Om hovslagaren gör ett dåligt jobb?

DarkInNight

Trådstartare
Går det att reklamera en skoning?

Jag funderar eftersom min häst har skyhöga trakter ( http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1089344 ) fastän det var mindre än en vecka sedan hovslagaren var här.
Jag måste ta ut en ny hovslagare eftersom min hovslagare inte anser sig kunna åtgärda de höga trakterna.

Det är både rent principiellt och även en ekonomiskt fråga.

Sv: Om hovslagaren gör ett dåligt jobb?

Hur ska man bevisa det? Då får man ju nästan åka till klinik och få ett vet.utlåtande, och det lär väl kosta minst lika mycket som skoningen som du inte är nöjd med? Svårt!

Hur ska man bevisa det? Då får man ju nästan åka till klinik och få ett vet.utlåtande, och det lär väl kosta minst lika mycket som skoningen som du inte är nöjd med? Svårt!

Ja precis, det har jag också funderat över, HUR ska man bevisa det?...
Det måste ju finnas många som haft dålig hovslagare, är det bara att svälja och gå vidare.

Är du inte med när din häst skos/verkas? Pratar du inte med hovslagaren om hur din hästs hovar ser ut? Diskuterar ni inte vad som är lämpligt när det gäller din häst? :confused:

Har du haft denna hovslagare länge eller är det första gången?

Om du varit nöjd innan så ring och fråga hovis om det finns någon vettig förklaring till varför hästen ser ut som den gör.

Är det en ny hovis så hade jag bara ringt till nästa, gärna en som du redan vet skor bra.

Jag har en häst som är riktigt bra på att kliva av sig vänster framsko och det finns bara en hovis som har lyckats lära sig hur han ska sko för att den ska sitta kvar.
Han är den dyraste jag haft men det får han vara värd.

Är du inte med när din häst skos/verkas? Pratar du inte med hovslagaren om hur din hästs hovar ser ut? Diskuterar ni inte vad som är lämpligt när det gäller din häst? :confused:

Jag är med när hästarna skos och verkas.
Jag pratade med hovslagaren och bad honom ta ner trakterna INNAN han började. Det gick inte men jag propsade men han tyckte att det inte gick att ta mer på sulan.

Har du haft denna hovslagare länge eller är det första gången?

Om du varit nöjd innan så ring och fråga hovis om det finns någon vettig förklaring till varför hästen ser ut som den gör.

Är det en ny hovis så hade jag bara ringt till nästa, gärna en som du redan vet skor bra.

Jag har en häst som är riktigt bra på att kliva av sig vänster framsko och det finns bara en hovis som har lyckats lära sig hur han ska sko för att den ska sitta kvar.
Han är den dyraste jag haft men det får han vara värd.

Det var tredje gången.
Såhär i efterhand när jag kollar på bilder bak i tiden så måste han ha tagit dåligt på trakterna varje gång.

Jag var väldigt irriterad och frustrerad när jag startade denna tråd.
Gör hovslagaren ett dåligt jobb är det visst bara att bita ihop och gå till nästa..

Synd att vi hästägare/KUNDER är ganska utlämnade och inte har mycket rättigheter när det gäller denna typ av tjänsteköp.

Jag var väldigt irriterad och frustrerad när jag startade denna tråd.
Gör hovslagaren ett dåligt jobb är det visst bara att bita ihop och gå till nästa..

Synd att vi hästägare/KUNDER är ganska utlämnade och inte har mycket rättigheter när det gäller denna typ av tjänsteköp.

Så är det ju inte, är hovslagaren utbildad? ansluten till hovslagare föreningen? Har du kvitto på arbetet utfört att denna hovis? Om så är fallet, kan du vända dig till SHF och prata med dem, bilder har du ju tydligen så här har du ju något att visa upp också.

Sedan lyssnar du med dem hur du ska gå vidare, de borde ju vara bäst rustade för att svara på dina frågor och hjälpa dig med ditt problem.

Jag funderar eftersom min häst har skyhöga trakter ( http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1089344 ) fastän det var mindre än en vecka sedan hovslagaren var här.
Jag måste ta ut en ny hovslagare eftersom min hovslagare inte anser sig kunna åtgärda de höga trakterna.

Hoppas att du får tag i en ny hovslagare som kan ta ner takterna så som du vill. Skall bli intressant att höra hur hästen går efter det.

Om din hovis anser att han inte KAN ta mer på trakterna, så kanske det är precis som han/hon säger? Att det helt enkelt inte är bra för hovarna och att han/hon inte anser sig kunna göra mer åt det du vill ha åtgärdat.
Din hovis säger ju som han tycker är bäst utifrån det han/hon kan(och nu räknar jag med att hovisen är ordentligt utbildad osv) och sen att det kanske är fysiskt möjligt att ta mer, behöver inte betyda att det är bra.
Men är du inte nöjd, ring en annan hovis, svårare är det väl inte?

Senast ändrad:

Har preics samma funderingar. Vi har använt oss av en ny (för oss) hovslagare då vår gamla har gått i pension. våra vänner har talat väl för honom. han är glad trevlig och mkt bra med hästarna. självklart utbildad, skriver kvitto osv. Men!!! han skodde våra hästar och jag tyckte direkt att det såg dåligt ut, var inte med själv utan min mamma var med. nu har 2 st varit till salu och blivit klinik bes på 2 olika kliniker efter köparnas önskemål. båda har fått anm på skoningen och det måste göras om nu direkt för hästarna bästa. olika höga i trakterna mm. skoningen är bara en vecka gammal och jag får en extra kostnad direkt!!
det finns kvitto, klinik bes papper mm. ska jag bara låta det vara? el hur går man tillväga?

Visst är trakten hög men hästen har också väldigt raka kotor av vad man kan se av bilderna så det är inte säkert man kan ta ner trakten hur mycket som helst och fortfarande behålla en rakt vinkel från kota genom hoven.

Har hästen alltid sett ut så här eller har du kanske gamla bilder från tidigare hovslagare? Det hade varit intressant att se.

Man ska börja med att prata med den hovis man har och berätta vad som sagts, nu vet ju inte jag om det ens skulle finnas en förklaring till omskrivet scenario men i varje fall prata med den hovis som utfört arbetet fört och främst. Berätta också vad som sagts på kliniken, och prta även med aktuell veterinär om hovis kan få ta kontakt med vederbörande för ytterligare info om hovis tycker sig behöva det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 701
Senast: bellala
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 498
Äldre Jag har haft problem med min bil ett bra tag nu. Den går inte igenom besiktningen pga felaktig ljusbild höger fram. Har bytt lampor...
Svar
10
· Visningar
2 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka