om ekollonförgiftning

ameo

Trådstartare
Moderator
En vän till mig hittade sin ponny död i hagen för nån vecka sedan, utan några synliga tecken på sjukdom innan.
Den har inte obducerats men bl.a försäkringsombudet trodde att det var orsakat av ekollon. Men sen har någon veterinär hävdat att hästar inte blir sjuka och dör av ekollonförgiftning.

Jag har egentligen inte mer information om nämnda fall än ovan angivet utan undrar mest om det finns nån här som har svar på följande frågor - som är allmänna, men som uppkommit pga ovanstående händelse:

1. Stämmer det att hästar inte dör av ekollon?
2. OM de blir ekollonförgiftade, kan de då dö knall och fall eller blir de alltid tydligt sjuka innan de dör?

Sv: om ekollonförgiftning

Ekollon innehåller tannin som är frätande, orsakar inflammation i mag- tarmkanalerna samt skadar njurarna och levern bla, vilket är det som är det dödliga med ekollon. Att hästar dör på fläcken av ekollon har jag därmed svårt att tro med tanke på hur ekollonförgiftning uppstår. Djuren blir ofta trötta, förlorar aptiten, kan få feber, förstoppning som senare går över till en tjärliknande diarré osv.

Om veterinären menar att hästar inte blir sjuka och i värsta fall kan dö av ekollon bör denne nog inte jobba som veterinär. Det är mer eller mindre allmänbildning bland djurägare att ekollon är giftiga.

Men som sagt, iom att tanninet angriper tarmarna, magen samt njurar och lever så tar det ett tag innan djuret ev skulle avlida, och jag har svårt att tro att det skulle kunna gå att inte märka något på hästen om den blivit förgiftad, symptomen är tämligen synliga. Så vida man inte tittat till hästen under en längre tid.

Dom gick ut på radion för bara någon dag sedan här att ekollonen är extra giftiga i år och någon häst & kor har dött i en stad inte allt för långt borta från där jag bor.

Usch, nu blir jag ännu mer orolig ju! Våran pålle knaprar i sig en del ekollon i hagen... :cry:

Men vad jag har hört gäller det enbart dom gröna, eller är dom bruna också riktigt giftiga?

Man tycker ju att djuren borde, vilket dom oftast gör, undvika sånt som är giftigt för dom, men inte :cry: !!!

Det är för att ekollon säkert smakar gott + att det är beroendeframkallande, vilket är en del av problemet. De börjar äta dem, blir beroende och sen äter de tills de blir förgiftade.

Ekollon innehåller tannin som är frätande, orsakar inflammation i mag- tarmkanalerna samt skadar njurarna och levern bla, vilket är det som är det dödliga med ekollon. Att hästar dör på fläcken av ekollon har jag därmed svårt att tro med tanke på hur ekollonförgiftning uppstår. Djuren blir ofta trötta, förlorar aptiten, kan få feber, förstoppning som senare går över till en tjärliknande diarré osv.

Om veterinären menar att hästar inte blir sjuka och i värsta fall kan dö av ekollon bör denne nog inte jobba som veterinär. Det är mer eller mindre allmänbildning bland djurägare att ekollon är giftiga.

Men som sagt, iom att tanninet angriper tarmarna, magen samt njurar och lever så tar det ett tag innan djuret ev skulle avlida, och jag har svårt att tro att det skulle kunna gå att inte märka något på hästen om den blivit förgiftad, symptomen är tämligen synliga. Så vida man inte tittat till hästen under en längre tid.
Det var väl ungefär så jag också ville ha händelseförloppet, men tänkte att jag kanske har missat något...

Håller med, om veterinären... Ska försöka luska mer om hur detta framfördes, vad det kan ha för bakgrund.

du kan slå upp wikipedia.
giftig för betena djur men kan ätes som föda för oss :confused:
mycket ekolen i år.
Gift växter bruka har ett beska smak som djur inte gilla.
Om det är dålig med bete det kan vara en god idea att börja stöd fodra och hoppas hästerna inte överdose på nötter.

menar du att wikipedia skulle vara mer tillförlitligt än en veterinär?

Sen var inte frågan vad man ska göra för att undvika det, utan bara om det är troligt att det var ekollonen som orsakat dödsfallet ifråga.
Själv har jag inga ekar i mina hagar. (ponnyn på rymmen för några veckor sedan - som för övrigt fortfarande mår bra :love: - hade smitit in i naturreservatet här intill och det var DÄR hon petade i sig av ekollonen)

Så vitt jag förstått så finns det två faror med ekollon. Dels innehåller de (och resten av eken), som många andra sagt, tanniner (garvsyra) som är farligt i för stora mängder. Dock krävs det ett stort intag, sådär halva dagsintaget ska bestå av ek för att det ska bli riktigt farligt. Därför sker flest förgiftningsfall på hösten när betet tar slut, trots att tanninhalten i ek är högst på våren.

Den andra faran med ekollon är så vitt jag förstått att de ofta börjar mögla på hösten, alltså kan hästen bli mögelförgiftad. Då blir det ju genast svårare att säga hur stor mängd ekollon som krävs för att det ska bli farligt, och hur symptomen yttrar sig, eftersom det beror på hur mycket mögel av vilka sorter det finns på dem.

Det inhale beskriver ser man oftast i det akuta förgiftningstadiet, där finns även en större personlighetsförändring samt akut fång med också. Men när de som inte får akut förgiftning blir påverkade så är symtomen mycket mer diffusa och ibland svårtydliga och små.Om denna häst gått i hage och ätit under flera tillfällen så kan det räcka med att äta en sista gång för att det ska leda till akut död. Alla hästar reagerar helt olika på ek, en del kan äta i år utan minsta symtom medan andra får både akuta och kroniska symtom med eller utan för i förtid.

menar du att wikipedia skulle vara mer tillförlitligt än en veterinär?

Sen var inte frågan vad man ska göra för att undvika det, utan bara om det är troligt att det var ekollonen som orsakat dödsfallet ifråga.
Själv har jag inga ekar i mina hagar. (ponnyn på rymmen för några veckor sedan - som för övrigt fortfarande mår bra :love: - hade smitit in i naturreservatet här intill och det var DÄR hon petade i sig av ekollonen)

Nej, bara wikipedia ger ett bra information om man är intresserad.
Hur månge vererinär är insätt i ekkolen förgiftning? Ek växer inte över hella landet. Var tacksom du har inte ek hemma;
Det har jag, en hel del och dom är skydded vid lagen, jag kan inte hugga ner dom.
Maren min har gått har i 20 år och har inte död än.
Dödsfall?? "who knows" om man inte göra en obtabsi (is that right?)!
jag tror inte du ska vara orolig ameo, tror knappest lillen kan har fått i sig så värst mycket. Hål öget på avferning, kommer det blod då kan man vara misstänksom.

*kl*

I mitt gamla stall där jag hade häst för många år sedan går hästarna i jätte stora hagar med massor av ekar å ekollon.

Hon som äger stallet har haft hästar i många herrans år, och hästarna har alltid gått i dessa hagar, de ena stoet är nu 23 år gammal och har alltid mumsat ekollon, och mår hur bra som helst och har aldrig under de 15 år hon gått i den hagen uppvisat några sjukdomssymtpom...

Så, hur giftigt är det igentligen? borde inte de hästarna vara jätte sjuka?!
De äter ju massa ekollon varje år, å mår prima?!

Intressant detta tycker jag, för känner flera som nämt detta att deras hästar ätit de men sjuka har de aldrig blivigt.
Behöver de sätta i sig ofantligt stora mängder ekollon för att bli sjuka?

Eller är det individuellt hur känsliga och hur mkt de reagerar på ekollon?

*kl*
Någon är som testat ge det pulvret man kan köpa som ska hjälpa vid ekollon förgiftning ? Råkade nämna det till dom i hästaffären jag var i idag och hon hade tagit hem ett tillskott som är gjort speciellt för bli av med förgiftningen. Hon sålde det inte ännu utan gav det till sina egna. Dyrt som f*n var det iaf 7,2 kg för 1800 kr, men funkar det så.

*kl*

I mitt gamla stall där jag hade häst för många år sedan går hästarna i jätte stora hagar med massor av ekar å ekollon.

Hon som äger stallet har haft hästar i många herrans år, och hästarna har alltid gått i dessa hagar, de ena stoet är nu 23 år gammal och har alltid mumsat ekollon, och mår hur bra som helst och har aldrig under de 15 år hon gått i den hagen uppvisat några sjukdomssymtpom...

Så, hur giftigt är det igentligen? borde inte de hästarna vara jätte sjuka?!
De äter ju massa ekollon varje år, å mår prima?!

Intressant detta tycker jag, för känner flera som nämt detta att deras hästar ätit de men sjuka har de aldrig blivigt.
Behöver de sätta i sig ofantligt stora mängder ekollon för att bli sjuka?

Eller är det individuellt hur känsliga och hur mkt de reagerar på ekollon?

Jag tror att de allra flesta hästar som blir sjuka av ek har en bakomliggande sjukdom som gör dem mer mottagliga och svårare att ta hand om giftet som blir, därav att vissa individer reagerar mer än andra.

Pulver vid förgiftning?? Hur ska det hjälpa? vad är det i det mirakelpulvret dådå?

Tror de handlar om större mängder vid förgiftning, inte bara nått enstaka ekollon.

Nej, bara wikipedia ger ett bra information om man är intresserad.
Hur månge vererinär är insätt i ekkolen förgiftning? Ek växer inte över hella landet. Var tacksom du har inte ek hemma;
Det har jag, en hel del och dom är skydded vid lagen, jag kan inte hugga ner dom.
Maren min har gått har i 20 år och har inte död än.
Dödsfall?? "who knows" om man inte göra en obtabsi (is that right?)!
jag tror inte du ska vara orolig ameo, tror knappest lillen kan har fått i sig så värst mycket. Hål öget på avferning, kommer det blod då kan man vara misstänksom.
Det finns MASSOR av ekar där jag bor, men inte i mina hagar. Stor skillnad...
Veterinärerna här är säkert insatta i ekollonförgiftning, eftersom jag vet flera andra hästar som fått denna diagnos. Men EN veterinär påstod att just hästar inte skulle reagera på detta sätt av ekollon, DET var min fråga nr 1 ovan.

Jag är inte alls orolig för min ponny, för henne är faran över för länge sedan. Utan frågeställningen uppstod pga en annan ponny, ägd av en vän, som hittats död i sin hage.

Ingen aning om det hjälper eller ej med dom verkade nöjda med det iaf. Detta är det som dom ger. Här står det dock inget om ekollon :confused:

Vad är det i dem som är beroendeframkallande?

Vad ämnet heter vet jag inte, men bla SVA (statens veterinärmedicinska anstalt) skriver

"Det finns också några växter som verkar vara beroendeframkallande (t ex ekollon).."

Agria skriver även

"Det luriga är att det i ekollonen finns ett beroendeframkallande ämne. Det gör att det finns risk för att vissa individer börjar äta stora mängder.

Kl

för mig blir det mkt märkligt att i en tråd på internet sprida rykten utan kalla fakta, att ekollon ätande skulle leda till omedelbar död knall och fall, samt att man gått ut mer rapporter om dödsfall osv osv. Det är som alla trådar om skurna hästar som alltid dyker upp varje sommar och skapar rubriker och panik.

urkella: vad är det för mirakelpulver? det låter helt absurt, vad jag vet får inga etablerade läkemedel säljas utan recept om de är anti-gift medel. 1800 spänn dessutom låter som säljaren skrattar hela vägen till banken. bullshit skulle jag vilja säga. Man håller inte på och behandlar ngt som man inte fått undersökt av veterinär när det gäller förgiftning!

kl igen:
ni som med glatt mod låter era hästar medvetet äta massor med ekollon varje höst utan att bekymra er, bör tänka till rejält. det är giftigt i stora mängder och i längden precis som flera påtalat i tråden, inget som man bara glatt rycker på axlarna åt och motiverar med att jamen den har aldrig blivit sjuk hittills. ekar i hästhagar bör stängslas bort, alternativt får man kratta under dem på hösten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 192
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
5 016
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 311
Senast: EmmaW
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka