ÖM efter ridning???

V

varbolden

Är extremt less nu. :cry: Har haft detta problem länge... Mest i perioder. Och just nu är det en sådan period. Jag får skav mellan skinkorna efter ridning, alltså svidande, hemska vattenblåsor. Har flera ärr därbak för att dom hela tiden söker sig till nya ställen. Får varbölder/hårsäcksinflammationer osv i underlivet. Dom blir som stora knölar, ungefär som ärtor (innanför, ibland utanför huden). Och det är hur svårt som helst att sitta och rida på dom, gör sjukt ont, och man spänner sig och kan absolut inte slappna av..

Vad ska jag göra? Finns det nån undersalva eller nåt? Har läst runt lite här på buke om vissa med samma problem, men jag har inget av deras problem. Har sadlar som passar både mig och häst. Har haft olika sadlar och ibland kmr problemen, ibland inte. Har en rätt ny sadel som jag aldrig haft problemen med, men igår kom dom...

Det är inga problem med ridbrallor etc.

Får ofta vattenblåsorna när jag rider barbacka, och spec. när hästen ångar på lite för mkt i skritten och jag får sitta tillbaka.

Vad ska jag göra?? Detta funkar inte...

Sv: ÖM efter ridning???

Vad har du för underkläder? En del sitter otroligt illa vid ridning..
Jag själv kan ex inte rida i Newbodys trosor på en varm häst (eller om jag själv blir varm), får skav direkt! Då är det bara att bita ihop och låta bli att rida tills det är ordentligt läkt. Har provat smörja på aloe vera kräm, svider som satan men det fungerade. Viktigt att huden är rengjord först.

Har alla möjliga olika underkläder.. :( Olika material osv. String, vanliga, hotpants..

Det värsta är blåsorna som blir, hårsäcksinflammationerna. Dom gör ont som satan. Borde väl finnas nån bra salva?

Vattenblåsorna baktill går nog inte att göra så mkt åt... måste vara röven de är fel på. :p Brukar få plåstra om ordentligt för att ens kunna rida..

Har provat ha riduppehåll för ett tag sedan, allt läkte. Men så fort jag red igen vart de samma visa.

När det gäller skavet bak i rumpan så skulle jag testa att talka ordentligt just innan ridning.
När det gäller hårsäcksinflamationer så är det tvätta med Klorhexidin som gäller samt att om du rakar dig så bör du sluta med det. Vill du ta bort hår i de intimare regionerna så rekommenderas vaxning på salong.
När en inåtväxning öppnas så bör du inte plocka bort hårstrået utan låta allt läkas med hårstrået kvar. Tar du bort hårstrået så kommer huden läka över hårstrået och problemet är tillbaka igen på ett nafs.
Torrborstning och peeling av området hjälper till att förebygga inåtväxta hårstrån.

Talka? vad är det?

Hur ofta ska jag tvätta med klorhexedin? Oftast så öppnar dom sig inte ens, dom försvinner bara in i huden.. tills dom är borta. En av inflammationerna jag hade öppnade sig dock, den första, och massa klet kom ut ett bra jävla tag. Rör inga hårstrån.. Men dom andra jag har och har haft har typ blivit mindre och mindre och tillslut störs jag inte av dom. Men så en dag bara växer dom igen..

Vet att raka inte är det optimala, men de kmr jag fortsätta med..

Är en hårsäcksinflammation ett inåtväxt hårstrå med andra ord? Hur torrborstar man? Peelar, äre med peelingolja med små "korn" i? Eller..? Känner mig efterbliven, haha. :p

Hm, ja det kanske man skulle ta och testa.

Lisbeth: Haha :rofl: Härligt! Ska ta och kolla upp det.. Men de hjälper inte mot hårsäcksinflammationer va?

Jag kan också få så om jag rider med trosor som är lite för stora, väldigt jobbigt är det :(
Men nu har jag kommit på den för mig ultimata lösningen: Trosgördel :D

Jag köpte mig en trosgördel med halvlånga ben, ungefär som en boxertrosa. Gördeln är i ngt nylon/silkesmaterial som är väldigt svalt. Den sitter tajt som tusan, men utan att för den skull vara obekväm.
Numer har jag aldrig besvär av ridsår eller blåsor alls, helt underbart! :)

Jag fick oxå svid och blåsor mellan skinkorna, köpte då intimcreme på apoteket. Den är väldigt fet och gör att det inte blir så mycket friktion.
Hårsäcksinflammationerna får du nog stå ut med om du inte slutar med rakningen, tyvärr...

kan rekomendera "spinnigtrosor" eller ridtrosor som går att köpa på H***s! de är båda utan sömmar vid de lite mer intima delarna och är gjorda i nylontyg, o fördelen med "spinnigtrosor", som ju egentligen är cykelbyxor är ju att det är förstärkta i grenen, vilket kan va gött :D Har själv haft jätteproblem, dock mer åt skavhållet men det har i princip försvunnit sen jag införskaffade dessa underbara underkläder :p

Jag känner en som fick hemska ridsår, och tillslut köpte hon sånna cykelbyxor som är lite vadderade som tävlingscyklister använder. Det kanske vore nått. Dom är ju gjorda för att minska skav :)

När det gäller skavet bak i rumpan så skulle jag testa att talka ordentligt just innan ridning.
När det gäller hårsäcksinflamationer så är det tvätta med Klorhexidin som gäller samt att om du rakar dig så bör du sluta med det. Vill du ta bort hår i de intimare regionerna så rekommenderas vaxning på salong.
När en inåtväxning öppnas så bör du inte plocka bort hårstrået utan låta allt läkas med hårstrået kvar. Tar du bort hårstrået så kommer huden läka över hårstrået och problemet är tillbaka igen på ett nafs.
Torrborstning och peeling av området hjälper till att förebygga inåtväxta hårstrån.

Allt på pricken! Skulle just till att svara en massa klokheter - men så såg jag att alla tipsen fanns här! Lägger till att talk är bra även i ridhandskar i "svettningstider" (alltså - man tar det på händerna innan man tar på ridhandskar). Och - helst varken rakning eller vaxning om du har så stora problem........ :angel:

Talka? vad är det?

Hur ofta ska jag tvätta med klorhexedin? Oftast så öppnar dom sig inte ens, dom försvinner bara in i huden.. tills dom är borta. En av inflammationerna jag hade öppnade sig dock, den första, och massa klet kom ut ett bra jävla tag. Rör inga hårstrån.. Men dom andra jag har och har haft har typ blivit mindre och mindre och tillslut störs jag inte av dom. Men så en dag bara växer dom igen..

Vet att raka inte är det optimala, men de kmr jag fortsätta med..

Är en hårsäcksinflammation ett inåtväxt hårstrå med andra ord? Hur torrborstar man? Peelar, äre med peelingolja med små "korn" i? Eller..? Känner mig efterbliven, haha. :p

Talka= strö ordentligt med talk på området
http://www.hardford.se/start.php?Varum%E4rke:Dialon
tex

Klorhexidin tar du på efter duschen
Hårsäcksinflamationer och inåtväxta hårstrån går ofta hand i hand då hårsäcken skadats och bakterier skapat inflamation. Skadan gör sedan att hud bildas över hårrotskanalen och nya hårstrået inte ut vilket skapar irritation, och där har vi en ond cirkel

Torrborstning gör du antingen med en skrubbvante eller en loofaskrubb viktigt att ta klorhexidin efter rubbandet.
Peeling är en produkt med korn som skrubbar. Dessa kan vara olika grova och av olika material.
Du kan faktiskt tillverka egen kroppspeeling med havssalt, honung och mandelolja.
Tyvärr är det nog så att du kommer att fortsätta få infektioner så länge som du rakar, Vissa får de problemen vid rakning helt enkelt.

hoppas att det blir bättre, Lycka till!
/Lena som jobbat med Brasiliansk vaxning sedan 2001

Jag har i hela livet haft samma problem som du o du har fått jättebra tips om underkläder här. Mina problem slutade bums när jag köpte mina nuvarande sadlar. Jag har alltid tyckt att jag haft sadlar som passat mig tidigare också men det var som en ny värld öppnade sig. Nu får jag aldrig skav oavsett hur varm jag blir o det är härligt!

Jag har ett tips som har räddat mig... Köp vadderade cykelbyxor (finns i sportaffärer) helt underbart, har inte haft ett skav sedan dess. ;)

Jag har fått diagnos för några år sedan hidradenitis suppurativa!
Jag har sedan jag kom i puberteten fått bölder i jumskarna och även i bland någon i armhålan. Tyvärr finns det inte så mycket behandling för det, men googla och se vad du hittar. Jag har ätit p-piller, långtids antibiotika och lokalbehandlat. Har även bränt bort några bölder som inte har velat försvinna själv.
Tänkte även att det kan vara så att dina blåser kommer för att du kanske har svamp som gör att huden är mer känslig :grin: går ju alltid att testa med salva mot svamp. Jag vet att huden blir likadan om man får svamp i jumskarna och under brösten..
Lycka till! Tycker att du ska boka tid hos hudläkare och diskutera dina problem.
Har du några frågor är det bara att skriva:)
Hälsn Jenny

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar