Om hunden blir blind - vad tycker ni?

Sv: Om hunden blir blind - vad tycker ni?

Kanske inte måste vara mattor just, vet inte hur deras känsel i tassarna är men kanske plastmatta med struktur kan fungera lika bra som navigation.

Du verkar ha bestämt dig, men jag kan ändå dela med mig av mina erfarenheter kring just nedsatt syn på hund.

Min gamle finska lapphund fick diagnosen PRA när han var ca 9 år. Då hade synen (enligt vet) gradvis börjat försämras redan för två år sedan, men vi märkte alltså inget förens senare. Synen blev gradvis sämre i sådan långsam takt att det knappt märktes.

Det var såklart tråkigt, men han levde ett gott liv med både aktivering och promenader i all möjlig terräng ända in på slutet. Han såg liite liiite på dagarna, men på kvällar/nätter såg han ingenting. Vi fick hjälpa honom lite att inte gå in i saker när han var kopplad. Konstigt nog gjorde han aldrig det lös.

Det var inte enbart bristande syn som var anledningen till att vi tog bort honom. Han blev helt enkelt gammal och skröpplig dessutom.

När vi var och ögonlös honom hos vet så berättade denne att han hade fått in en golden som var helt blind för några år sedan. Hunden var bara 2 år och familjen hade inte märkt någonting, dom var egentligen inne för en annan orsak. Det var dock svårt (innan dom viste vad som var fel) att konstatera exakt hur dåligt hunden såg så veterinären tog med hunden till någon fastighet där detta skulle testas. Dom kunde då konstatera att hunden var just helt blind. När veterinären åkte till familjens hus och lämnade hunden så hoppade han ut ur bagageluckan och rusade rakt in i häcken som omslöt trädgården. Han ruskade på sig, såg ut att fundera lite och travade sen in genom grindhålet och in i huset som ingenting.

Jag tycker att du gör rätt som ger hunden en chans. Lycka till!

Då kanske du inte skulle uttala dig i en tråd som handlar om en liten sällskapshunds syn?
:idea:

En fårfarmare i USA behövde en ny vallhund, han tittade på en tik som arbetade väldigt bra o slog till.
Väl i sitt nya hem, nya får o nya marker så var det något som inte fungerade.
Tiken hade bra koll på fåren, men sprang själv in i träd o annat.
Det visade sig att hon varit blind sedan födseln o ändå fungerat som vallhund på marker med tusentals får.

Sence morale
Din sanning är inte allas sanning, ibland är det bäst att inte uttala sig.
:angel:

Nu är det 3 år sedan han dog, så jag har nog glömt det mesta.
Jag kommer i alla fall ihåg att vi satte ledljus på natten i vissa uttag så att han kunde navigera om/när han ville upp på nätterna.

Jag flyttade vattenskålen till vårt sovrum bredvid hans korg så att han inte skulle behöva gå till köket för att dricka.

Vi lyfte honom i och ur bilen.

Han gillade att ligga i gästsängen bredvid datorn och husse/matte, men fick svårt med taxeringen då han inte såg. Vi plockade bort benen på sängen så att han bara behövde hoppa upp på madrasshöjd, vilket gick bra.
De gånger vi hade gäster sattes benen tillbaka, då skulle han ju ändå inte vara i det rummet.

Det är det jag kommer på just nu.

Egentligen kanske jag inte borde göra det, men samtidigt är det viktigt att få se båda sidorna av myntet kan jag tycka. Alla hundar passar inte att vara blind.

Skuggi: Lycka till med din hund! Kom ihåg att uppdatera oss om hur det går för er!:D

Nej det fungerar nog inte för alla hundar, beroende på hunden som individ och boendeförhållandena.
TS lär upptäcka.

När jag tog vår drygt 10årige jycke till veterinären för ögonkoll tyckte sambon fortfarande att jag svamlade. Han hade inte märkt på hunden såpass att han trodde på mig när jag ville synkolla. Han blev rätt lång i ansiktet när jag berättade om veterinärens utlåtande.
Veterinären sa dock att han trodde att jycken hade god livskvalite' och att vi inte skulle oroa oss.
Han hade varit med om att någon hundägare kommit dit i annat ärende och det i samband med undersökningen visat på att hunden var blind.

Samma dag som vi kom hem från undersökningen fick jycken syn på en ekorre en bit bort (alternativt att det rörde sig något) men såg inte katten som ville hälsa på honom 1 m bort- förrän den kom in i hans lilla synfält......
Undra på att det hade varit svårt att fatta att jycken knappt såg.

Jag skulle rekommendera dig att skriva en lista om vart gränserna går redan nu. Hur långt får det gå innan hans livskvalitet sjunker? Och den dan han passerat det som står på listan gäller det att vara benhård med sig själv och inse att det bästa faktiskt är att ta bort hunden oavsett om den hann bli 5 år eller kanske 14år.

Bra tips.
Sedan kanske du ska prata med någon hundmänniska som du litar på och be den personen att säga till dig om/ när den anser att det är dags för vovven att vandra vidare.
Det är lätt att bli hemmablind när saker kommer smygande. Om hunden i sakta mak får mer och mer problem och du inte märker det.
Listan underlättar givetvis.

- Lista på gränser (jag får väl anlita Roxer till att vara min gränsdragare)
- Plastmattor
- Ledljus(kan jag behöva själv ibland när man ska upp å kissa)
- Ta bort benen på sängen (vi som just KÖPT ben till sängen..., fast faktiskt har han eg aldrig nästan hoppat upp i sängen själv, han smäller med tassarna på madrassen och vill bli upplyft, ner går han först när vi kliver upp och då kan man ju börja lyfta ner om han inte skulle våga hoppa)
- Trappstegs-soffa, fixat! Jag ville ha en trappstegssoffa för min egen del för ett tag sedan, hittade en superbra med utskjutbar underdel, så nu får den stå ute så han kan kliva upp.

Lyfter redan upp i bilen, att hoppa ner verkar ännu helt ok, men det är väl sånt där man får anpassa sig vartefter.

Har funderat en del på det någon skrev om ledsagarhund. Alltså en seende kompis som blir som ett stöd. Någon som har erfarenhet av sånt? Har era hundar tagit stöd och hjälp av hundkompisarna, eller har de snarare dragit sig tillbaka och vill vara själva?

Spontant när vi insåg det här häromdagen, så kände jag bara att jag inte vill ha en ny hund sedan. Det här var så jäkla knäckande, det har ju typ varit precis alla fel som kan bli på den här hunden :(
Men samtidigt kanske det skulle bli lättare att släppa taget om man har en till hund kvar, kan inte föreställa mig en helt öde lägenhet... har alltid haft djur hemma... Visst är allt mycket enklare utan djur, och ibland har man ju undrat varfrö man håller på.. men i slutändan vet jag inte om jag kan vara utan...
Så, därav tanken, om det skulle kunna vara positivt för honom med en kompis?
Antar att det då skulle vara bäst med en vuxnare hund, typ omplacering, som är lugn och inte stökar på som valpar gör?
Eller vad tror ni?

Jycken var ju hos dagmatte och hennes hundar (3 shelties, 1 collie) vande sig ju vid att han såg sämre och sämre. De blev aldrig arga på honom fast han ibland inte hann med och törnade i någon.
De hjälpte honom också ute.

Att köpa en ny hund som inte är van vid blind hund, kanske någon annan kan svara på.

Mina papillon var ett syskonpar :)
Den ene ärvde PRA och den andre fick aldrig sjukdomen.
Vad jag kommer ihåg så använde den blinde inte sin brorsa som ledsagare, kanske när man var ute och gick och bägge gick bredvid varandra men den blinde var från början ledaren av den två och ledarskapet släppte han aldrig trots att han blev blind. Han var fortfarande ledare när den andre dog vid 10 år, själv levde han tills han blev 13 år (1999)

Hos veterinären blev han ögonlyst, visade sig vara fullständig katarakt på båda ögonen :( dvs han är i princip blind och reagerar bara på ljus och mörker... vem hade trott det liksom?
Enligt vet kan man operera, det måste dock till en ytterligare undersökning på Strömsholm, och sedan då ev en rejält besvärlig operation/eftervård.

Först bestämde vi i princip att låta honom somna, men efter några dagar så började man se att han verkade vänja sig och klarar sig fantastiskt bra inomhus. Iom lugnare och mer rutinmässiga promenader så har han också varvat ner en hel massa och magen verkar äntligen sköta sig bra. Mycket tack vare underbara Roxer och hennes renkött :love:

Så, nu är iaf besök inbokat på Strömsholm på fredag, så får de kolla mer noga vad som är orsak och eventuella andra problem, och så får vi se vad som händer.

Vi har väl i princip bestämt att han ska få en kompis om han blir kvar, som kan vara en trygghet i vardagen.

Vi märker att det tar otroligt mycket på honom, den här omställningen, för det har gått plötsligt. Ibland är han så på och glad som aldrig förr, och ibland blir han osäker och låg. Blir de osäkra perioderna längre så får han somna, men vi hoppas att han med en kompis hjälp kan hitta tillbaka till livet. :love:

Till att börja med vill jag bara beklaga det som hänt din lille lurvtuss!

Sedan vill jag lägga in ett litet observamdum vad gäller att ge honom en "kompis". Hundar är inte alltid så "snälla" som vi tvåbenta önskar att de skall vara. Självklart finns det fall där hundar med nedsatta "funktioner" - syn/hörsel - har kunnat följa en seende/hörande artfrände i vardagen, men...
I min bekantskapskrets känner jag till ett par incidenter där blinda/döva hundar angripits av sina "kompisar" sannolikt för att de agerat "felaktigt" i en situation som de missuppfattat. Och nu vill jag betona att det i ett par av fallen handlat om rena sällskapshundar som fungerat fint i perioder. Min erfarenhet sträcker sej dock i stort sett bara till äldre hundar, med ett undantag -en skotte som blev döv som 2-3 åring.

Min lilla passus vill bara flagga för att tanken på en "hjälpande kompis" må vara god, men den förmänskligar problematiken en aning.
Hundar är i grunden egoister och avvikande beteenden kan utlösa svårförutsägbara reaktioner. Hur många har inte fått rådet att inte släppa ihop sina nyligen sederade hundar med familjens övriga förrän de är "nyktra"?

Bara en tanke!

/Swat

Jag är böjd att hålla med. Möjligen att det skulle fungera om det är två trygga individer som levt ihop innan den ene förlorade synen. Att introducera en ny hund och tro att denne ska ta sig an den befintiga är nog tyvär inte helt lyckat:(

Jag tror dom kan klara sig bra som blinda. Min gamla hund var näst intill helt blind och vi märkte inte ens av det förren det gått ganska lång tid antagligen. Nu var hon äldre och kände ju till allting hemma och i sitt område sen innan och var väldigt trygg där. Dom verkar hitta sätt att leva på och hantera saker och ting hundarna.

Det är bra att he hunden en chans iallafall och se hur det fungerar.

Även jag håller med.
Har varit med om 2 incidenter.
En granne/uppfödare hade kvar sin gammeltik som var en pappis, vid ca 13 års ålder så gav sig plötsligt övriga hundar på henne, 2 Collies av olika kön o en St B. tik, de var ute efter att ta död på Pappisen, så hon fick flytta hem till mig o min BC kille o levde gott i 3 år till.

När jag hämtade Leon, 10 månader så gick allt perfekt i bilen, mina två seniorer o vännens hane o tik (tiken hade hon fått från mig, så hon kände mina hundar väl).
Introduktion efter alla konstens regler.
Tog bara 5 minuter efter hemkomsten innan lille leon, som aldrig gjort en fluga förnär, vare sig tidigare eller senare gav sig på min Fähund.
Fäis hade Malignt Lymfom.

Jag förstår tanken, vi har ju också varit med om situationer som blivit tokiga pga hans bristande syn. Dock har det i samtliga fall varit HAN som missförstått den andres avsikt och så har han blivit förbannad.
Vi har ju umgåtts med väldigt många hundar under tiden han i princip varit blind, och det har aldrig varit sådana tendenser.

Vi var och träffade en 14 månaders hane förra helgen, ville se lite hur det skulle funka. Vår lille vart lite spänd först, men sedan travade de på "arm i arm" och den andre brydde sig inte alls om att vår lille dunsade in i honom ibland. Dock kände jag mig osäker till att ta in en sådan vuxen hund, just pga risken för missförstånd.

Nu har vi varit och träffat ett par 4 månaders valpar som båda nog skulle kunna passa ihop med våran, ska dit nästa helg och låta dem träffas så får vi se. Jag inbillar mig att jag kan avgöra om det känns som att endera valpen har rätt temperament för att passa.
Jag tänker att en så ung hund då växer upp tillsammans med vår medan han är blind, och då vänjer sig vid hans "språk". Det är ju inte säkert att den nya blir någon ledarhund, men jag märker att våran söker närhet på promenaderna(även om han inte är osäker) och det är svårt att gå nära en människas underben utan att bli sparkad ;) Dessutom är det ju mycket mer innelekar och mys på schemat nu, och även där tror jag att det skulle vara positivt med en kompis. Han är SÅ glad i sina kompisar, och han leker fortfarande fint med dem han känner sen förr. Nya och större hundar håller vi borta.

Sedan är det väl i slutändan så, att antingen blir det operation och att han får någon iaf ledsyn, eller så går det inte att fixa synen. Och då tror jag att han kommer försvinna ifrån oss i förtid iaf...

Efter besöket på Strömsholm konstaterades det att förutsättningarna verkar vara goda för en katarakt-operation, så han är inbokad i början av oktober. Ska tjata lite och se om vi kan få en tidigare tid om det blir några lediga tider.

Vi har också just fått hem en underbar liten Powderpuff hane på 4 månader :love: vet inte om han blir något "stöd" just, men roligt med sällskap är det ju alltid!

Hej! Jag vet att tråden är gammal, men då vi har en blind hund på 11 år och går i tankar om att köpa en till, så tänkte jag fråga hur det har gått med hundarna, och ögonoperationen :)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 044
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka