Om er häst var en människa!

Gullan86

Trådstartare
Hur skulle ni beskriva era hästars personligheter om de varit en människa.

Hade de varit tex,
En 40ålders man i sina bästa år som blir lite grinig när han inte få sitt kaffe(kraftfoder) osv;).

Och ja vore roligt att höra vad för slags personligheter hästarna har, skriv gärna med ålder på dem och kön.
Någon kanske är unghäst men upplevs som gammal i sin personlighet osv.

Hästarna är ju sådana individer så detta kan bli spännande.

Sv: Om er häst var en människa!

Kul tråd :D
Saga, fux, tio år.
Var Saga människa skulle hon heta Vilda, vara cirka nie år och ha ADHD med en släng av autism. Hon förstår sig inte alls på andra hästar och flock vill hon inte gå i för då står hon mest i eget hörn av hagen och tuggar på en gren. Så hon får dela hage med stallets Old grand lady som håller henne kort - vilket "Vilda" trivs bra med. Bli borstat och gullad med förstår hon sig inte alls på. Hon är alltid ruffsgullig - och skulle vara så även som människa. Hittar på bus och drar en brall när det passar henne. Som människa skulle hon nog beskrivas som lekfull och för smart för sitt eget bästa. Ställer upp för människor hon älskar. Godhjärtad men fläng.

Spöket (Embla), fyra år, dubbelgul.
Som människa vore hon en söt, men blek blondin. Menlöst snäll och människoälskande. Gör alltid sitt bästa. Inte så smart, men snällheten gör att många dras till henne. Vore nog cirka 18-21 och skulle nog jobba som undersköterska om hon var männsika. Skulle nog heta Sanna, eller något annat som låter mjukt.

Snotra svart 16 år
Chef med mycket att göra, svårt att slappna av, risk för utbrändhet då hon har svårt att delegera. Mycket familjekär. Ständig bantare då hon lätt går upp...

Folda gulbrun 26 år
En "människa" med mycket integritet, går sin egen väg, gillar sitt eget sällskap mycket, en bra bok och en kopp te är hennes melodi, tar det lugnt i alla lägen och oroar sig aldrig för något, hennes motto är "Var dag har nog av sina egna bekymmer så varför oroa sig för morgondagen"

Bläsa silverbrun 6 år
Lugn trygg och glad, håller sig gärna i bakgrunden i sociala sammanhang, gillar mysiga hemmakvällar med mycket godis och snacks

:D:cool::D

23 år valack, en snäll gammal gentleman som lyfter på hatten för damer. Men går omvägen för gnällkärringar. Gillar god mat och går gärna för sig själv och tar dan som den kommer. Glad skit egentligen som gillar att komma ut ibland med en annan gammal gubbe som är lite griningare.

Blessing 13 år vbltravare: en stressad ensamstående tonårsmamma med en dröm om en sladdis. drömmen om avlastning med tonåringen och att få gå ut och roa sig på egen hand finns alltid i bakhuvudet. Springer gärna på spa-anläggningar, frisörsalonger etc bara för att det är så mysigt att bli ompysslad. Trots att hon ibland blir vansinnig på tonårssonen så älskar hon honom över allt annat och blir gärna lite mer curlingmorsa än vad som är "okej".

Barbastark 9mån vbltravare:
stans småligist. skrämmer gamla tanter bara för det är kul. jagar gubbar med rullator bara för dom låter skoj när dom är arga. men det är ytan , under ytan är han världens morsgris och tycker grannfarbrorn är en himla trivsam typ att surra bort en dag eller två med..

Rigel, 2 årig hingst.

Populär och självsäker ungdomskille som precis fått upp ögonen för tjejer och fester, har höga krav på sig hemmifrån och sköter skolan med bra betyg. Börjar dock bli en aning skoltrött och längtar till Ayia Napa med killkompisarna i sommar så han slipper allt ögontjäneri ett tag.

Tyr 9-årig valack
Egotrippad 25-årig strandraggare med mörka ögon. Charmar och förför med sin retsamma och självsäkra attityd. Bjuder dig på en sväng på sin jet-ski. Är försvunnen när du vaknar på morgonen.

Tritill 6-årig valack
19-årig svärmorsdröm som tar sina studier på allvar och vet hur man konverserar med äldre. Stabil och pålitlig. Plockar alltid bort tallriken efter sig, följer tjejen till dörren och pussar på kinden.

26 årig valack, en sådan gubbe som på utsidan verkar tjurig men i själva verket har ett hjärta av guld. Kan bli lite gubbig i vissa situationer om han inte får som han vill, men finner sig ändå ändå. Tar livet med ro, ingen strsspelle på något sätt.

9 årig valack, är stallets komiker och spellivink. Är det någon som hamnar i komiska situationer så är det han, använder gärna sin charm på allt som rör sig och han lyckas mycket bra med det också. Det är mycket svårt att inte tycka om honom.

19 årigt sto, är en dam ända ut i alla fyra hovarna. Hög intrigitet och här måste man verkligen förtjäna hennes gunst, har man väl gjort det så går hon genom både eld och vatten för den personen. Hon är mycket klar över vad man får och inte får göra, den som överskrider den gränsen får veta det omgående.

4 årig valack, coolheten själv. Mycket bestämd i sina åsikter, men viker sig lätt om argumenten är bra och tydliga. Han är en mycket lekglad häst, men även mycket matglad.

Hingst 1 år, är en blyg och försiktig kille. Han är ändå mycket framåt, frimodig och leker mycket. Men som med alla barn, gillar inte nya saker men accepterar det om man måste.

10 årigt sto, hon skulle vara en liten supersöt människa med brunt hår och alltid glimten i blicken. En ganska ungdomlig 30-åring skulle ja tro, älskar både fart och fläng men sen älskar hon också latdagar. Har lite svårt att komma överens med tjejer, trivs bättre med killarna fastän hon är en riktig tjejig tjej som vickar på rumpan då hon går ;). Lite envis men ger med sig om hon märker att den andra inte kommer göra det. Hon är ännu barnlös men tror hon skulle bli en supermamma.!

Nu är inte min islandshäst men det verkar vara en så rolig tråd så jag hoppas det är ok ändå? Jag har ofta fått kommentarer på vilken fin "islandshäst" jag har så han kanske kan få vara hedersmedlem? *blinkar sött med ögonen*

Hursomhaver, jag tror min skulle ha varit schizofren...

Nej, skämt åsido. Det är svårt att säga. Jag har en 22-årig kallblodstravare. Han är otroligt pigg för sin ålder men med en gammal och vänlig själ. Han vill väl men kan ibland vara lite för snäll... samtidigt som han är en riktig moralkaka "on the sly" och blir irriterad när saker och ting går för långsamt för hans smak.

Jag brukar ibland likna honom vid en gammal gubbe med moppekeps och käpp som ursinnigt jagar slynglar ur sin trädgård och klagar över att allt var bättre förr. Samtidigt kan jag också tänka mig att han skulle vara en sån där mysfarfar som sätter sig ner med bredvid en tonåring och berättar hur livet var på den gamla goda tiden samtidigt som han frikostigt, och generöst, delar med sig av sina erfarenheter vad gäller det täcka könet, passande beteende och ett och annat tips på hur man livar upp tillvaron.

Andra dagar brukar jag likna honom vid en femåring med för mycket energi och alldeles för många "ljusa" idéer. De dagarna skulle han lätt kunna överskugga Emil i Lönneberga vad gäller smått irriterande men ändå frustrerat roande påhitt.

Och återigen andra dagar känns han som en sån där medelålders karl som inte riktigt uppdaterat sin självbild utan fortfarande tror att han är ung, snygg och en riktig brudmagnet. Kan lätt se honom svischa förbi i en läppstiftsröd cab som förmodligen kostat honom mer än ett halvårs lön.

Senast ändrad:

Frigg, 23 årig fuxtant

En strax över medelålders dam som tror att hon är tonåring. Klär sig gärna i ungdomliga kläder, så länge de är bekväma. Håret är rött och humorn är stor.

Snäll och trygg, skulle antagligen vara en förskolelärare eller jobba på BUP med barn.
Skulle lika gärna sitta och leka på golvet med barnen (och vägra låtsas om att ryggen inte orkar lika mycket längre) som sitta i en soffa med en kopp kaffe och göra ingenting alls en lång stund.

En klimakterietant som vissa dagar är världens underbaraste och vissa dagar är en riktig tjurskalle som folk går omvägar runt. :p
Sjukt envis och vet att hennes sätt är det enda rätta. Oavsett vad det gäller. Är alltid vänlig, men är inte särskilt intresserad av att umgås med andra vuxna men barn går bra.

Litla-Min islandssto 8 år fux. Chef ca 30 års åldern, impulsiv, självupptagen, handlar först tänker sen...men skäms inte ett dugg. Njuter av att bossa runt med småfolk (småshettisar) gärna nyper dom i häcken och hånler. Kan krypa upp i famnen och bli lite bebislarvig hos den trygga stora mörkhåriga mannen (is.valacken) som alltid ställer upp och tröstar när småfolket blir såååå tråkiga. MEN...börjar hon och gapa, bråka och skälla så får hon stå själv tills hon har lugnat sig, då kommer mannen tillbaka igen och snuttigullar. Bestämmer över huvudet på alla när hon är på tjänsteresa i skogen, vill vara på resa ofta och lääänge och få massage och bli kliad på ryggen medans hon njuter av god mat (granskott).
Älskar min chef hon är mitt allt....

13 årig korsningssto, brunskäck.
Hon skulle vara en bastant och väldigt barsk dam som höll koll på allt och alla. (och med en stor förkärlek för mat) Dålig på att delegera så hon gör allt själv istället. Verkar på ytan rätt kantig och hård, men är ärlig och väldigt rak och riktigt mjuk när man kommer nära. En sådan som folk gillar för ärligheten när man kommer förbi den hårda ytan. Hon tar ingen skit så den som beter sig illa får fingret rätt och slätt. Väldigt barnkär och anser att hennes livsuppgift är att uppfostra alla omkring henne. Kärleksfull, trogen och stark som en oxe.

Senast ändrad:

Kveikja, sto 9år
Kveikja hade varit en datanörd som helst inte gör för mycket. Hon hade troligen haft ett stillasittande jobb. Hon hade haft många vänner och varit lätt att umgås med, en sån som pratar på! Hon hade varit ganska fumlig o inte direkt hemma-snickrar-typen. Hon hade haft pojkvän/man och väldigt lycklig som mamma!

Andi, vallack 16år
En medelålders gentleman som är social o gärna sätter sig på en parkbänk med en bok. En gourmand som äter mest hela tiden! Korpulent men inte lat! Gillar skogspromenader, har gärna sällskap men bara nån enstaka god vän och inte nån stor umgängeskrets. Fast han hade inte haft några problem med att träffa folk. Jag tror han hade haft ett kostym/portfölj-jobb o varit ordentlig/noggrann men inte snabbast i stan.

Snöggur vallack, 16år
Arbetsnarkoman som omger sig av massa brudar. Umgås med grabbar är han inte mycket för. Hade cyklat till ett aktivt jobb, spenderat lunchen på ett gym eller med en joggingtur, på kvällen hade han haft dejter inbokade. Mycket romantiska semestrar med nya olika tjejer. Hade skämt bort dom med blommor o choklad -allt för att få till det :D

Meyja sto 8månader
Fjantig 8-9åring som vill leka med kompisen men mamma håller henne kort. Ordentlig i skolan, sköter läxor o så utan att klaga.

Rá, sto 8mån, får jag återkomma om, har bara bott med oss i några dagar. Men lite mer mogen än Meyja iaf.

kul tråd!! :)

Kalle, kwpn-valack snart 20 år.

Kalle är klassens clown och en riktig busunge. Han tvekar inte för att lura med sig sina vänner på olika upptåg och hyss. Alla tjejer trånar efter honom men han gillar mest de yngre tjejerna. Tycker att livet ska tas med en klackspark och är helt enkelt den där populäraste killen...

Tycker den här hetsen med snygga kläder och snygg frisyr är överdriven. Han är ju redan snyggast av alla, och det vet han mycket väl om!

Min är ett fux sto på 5år.

Hade hon varit en människa så hade hon varit rättså kaxig ungdom. Gå bakom ryggen på folk hon inte gillar, men väldigt lojal mot sina vänner. Rolig att umgås med & tar för sig. Dock ganska stressad och lite förvirrad. Risk för att bli utbränd! men ändå festens mittpunkt och väldigt snygg -det vet hon om också. Får den kille hon vill ha, men elak mot de killar som hon inte anser är attraktiva.

Min förra häst, valack 5år, svart

Han hade varit väldigt fin, men inte vetat om det. Trevlig mot alla, något "lill-gammal", men ändå en fest prisse, är rolig att umgås med och hänger med på allt, men blir inte allt för "vild".. Lugn och trygg, men ändå väldigt social och inte rädd för att göra bort sig. Nästan för snäll, blir lätt "överkörd" av andra.

Kl
Sol, 5,5år fux.
17 åring som går första året på barn och fritid. Inte precis skolans snyggaste eller populäraste tjej, hon är mer den där glada tjejen som många gillar. Samtidigt har hon lite typiskt tonårs-självförtroende som svackar ibland. Så om läraren säger ifrån för att hon flamsar eller inte lyssnar på lektionen (vilket händer, speciellt när gossip girl eller något annat varit på tv kvällen innan) blir hon högröd i ansiktet och tycker det är skitjobbigt, samtidigt som hon försöker låta tuff när hon svarar att "Vadå, de va ju inte jag!"

Hon är lite den där tjejen som följer gruppen och inte sticker ut för mycket, men under ytan och den ständiga pressen att göra rätt och passa in gömmer sig en stark ung kvinna som vet vad hon vill.

Senast ändrad:

Baldur är en pensionerad psykolog som alltid har tagit hand om traktens ungar, i synnerhet de som är lite utanför eller behöver extra stöd av andra anledningar.
Han är den som medlar i konflikter och hetsar inte upp sig i onödan utan står stadigt på jorden.
På kvällarna tar han en öl med goda vänner eller sitter hemma framför TVn där han mest gillar mat- och naturprogram :laugh:.
Han är givetvis blodgivare och ställer gärna upp som "försökskanin" för läkarstudenter då han är tålmodig och förstår vitsen av god pedagogik.

(Baldur är en 18-årig valack, snällaste hästen som finns:love:? Tålmodig och gör alltid sitt bästa oavsett om det är nybörjare eller vana personer som pysslar med honom eller sitter i sadeln.)

Filipus, 21 år. Valack.

Filipus hade nog varit en gammelgubbe med krut i. Bor ensam på landet, älskar långa skogspromenader lika mycket som han uppskattar att ligga i soffan och kolla på tv. Väldigt trevlig och pratglad om grannarna skulle komma förbi på en kopp kaffe. Dock något blyg inför okända. Går gärna och dagdrömmer när han är ute i skogen.

En glad gubbe i sina bästa år skulle de flesta säga om honom. En sån som alltid vill hjälpa andra men som inte riktigt vågar be om hjälp själv.

Ursäkta kapningen då dessa inte är isisar, men tyckte det var en kul tråd......

*Calle*, 4 år, halvblod, valack:

Om Calle vore en människa så skulle han vara en tonårig drömmare som gärna blir sittande i sina egna tankar. Han har inget otalt med någon utan bara glider fram och ser oförstående ut om någon skulle skälla på honom. Ganska snygg så flickorna gillar honom men han ser dem inte alltid. I smyg så blir han mycket förtjust när han får oväntade besök och särskilt om besöket råkar ha något gott med sig -då kan han knappt dölja sin förtjusning. Tänk Johan Glans i Stockholm Live: "Tårta?! På en torsdag?!!".

*Hottie*, 7 år, halvblod, sto:
Hottie skulle vara bitchen i skolkorridoren. Kan slänga ur sig fula ord både till höger och vänster men till sina riktiga vänner är hon behaglig och bryr sig mycket. Hon väljer sitt umgänge noga och den som inte faller inom hennes kriterier för acceptans får akta sig.
Hon är smidig och snygg, och hennes fritidsaktiviteter är dans och när hon är som mest koncentrerad vill hon absolut inte bli störd.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 758
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka