera vår gamla surgubbe.
Eftersom han är speciell så blev det extra viktigt att hitta rätt när man letar efter hund nr 2, vi hade turen att han möjlighet att få en provtid först innan vi bestämde oss och det var

Din beskrivning låter precis som vår hund, han blev blind gradvis och är idag helt blind men precis som du säger så flyger han runt i skogen som en liten turbo. Han är ju dock 11 år nu så han är ju inte så livlig av sig längre men pigg och glad är han. Vi har sagt att han får vara kvar sålänge han är pigg och glad. Hur mycket kostade en sån ögonoperation? vår hund är ju 11 år nu men om det inte är för tokigt dyrt så skulle det värma i själen att kunna ge honom lite syn tillbaka, även om han klarar sig bra utan så märker jag ofta att han saknar boll och pinnelekar :(

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 043
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat