Om hundägare dör?

Red_Chili

Trådstartare
Jag vet att en liknande tråd funnits förut, men kan inte hitta den nu.
Men om en hundägare dör, hamnar i koma på sjukhus eller liknande och inte har släktingar som kan ta hand om hundarna, men däremot har en bekant eller väns vän som både kan och vill ta hundarna om något händer.. Hur ska hundägaren göra för att försäkra sig om att hundarna kommer till rätt person i så fall? Muntliga avtal känns ju inte så säkra av flera anledningar.

Men om en hundägare dör, hamnar i koma på sjukhus eller liknande och inte har släktingar som kan ta hand om hundarna, men däremot har en bekant eller väns vän som både kan och vill ta hundarna om något händer.. Hur ska hundägaren göra för att försäkra sig om att hundarna kommer till rätt person i så fall? Muntliga avtal känns ju inte så säkra av flera anledningar.
Om det är efter ens död så borde det enklaste och säkraste sättet vara att skriva det i vita arkivet. Men rent spontant så är det viktigt att prata med de anhöriga runt sig så att alla vet vad man vill ska hända. Min daghund vet jag att hennes husse räknar med att jag ska ta hand om, om det skulle hända honom något. Sen tror jag att det finns flera som är intresserade eftersom hon är trevlig, men av flera anledningar skulle hon nog hamna hos oss. Våran egen huligan har jag sagt att de ska ta bort om det mot all förmodan skulle hände mig och maken något samtidigt. Han har så mycket kroppsliga problem så det finns ingen anledning att omplacera honom. Vid sjukdom/inlagd så har jag sagt att hundpensionatet som vi brukar lämna på bör bli kontaktade i första hand. Vi känner dem även privat och det är människor som jag litar på och vet att de kan hantera honom så att han trivs.

Skaffa ett "Livsarkivet" - där kan du även skriva in viktiga saker gällande dina husdjur :)

Det här har jag funderat en del på. Två av mina hundar är inte alls sjäövklart vart de ska ta vägen om jag dör. Boss vill mina föräldrar ha, Ale går tillbaka uppfödarna... Fridolf är ju värdefull på marknaden men vem ska välja hem? Frodo har jag ingen aning om. Risken är att han blir avlivad :(

Skriv in i testamente! Klart värt att skriva in då vad som ska hända om nu den utsedda inte har möjlighet att ta hunden när det väl skulle hända.

Bästa sättet är att ge skriftliga instruktioner till någon, t ex den man har inlagd i sin mobil som ICE1 och/eller ICE2 när det gäller sjukdom/inläggning/koma/medvetslöshet. När det gäller dödsfall är helt klart testamente bästa lösningen.

Det här med testamente osv har jag absolut ingen som helst koll på... Jag har inte heller några ägodelar alls som jag bryr mig om vad gäller eventuellt arv osv mer än hundarna. Ska någon speciell människa kontaktas om det ska skrivas ordentliga kontrakt som gäller hundarna, så att folk verkligen tar hänsyn till det som står skrivet. Vet ju att det mer än en gång hänt att det blivit tvister kring arv för att det inte varit tillräckligt tydligt med vem som ska ärva vad. Fast det kanske mest är en risk när det gäller stora summor pengar osv...

Men kan jag tex ha en liten lapp i plånbok och notis i mobil så att den som hittar mig vid eventuell bilolycka vet vad de ska göra med hundarna? :p

Jag har skrivit in i vita arkivet vilka personer som ska kontaktas och erbjudas hunden i första hand om jag dör plötsligt och oväntat.

Utöver det har jag en lapp i plånboken där det bland annat står namn och tele nr till en person man ska ringa om jag inte kan informera om hunden av egen kraft när jag kommer till sjukhuset. Jag litar på att denna person kan ordna så att hunden blir omhändertagen, dvs blir rastad, matad och tillsedd antingen tills jag kan lämna sjukhuset eller tills man kan ordna något mer långvarigt omhändertagande.

Nu är vi ju två men om det skulle hända oss båda något... Skägget är mestadels sonens och skulle han mista sin mamma så inte ska han mista sin hund också, så skägget kommer exet med familj att ta. De avgudar skägget och även tiken och ställer alltid upp som hundvakter, de har tom frågat om att få låna hundarna inför en vandring de ska göra. De kanske även hade tagit tiken. Annars hade tiken nog fått flyttat till svärmor.
Lilla Shiloh har vi ju inte lärt känna ännu och inte den valp som vi ska spara efter tiken.
Dessa två skulle sambons klubbkamrater och tränare se till att de hamnade rätt.

Jag har skrivit i vita arkivet vilka av mina djur som tillfaller vem, och vem som har rätten att hitta ett nytt hem åt dom om jag skulle dö.

På djurskyddets hemsida finns ett kontaktkort för djurägare som man kan fylla i och ha liggandes i plånboken, där fyller man i vem som ska kontaktas om man oväntat hamnar på sjukhus och inte är vid medvetande eller dör.
Får sjukvårdspersonal gå igenom patienters tillhörigheter? Det trodde inte jag...

Får sjukvårdspersonal gå igenom patienters tillhörigheter? Det trodde inte jag...

Det brukar väl vara information om att ICE-märka kontakter i telefonen och om iphone och androidappar som går att nå för sån info utan att låsa upp telefonen lite nu och då från polisen, så om dom kommer till en olycksplats/medvetslös person så borde dom väl få söka efter det iallafall.

http://www.svt.se/nyheter/ice-kontakten-livsviktig-vid-olycka-eller-brott

Måste de inte kolla i någons plånbok tex för att försöka hitta legitimation om någon dött? Det måste ju vara absolut snabbaste sättet att identifiera personen. Hur skulle de annars göra om inte rota igenom plånbok/mobil?

Måste de inte kolla i någons plånbok tex för att försöka hitta legitimation om någon dött? Det måste ju vara absolut snabbaste sättet att identifiera personen. Hur skulle de annars göra om inte rota igenom plånbok/mobil?
Ja precis, det är så tanken bakom kortet är om jag förstått rätt. När de kollar efter ID så ser de förhoppningsvis kortet :)

Jag har som uppfödare råkat ut för att valpköpare plötsligt blivit akut sjuka eller dött och jag har då fått tillbaka hundarna. I ena fallet ville valpköparen (en dam i 60-årsåldern) redan när hon köpte valpen att vi skulle skriva ett avtal där det framgick att om något skulle hända henne som gjorde att hon inte kunde ta hand om hunden, så skulle hunden tillbaka i min ägo utan kostnad för mig. Hon hade ingen annan släkt än sin åldrige far, så hon ville absolut inte att hunden skulle hamna i ett dödsbo. Nu ville ödet att hon blev plötsligt akut sjuk medan jag hade tiken hemma hos mig, så i det fallet var det hela väldigt enkelt, tiken stannade helt enkelt. Ägaren dog så småningom av sin sjukdom.
I ett annat fall så ringde de anhöriga när ägaren till en hane från mig dog. Mannens vuxna barn ville att jag skulle ta hunden medan mannens åldriga mor ansåg att hunden skulle avlivas. Tack och lov lyssnade inte barnen och hunden kom tillbaka till mig och fick ett nytt livslångt hem efter några månader.

Liknande trådar

Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 332
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 875
Senast: starcraft
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 230
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar