Om hästar tittar dit öronen är riktade?

A

alegria

Som sagt här ovan, undrar om hästar tittar dit öronen är riktade.. dvs om hans öra är riktad till mig när man longerar, betyder det då att han tittar på mig..?
Eller om jag går bakom honom.. och hans öron är bakåt åt mig (inte bakåt strukna)- ser han mig då?
Undrar också om hästar kan se ryttaren på ryggen.. hur pass långt bak ser hästarna egentligen?

tack på förhand :):rofl:

Sv: Om hästar tittar dit öronen är riktade?

Den lyssnar/ är uppmärksam.

Den ser inte ryttaren mer än att det är ngt bakom dens huvud- varav man ska vara försiktig första gångerna man sitter upp på en ej inriden häst.

När 2 rider på led. kolla in öronen. den första håller kollen framåt o den andra bakåt- mot saker som kan ske.. rider man om den första byter de öronposition.

det man ska tänka på när man upplever att hästen stirrar är att den inte heller ser bra rätt fram- ögonen sitter som på alla betes/ flyktdjur- på sidan- vidvinkelsyn.

Senast ändrad:

De ser/skymtar det som är bakåt, till skillnad från oss. En av mina tidigare hästar blev skräckslagen första gången jag la på ett ljust ländtäcke! Den kände sej jagad av nåt vitt! Men öronen bakåtriktade betyder lyssnar bakåt.

yeey bra artikel, tack för det :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 620
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 202
Senast: Grazing
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama