Om hästen får nya tecken?

Silver Girl

Trådstartare
Jag har en liten fundering:

I passet finns det ju en sida där hästens tecken är inritade för identifiering. Men vad händer om en häst får nya tecken, dvs vita fläckar, efter t ex en skada.
Känner t ex till en häst som stod lindad efter en skada. Lindningen var för hård och han fick efter detta vita fläckar på benet. Nu var detta innan pass var ett krav, så fläckarna är ju med i passet. Men vad gör man om det händer idag, kan man ändra i passet, och vem skulle man kontakta för det? Antar att någon måste intyga att det fortfarande är samma häst?

Sv: Om hästen får nya tecken?

Du kan alltid ringa o fråga på det förbund som hästen är ansluten till. Mitt fullblod hade en gammal brännskada när jag köpte henne. När det nya passet skulle göras så ritade veterinären in de "nya" vita håren på frambenet. Jag vet faktiskt inte om man är tvungen att ändra i befintligt pass, i så fall så går det nog komplettera på det passet hästen har idag.

Sv: Om hästen får nya tecken?

Det är hästägarens skyldighet att se till så att passet är aktuellt. Hur man gör är lite olika från rasföreningen till rasförening. Men för ASVH där jag har fått gjort ändringar av passen så gör man så här.
Man kontaktar en godkänd ID-beskrivare som gör ändringen i passet och stämplar. Sen behövs inget mer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett
  • Dressyrsnack 17