Om en månad första utställningen!! TIPS?! (Schäfer)

K

Krasux

Ska ställa en hanne på tre år om en månad, min första utställning och så blir det en hanhund (inte så många tjejer som springer med dem) De är ju så förbannat starka när de kommer igång med sin trav!
Nåja, börjar bli nervös, ngn som har erfarenhet av just schäfer och utställning?

:bump:

Sv: Om en månad första utställningen!! TIPS?! (Schäfer)

Ja jag har fast inte speciellt mycket. Har ställt Jason fem gånger på egen hand. Utställning är inget för varken han eller mig och förhoppningsvis slipper jag ställa mer nu. Ställde mest för att få den där tvåan minst för att kunna får honom korad. Fick sen reda på att det är efter två års ålder det gäller så jag antar att vi måste en sista gång efter juni. Jag hoppas dock på att kunna göra det exteriöra delen på plats vid mentaldelen.

Vad vill du vet nu då?

Är det verkligen så att ett 2:a pris får ersätta exteriördelen? Jag vet att det varit uppe förr, men jag är inte riktigt överens med den tanken... Jag tror inte att det spelar någon roll vad man har för utst.merit, det är exteriörbeskrivningen som gäller. Men jag vet inte eftersom att jag inte har bruksras = inte insatt.

Jo du måste ha lägst en tvåa på officiell utställning. Jag har ännu inte fått svar på om man kan ställa hunden vid tillfället då man ska göra mentaldelen för det borde man tycker jag. Men jag tror det har med domare att göra eller något. Jag skulle gärna vilja veta säkert.

Först trodde jag det var efter 15 månaders ålder som man skulle ha lägst en tvåa så jag ställde ut och var så glad för ettan och tvåan och det vi fick men den hörde jag att det var efter 24 månaders ålder.

Min kompis gjorde exteriören separat, ställde som vanligt och efter utställningen så gjorde hon exteriören för samma domare..:)

Ambra skrev:
Min kompis gjorde exteriören separat, ställde som vanligt och efter utställningen så gjorde hon exteriören för samma domare..:)

Du menar att hon ställde officiellt på en vanlig utställning? Så hon ställde två gånger? Ursäkta, jag är ganska trött och trög just nu :smirk:

Det är olika. Vissa ordnar samma dag, vissa inte. Det framgår i t.ex. Tävlingskalendern hur klubben ordnat. Vanligast verkar vara att man gör det vid två olika tilfällen, men det varierar som sagt.

Jag får inte riktigt ihop det med att man lägst ska ha ett 2a pris på utst. för korning eftersom att jag hittar hundar som inte är utställda ö h t och som ändå är korade... Det är det jag inte får ihop...

Jo, hon hade ju inte behövt ställa på den officiella.... Passade på att ta exteriören när vi ändå åkte ner:smirk:
Hon hade redan ettor....

Men om jag ställer i sommar på officiell och får lägst tvåa kan jag hänvisa till den utställning vid mentaldelen och på så sätt få titeln korad om hunden blir godkänd på mentaldelen?

Sorry för att det blev lite mycket annat snack i din tråd nu! Det var inte meningen.

Näe.. inte som jag uppfattade det.... Bedömningen på korningen gjordes ju separat!:smirk:
Jag sorrar jag med:)

Jag har ställt min hund en gång och det gick fullständigt åt skogen:rofl: Hade absolut ingen koll! Få tips av dom som ställt mycket är det råd jag kan ge...
Men vi hade kul iaf, vovven och jag, och det är ju huvudsaken:D

Ja det är ju viktigt att ha kul. Tyvärr tror jag dom flest utställningsmänniskorna tar det på aldeles för stort allvar. Det syns nästan på hundarna då för det är inte kul då.

Min jycke tycker i allfall utställningar är trista. Han sover tills vi ska in i ringen sen bara springer han och sen står han bara där och ser lika uttråkad ut som han också är. Inte så bra kanske men endå.

Därför skulle det vara skönt att slippa åka på fler utställningar med honom. Men det ser ut som att det får bli en till.

Krasux: Var är det du ska ställa? Är hunden ställd förr?

linafina skrev:
Ja det är ju viktigt att ha kul. Tyvärr tror jag dom flest utställningsmänniskorna tar det på aldeles för stort allvar. Det syns nästan på hundarna då för det är inte kul då.

Så skulle det bli om vi ställde upp i någon tävlingsgren! Matte är alldeles för nervig.. Min vovve är den lugna av oss:D

Det står ju "eller" däremellan. Antingen lägst 2:a pris vid utst. eller motsvarande lägst 2a pris vid exteriörbeskr. Enligt den texten verkar det ju som att man kan hoppa över exteriörbeskr. men jag har aldrig sett en hund som inte är ext.beskr. Nu fattar jag ännu mindre. Är det kanske så att får man dåligt på ext.beskr. så kan man försöka med utst. eller vad? Finns det verkligen ingen som vet? :D Kan du inte fråga på hundsnack eller nått?

Tippan skrev:
Det står ju "eller" däremellan. Antingen lägst 2:a pris vid utst. eller motsvarande lägst 2a pris vid exteriörbeskr. Enligt den texten verkar det ju som att man kan hoppa över exteriörbeskr. men jag har aldrig sett en hund som inte är ext.beskr. Nu fattar jag ännu mindre. Är det kanske så att får man dåligt på ext.beskr. så kan man försöka med utst. eller vad? Finns det verkligen ingen som vet? :D Kan du inte fråga på hundsnack eller nått?

Jag fattar inte iheller. Jag har frågat runt men ingen verkar ha klart för sig. Jo visst kan jag fråga på hundsnack men det har jag nog redan gjort. Ska se.

Jag förstår det precis så som jag har fått det förklarat av en bekant till mig. Jag tror att hon svarade på min tråd på hundsnack också men jag hittade inte den tråden nu.

Alltså, antingen så ställer man hunden efter 24 månaders ålder på en officiell utställning och får lägst en tvåa. Eller så exterörsbeskriver man hunden för en auktoriserad exteriördomare för just den rasen och då ska det mmotsvara lägst en tvåa som vid kvalitetsbedömning.

Jisses jag blir snurrig av det :D. Jason ska i allafall göra mentaldelen hösten 2007 så det är ju gott om tid att få det klart för sig. Men jag tänkte att man kunde fått exteriören klar redan i sommar då han fullt två så slipper man tänka på det sen.

Ska ställa på Enköpings BK den 13 maj...:)

Är egentligen heller inget stort fan av utställningar, men eftersom jag inte provat kan jag inte veta...Det kanske visar sig att jag tycker det är jättekul!

Tango, som hunden heter, är ställd förut och är självgående. Bara det att han är så förbannat stark:crazy:

Tippan skrev:

Jag ringde min kompis som gjort exteriören.. Dom tar ju en massa mått då:crazy: Typ bröstkorgens omfång, längd osv.. Det gör dom ju inte på en vanlig bedömning....

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 158
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 248
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag ska då ställa ut min sheltie för första gången både för mig och henne, hon kommer vara ganska exakt 5 månader och det är då en...
Svar
8
· Visningar
1 426
Senast: Paus1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur