Om hästen "knäpper av" i nacken....

P

persika

Jag lärde mig en sak idag som jag tänkte att jag kunde dela med mej till er andra ... : man ska inte ta mer i tygeln än vad man driver med skänkeln. Är detta rätt ir har jag fattat fel?? Jag tkr iaf att det låter vettigt. Ville bara säga det till er som inte visste det redan, som en hjälp på traven. men många kan det väl redan kanske... men men var dag lär man sig nått nytt! :rofl:

Sv: Om hästen "knäpper av" i nacken....

Det var något bland de första aha-upplevelserna jag fick som ryttare för många herrans år sen! Mina ben var alltid som spaghettisar och när jag vill förhålla hästen drog jag framtill, och inget mer.
Min ridlärare sa då dessa ord och de tänker jag på än idag.!:banana:

Sv: Om hästen "knäpper av" i nacken....

Jag bygger på!

det viktiga är ju att hjälperna är SAMSTÄMMIGA. dvs du ska koordinera framåtdrivande och förhållande hjälperna, dvs säte,skänkel och hand. Ibland sitter man och driver samtidigt som man hänger i tygeln bakåt. då blir det såklart fel.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
829
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 939
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 792
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka