Om du var uppfödare..

Humelibumlan

Trådstartare
Om du var uppfödare till en toppstammad 1-åring och tänkte dig sälja den på en av årets auktioner, hur skulle du resonera då?

Elit auktionen är ju gräddans auktion där de 100 bäst stammade hästarna är utvalda, säg att du har en häst som platsar, skulle du vara med där eller vänta till en senare aution?

Personligen skulle jag nog vänta och vara en av de mest intressanta på en senare auktion...

Tror det blir svårt finna 100 köpare med så stor plånbok och jag tror jag skulle få mer för avkomman på en senare aution?

Självklart beror det ju lite på hur fint stammad hästen är, men säg vår hamnar i mitten nånstans..

Hur skulle du resonera?

*nyfiken*

Sv: Om du var uppfödare..

Om jag övht skulle anmäla en häst till auktion skulle den vara jävligt bra stammad. Annars om man ligger på medel är det stor risk att man får skambud eller inga bud alls. Jag vet ju själv hur jag resonerar när man kollar hästar på auktioner.

Om jag övht skulle anmäla en häst till auktion skulle den vara jävligt bra stammad. Annars om man ligger på medel är det stor risk att man får skambud eller inga bud alls. Jag vet ju själv hur jag resonerar när man kollar hästar på auktioner.

Precis.. men en häst som ligger på medel i elitauktionen är ju en jävligt bra stammad häst om man säger som så.

Och en sån häst skulle väl inbringa mer pengar på en senare auktion där konkurrensen inte var lika hård och den skulle vara en av topparna där?
*svammlar lite*

Menar du kriterieauktionen då ? Jag tycker det är bra stammat där också och handlar hellre där än på elitloppsauktionen faktiskt. Go for it :D
(ps..nyfiken som jag är vill jag ju veta vad det är för häst :angel: )

Menar du kriterieauktionen då ? Jag tycker det är bra stammat där också och handlar hellre där än på elitloppsauktionen faktiskt. Go for it :D
(ps..nyfiken som jag är vill jag ju veta vad det är för häst :angel: )

Ingen häst alls, det var bara rent hypotetiskt hur ni andra tänkte, eller tror ni skulle tänka om ni fött upp kanonstammat ala´platsade på elitauktionen ;)

Visst är det bra stammat på kriterieauktionen oxå, men där får väl "alla" vara med, medans det till elitauktionen är ett begränsat antal och selectionen är väl efter kanon stam om jag fattat det rätt?

Hoppar in i diskussionen och "svarar alla". :)

Det som skulle avgöra för mig är hur individen ser ut. Är individen redan snygg och utvecklad, skulle jag sälja på elit. Om jag skulle tro att individen kommer att se mycket finare ut till hösten, skulle jag vänta.

Får man plats på elitauktionen, så skulle jag inte tveka i så fall att vara med. Nä, det kanske inte finns 100 köpare med de som är spekulanter är de som är beredda att betala mycket för rätt häst. Det finns nog inte 500 köpare på kriterieauktionen heller och hur många av dessa är "fyndjägare"? Vad jag hört så är det RUSKIGT hög kvalité på kriteriekatalogen i år och ett drygt 100-tal står på köplats. Huga! Det är nog väldigt lätt att bli en i mängden även där, om du har väldigt bra stam. Då är det bättre att vara en i mängden bland 100 än en i mängden bland 500?

Själv försöker jag sälja uppfödningarna utanför auktionerna. Då vet man var de hamnar... Det är såklart inte lätt och det kräver jobb. Såg att det nu finns en "Unghästkatalog" som man kan annonsera i. :)

Väldigt intressant att läsa era tankar kring det här. Har själv inte haft travhästar innan i aveln utan bara vanliga ridhästar och där finns ju inga ordentliga auktioner. Så jag har ens tänkt på den problematiken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: miumiu
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 204
Senast: Mickizz
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 682
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård