Om hundägaren avlider?

Sandra78

Trådstartare
Nu tänker jag ju förstås att sambon skulle leva sådär 40 år till, men tanken slog mig. Min sambo står som ägare till vår hund, men vi skaffade henne gemensamt.
Om han dör, vem blir ägare till hunden då? Vi har skrivit papper ang barn och bostad, men frågan är om hunden också ska skrivas in?

Sv: Om hundägaren avlider?

Kan väl aldrig vara fel att skriva papper på hunden också för säkerhets skull.

Men risken att någon annan skulle göra anspråk på den är väl annars minimal? :)

Hunden räknas som egendom tror jag och faller i den personens ägo som har arvsrätten till din sambo. Detta är dock bara vad jag tror!

Nä, jag tror ju inte att någon skulle "sno" henne precis. Utan jag tänker mer att det vore lämpligt om jag kunde stå som ägare på henne ifall man vill fortsätta tävla, vill man ställa ut måste ju ägaren vara medlem i skk tex.

Jag har berättat för min familj vad som ska hända med mina hundar om jag dör. Jag har muntligt testamenterat om deras framtid så säga. Ska skriva ett riktigt brev vad det lider , men jag har inte tänkt dö än så jag väntar lite. :)

Det kan ju vara bra att göra det för säkerhets skull. Men jag tror att regler för samägande eller dolt samägande träder in. Även om din sambo står på kontraktet så spelar även vem som har betalat för hunden roll för hur man ser på ägandet. Har ni båda bekostat inköpet för hunden, mat, försäkringar m.m. i syfte att båda ska ha den tillsammans så uppstår samäganderätt.

Det kan ju vara bra att göra det för säkerhets skull. Men jag tror att regler för samägande eller dolt samägande träder in. Även om din sambo står på kontraktet så spelar även vem som har betalat för hunden roll för hur man ser på ägandet. Har ni båda bekostat inköpet för hunden, mat, försäkringar m.m. i syfte att båda ska ha den tillsammans så uppstår samäganderätt.

Husdjur är egendom liksom bilar, tv:apparater etc och behandlas därför på samma vis vid en eventuell uppdelning.
Vill man att någon speciell ska ha djuren måste man skriva in det i testamentet.

Min hunds förre ägare dog. Ingen anhörig ville ha hunden så jag tog över och beställde blankett för ägarbyte. I kolumnen för "tidigare ägare" skrev jag bara avliden och inget mera. Och det var inga bekymmer alls att skriva henne på mig.
Så har du redan hunden i boendet med dig/er så ser jag inte några problem.

Man kan skriva in i sitt testamente vad man vill ska hända med hunden när det värsta händer. Även om man är 2 ägare så kan det ju hända båda något samtidigt, trafikolycka t ex. Då kan man t ex skriva att man vill att hundarna ska tas om hand av specifik person eller omplaceras av t ex uppfödare eller någon annan man litar på.

Jag vet att flera skriver in sina djur i testamentet med tydliga instruktioner om vem som ska ta över "vårdnaden".

Själv har jag faktiskt ingen aning om vad som skulle hända med mina hundar om jag går bort. Boss och Ida skulle ha ett bra liv hos mina föräldrar (om de är i livet då), men de andra två? Uppfödaren orkar inte med att fixa nya hem åt dem och jag skulle inte vilja att de annonserades ut hur som helst. Det är ju inte så många som har plats och tid över i sin vardag för en BC till hipp som happ...

Rent juridiskt är hunden sambons egendom och ärvs av din sambos arvingar enligt gängse arvsregler. Vid sambons dödsfall har du rätt till din halva av det gemensamma bohaget genom bodelning och där kan hunden förmodligen räknas in om ni köpt hunden under ert förhållande och du kan visa att ni köpt den för gemensamt "bruk" och att ni har ägt den tillsammans (vilket borde vara lätt att bevisa, om det är du som tävlat och tränat).

I praktiken har jag väldigt svårt att se att det skulle bli en arvstvist med din sambos arvingar om hunden, men visst, folk kan göra egendomliga saker när de är chockade efter ett dödsfall. Så testamente är väl aldrig fel men i de flesta fall tror jag det räcker att bara tala om för alla inblandade vad man vill ska hända med ens djur om man skulle gå bort.

Dom har väl gemensamma barn? Då ärver barnen allt o TS kan fortsätta som vanligt.

Husdjur är egendom liksom bilar, tv:apparater etc och behandlas därför på samma vis vid en eventuell uppdelning.
Vill man att någon speciell ska ha djuren måste man skriva in det i testamentet.

Det finns liksom något som heter rättspraxis. När det gäller fast och lös egendom så har HD genom praxis (du kan googla och läsa fallen) grundat en princip om dolt samägande. HD har grundat princip på att det förelegat en överenskommelse mellan makarna eller samborna att de båda skulle bli ägare, trots att förvärvet skett i endast den ena maken eller sambons namn. Vissa rekvisit av det slag jag nämnde i mitt tidigare inlägg måste dock vara uppfyllda.

Det finns liksom något som heter rättspraxis. När det gäller fast och lös egendom så har HD genom praxis (du kan googla och läsa fallen) grundat en princip om dolt samägande. HD har grundat princip på att det förelegat en överenskommelse mellan makarna eller samborna att de båda skulle bli ägare, trots att förvärvet skett i endast den ena maken eller sambons namn. Vissa rekvisit av det slag jag nämnde i mitt tidigare inlägg måste dock vara uppfyllda.

Och det menar du, gör att husdjur inte behandlas som lösöre vid en ev. arvstvist?

kommer man överens så händer inget speciellt. men vid tvist kan de gå så långt att lös o fast egendom säljs via auktion och överskottet delas upp av de som har rätt till arv. oavsett om en vill ha jycken. han får då bjuda på auktionen...

Senast ändrad:

Och det menar du, gör att husdjur inte behandlas som lösöre vid en ev. arvstvist?

kommer man överens så händer inget speciellt. men vid tvist kan de gå så långt att lös o fast egendom säljs via auktion och överskottet delas upp av de som har rätt till arv. oavsett om en vill ha jycken. han får då bjuda på auktionen...

Auktion? Efterlevande sambo är den enda som kan begära att få överta gemensam bostad och gemensamt lösöre (t.ex. en gemensam hund). Arvingarna ersätts då med värdet för det som övertas.

Men som jag skrev innan, bäst är att skriva ett testamente. Jag ville bara upplysa TS om principen om dolt samägande. Det bästa är trots allt att inte behöva bevisa att hunden har ägts gemensamt.

Dom har väl gemensamma barn? Då ärver barnen allt o TS kan fortsätta som vanligt.

Om barnen är gemensamma eller inte framgår inte av tråden, inte heller om det är TS barn eller sambons. Men TS har rätt till bodelning med hälften av gemensam egendom till ett värde av minst två basbelopp, finns det barn så ärver de resten.

Nu tänker jag ju förstås att sambon skulle leva sådär 40 år till, men tanken slog mig. Min sambo står som ägare till vår hund, men vi skaffade henne gemensamt.
Om han dör, vem blir ägare till hunden då? Vi har skrivit papper ang barn och bostad, men frågan är om hunden också ska skrivas in?

Varför står ni inte båda som ägare på hunden?
Hunden kan faktiskt ha två ägare, borde väl vara enklast så?

*kl*

Hur gör man för att skriva papper på vem som ska ta hunden om ägaren dör? Alltså rent praktiskt för att det ska vara giltigt osv även om man inte vill att familjen tar hunden? Mina föräldrar har absolut noll koll på hundar och skulle inte kunna avgöra vem som var lämplig hundägare om jag dog. Inte har jag syskon, sambo eller andra nära släktingar heller, däremot en vän som jag utan tvekan litar på fullt ut när det gäller hundhantering.

Enklast är nog att vända sig till jurist som skriver ett testamente där även hundarna tas upp.

Auktion? Efterlevande sambo är den enda som kan begära att få överta gemensam bostad och gemensamt lösöre (t.ex. en gemensam hund). Arvingarna ersätts då med värdet för det som övertas.

Men som jag skrev innan, bäst är att skriva ett testamente. Jag ville bara upplysa TS om principen om dolt samägande. Det bästa är trots allt att inte behöva bevisa att hunden har ägts gemensamt.

Och om inte efterlevande sambo förmår att lösa de övriga arvingarna då`?
Då blir det en försäljning vare sig sambon vill eller ej. det hänger på de andra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 166
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 895
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka