Om en häst har ont i ryggen

Nikki o Fabian

Trådstartare
när man trycker/dra med fingrarna längs ryggraden och hästen reagerar/sjunker neråt vid länden(tror jaG det är). Vad kan det då vara för fel och hur åtgärdar man det?
Måste man åka till klinik eller kan man sluta rida hästen och bara jobba från marken samt massera dom ömma delarna varje dag med värmande liniment och kanske annvända back on track i täcket?

Det är inte min häst som har ont i ryggen utan en häst jag känner, en vbl travare på snart 10 år som gått som ridhäst i två år kanske. Vet att h*n haft en illa sittande sadel och fick ont av den, ägaren har slutat rida med den och ridit med ridgjord.

Vad jag är intresserad av att veta är det jag frågat där uppe.

Sv: Om en häst har ont i ryggen

Beror för det mesta på sadeln eller ryttarn. i detta fall kanske på brist av sadel...
Det bästa är att ta ut en kunnig massage terapeut lr liknande som kan gå igenom hästen ordentligt och därefter behandla, om denna anser att det behövs, veterinär

Självklart kan man använda sig av liniment och annat med, men det löser inte problemet i längden, för att lösa problemet måste man veta varifrån det kommer, och då ta bort det som orsakar det onda. innan man kan gå vidare...
hoppas du förstår min flummiga text, är dags för sängen tror jag!;)

Det kan ju vara "vad som helst"
Man ska garanterat INTE rida på hästen, och bör kolla upp det, ja.

Men ryggont, läker inte ut av sej själv med hjälp av massage från ägaren(icke kunnig massör) med liniment och BoT?

Lyssnar ägaren på dig då?

Gick hästen på travet innan?
Travare är ju känsliga på ryggen, så man bör ju kolla upp det så det inte är något allvarligt.

Sen är det klart det kan vara något "ytligt" som kan hjälpa genom den sk behandling ägaren ger, men det är lite elakt mot hästen att gå och ha ont :crazy:

Visst kan man vila och se om det blir bättre, men risken finns att man dövar symptomen, rider lite till och förvärrar orsaken.

Hästar som har ont SKA undersökas av veterinär, gärna på klinik där det finns möjlighet att göra en ordentlig utredning.

Kan vara allt från att man aktiverat en helt vanlig sträckreflex eller tryckt för hårt, till att hästen har ett ordentligt problem som borde få veterinärvård. Problem med bakknän ger ibland symptom i ryggen. Dåliga sadlar eller dålig ridning är en annan vanlig anledning. Hästen kan ha slagit runt i hagen och sträckt sig (ovanligt ställe att få en sträckning på, men ibland lyckas de små liven med det omöjliga). Ömhet indikerar muskelinflammation och då ska man inte massera i akut läge. En start kan vara att låta hästen vila från sadel och ryttare några dagar och se hur den reagerar på det. Men innan man vet vad som är problemet vet man inte hur man ska lösa det.

Edit: har ryggontet kommit plötsligt eller smugit sig på? Finns det andra problem i ridningen?

Kan vara allt från att man aktiverat en helt vanlig sträckreflex eller tryckt för hårt, till att hästen har ett ordentligt problem som borde få veterinärvård. Problem med bakknän ger ibland symptom i ryggen. Dåliga sadlar eller dålig ridning är en annan vanlig anledning. Hästen kan ha slagit runt i hagen och sträckt sig (ovanligt ställe att få en sträckning på, men ibland lyckas de små liven med det omöjliga). Ömhet indikerar muskelinflammation och då ska man inte massera i akut läge. En start kan vara att låta hästen vila från sadel och ryttare några dagar och se hur den reagerar på det. Men innan man vet vad som är problemet vet man inte hur man ska lösa det.

Edit: har ryggontet kommit plötsligt eller smugit sig på? Finns det andra problem i ridningen?

Jag tror h*n har haft ont i ryggen hela tiden sen iaf ett år tillbaka.

Det var i förrgår efter historian om ridpasset på volten som jag frågade om han hade ont i ryggen, nej sa ägaren, jag klämde i morse o han reagerade inte, nähe sa jag o bad o få klämma, schvimp sa det och hästen drog sej undan när jag kände=ont.

Ridpassets historia var att hästen inte vill gå framåt, bocka o reste sej och när dom väl fick fram hästen så rusa h*n fram:crazy:

Jag tycker det tyder på att hästen har ont iaf.

H*n är stirrig ibland vid uppsittning oxå.

Jag vågar inte uttala mej om ägarens ridning för jag har aldrig sett henne rida på riktigt, men jag kan tänka mej att hon inte är så jätte rutinerad. För övrigt vet jag att ridpassen inte brukar gå så bra vad jag har hört av ägaren.

Ägaren sa att sadeln var lång som hon hade på hästen så den kan ha sträckt sej till dom ömma partierna, men om man rider barbacka så sitter man inte där bak.

Hästen är en sån häst som gör illa sej stup i kvarten och den har en svullnad över hasen på ena benet som aldrig kommer försvinna enligt vet. Tror h*n fick en spark där av en annan häst och konvalecencen var lång. Har varit halt till o från, men bara på rakt spår o inte på böjt enligt ägaren(jag tror dock hästen har haltat även på böjt bara att hon inte kunnat sett det) hon säger att det beror på muggen hästen haft.

Lyssnar ägaren på dig då?

Gick hästen på travet innan?
Travare är ju känsliga på ryggen, så man bör ju kolla upp det så det inte är något allvarligt.

Sen är det klart det kan vara något "ytligt" som kan hjälpa genom den sk behandling ägaren ger, men det är lite elakt mot hästen att gå och ha ont :crazy:

Jo visst lyssnar hon, det var jag som sa att hon skulle sluta rida och kolla upp det hela, sen sa jag oxå att om hon nu drar sej för att ta hästen till kliniken så jobba den från marken någon månad och bygg upp ryggen ordentligt och ta värmande liniment och köpa BoT för att se om hästen blir bättre. Hon köpte värmande liniment igår och masserade in det försiktigt.

Jag tror att hästen fått börja tränas för hårt utan rätt muskler i ryggen och därför har h*n fått ont, nu menar jag sen hon köpte hästen och hade fel sadel desutom. För vad jag fattar det som var hästen bara travtränad tidigare. Och det är hennes första häst och hon är yngre än mej.

Japp hästen har gått på travet.

har hon ridit med ridgjorden MED stigläder/stigbyglar? det ska man VERKLIGEN INTE INTE INTE GÖRA! kanske därför hästen fått ont??

man ska endast ha en ridgjord till att hålla fast padden man sitter på!

har hon ridit med ridgjorden MED stigläder/stigbyglar? det ska man VERKLIGEN INTE INTE INTE GÖRA! kanske därför hästen fått ont??

man ska endast ha en ridgjord till att hålla fast padden man sitter på!

Hon har haft stigbyglar. Och jo jag kan tänka mej hur det känns för hästen om man har stigbyglar i gjorden som man annvänder. Tror till och med att jag sagt nått om det till henne.

Men jag tror ändå inte att det är grund orsaken till det onda.

Att du drar och den reagerar behöver inte tyda på ryggont, däremot hästens beteende under ridning tyder på det.

Behöver dock inte sitta i ryggen, kan lika gärna sitta någon annanstans tex benen.

Att du drar och den reagerar behöver inte tyda på ryggont, däremot hästens beteende under ridning tyder på det.

Behöver dock inte sitta i ryggen, kan lika gärna sitta någon annanstans tex benen.

Nej visst h*n kan vara känslig/kittlig bara, men hela hästens beteende tyder på att nått inte står rätt till.

Och för att få reda på vad felet är är väl att ta hästen till klinik där dom kan böja, bedöva och röntga.

Hur är det med travare o deras försäkringar. Visst gäller inte dom i alla lägen?

Har de inte gjort ett böjprov som var ua gäller inte försäkringar för ev hältor.

Jo en veterinöär undersökning låter som det bästa. Vill hon inte åka till klinik så föreslå att ta ut veterinär till stallet.

Det är ju himla svårt då det kan finnas många olika orsaker till varför hästen har ont i ryggen. Kan vara sadlem, att det tryckt på ryggen och orsakat blåmärken, Det kan vara träningsvärk, det kan vara att hästen gått utan täcke och att det regnat, många hästar är väldigt känsla för regn och kyla på ryggen. Om hästen går utan täcke, säg till ägaren att iaf testa att lägga på ett täcke, värme är alltid bra. Det kan ju som sagt finnas många orsaker så jag tycker hästägaren ska ringa till en veterinär och kolla upp ryggen.

varför inte? extrem "smärta" på ett ställe upprepat Xantal gånger, gör nog att hästen spänner sig i rumpan osv för artt komma undan obehaget.

Men ryggont, läker inte ut av sej själv med hjälp av massage från ägaren(icke kunnig massör) med liniment och BoT?

Det behöver inte hjälpa, det beror på hur långt det har gått.

Jag hade en gång ett hbl-sto som jag red med för trång sadel, hon fick ont i ryggen. OCH blev halt (men på tre ben så det syntes inte). Idag är hon i himlen pga hälta+pålagringar, och detta kom alltså av den dåligt sittande sadeln.

Det behöver inte hjälpa, det beror på hur långt det har gått.

Jag hade en gång ett hbl-sto som jag red med för trång sadel, hon fick ont i ryggen. OCH blev halt (men på tre ben så det syntes inte). Idag är hon i himlen pga hälta+pålagringar, och detta kom alltså av den dåligt sittande sadeln.

Det är läskigt med sadlar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 763
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 481
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 168
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V