Om en häst har ont i ryggen

Sv: Om en häst har ont i ryggen

Jag tror h*n har haft ont i ryggen hela tiden sen iaf ett år tillbaka.

Det var i förrgår efter historian om ridpasset på volten som jag frågade om han hade ont i ryggen, nej sa ägaren, jag klämde i morse o han reagerade inte, nähe sa jag o bad o få klämma, schvimp sa det och hästen drog sej undan när jag kände=ont.

Ridpassets historia var att hästen inte vill gå framåt, bocka o reste sej och när dom väl fick fram hästen så rusa h*n fram:crazy:

Jag tycker det tyder på att hästen har ont iaf.

H*n är stirrig ibland vid uppsittning oxå.

Jag vågar inte uttala mej om ägarens ridning för jag har aldrig sett henne rida på riktigt, men jag kan tänka mej att hon inte är så jätte rutinerad. För övrigt vet jag att ridpassen inte brukar gå så bra vad jag har hört av ägaren.

Ägaren sa att sadeln var lång som hon hade på hästen så den kan ha sträckt sej till dom ömma partierna, men om man rider barbacka så sitter man inte där bak.

Hästen är en sån häst som gör illa sej stup i kvarten och den har en svullnad över hasen på ena benet som aldrig kommer försvinna enligt vet. Tror h*n fick en spark där av en annan häst och konvalecencen var lång. Har varit halt till o från, men bara på rakt spår o inte på böjt enligt ägaren(jag tror dock hästen har haltat även på böjt bara att hon inte kunnat sett det) hon säger att det beror på muggen hästen haft.

Hästens beteende som du beskriver det tyder på smärta, ja. Borde kollas upp.

jag skulle gissa på att det berodde på sadel/ryttarfel=spänningar och ömma muskler i ryggen.

Men kan inte en häst reagera så utan att ha ont jag har för mig att vissa stretchar ryggmusklerna så typ:D

min travare har lika dant, ett tecken på att hästen har alldeles för tunna utslitna ryggmuskler som inte klarar att ridas på. ev problem med bakknän, ett förslag är att börja ta ut en massör (en utbildad seriös sådan) som kan hjälpa att lokalisera smärtan och sedan utgå från det med behandling. ett typiskt tecken på att det sitter i ryggen är att det blir värre om det är "krypkallt" eller i ett läge då hästen är spänd.

Prata med ägaren idag igen om hästens rygg och sa att hon inte skulle massera förens hon vet vad det är.

Hon sa oxå att han haft väldigt ont i sina bakben förut. Så det onda kommer säkert därifrån från början.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 763
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 481
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 168
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V