Om du var tvungen att ha din hund på hunddagis..

L

lilltigern

*Hur skulle du vilja att hunddagiset skulle vara?
*Vad skulle vara det viktigaste för din hund?
*Hur vill du att personalen ska vara och vilken utbildning?
*Skulle du välja ett hunddagis nära stan med bra rastmöjligheter och rastgårdar eller ett ställe enbart på landet?
* Vill du att din hund ska sitta ensam eller tillsammans med andra hundar?
*Ska hunden ha stimulans och rörelse eller lugn och ro?

Tacksam för svar!

Sv: Om du var tvungen att ha din hund på hunddagis..

ÄRLIGT

Kunnig personal

Kunnig, inte nödvändigtvis med utbildning inom hund, ansvarsfull. Lugna personer som inte försöker uppfostra hundarna.

*Skulle du välja ett hunddagis nära stan med bra rastmöjligheter och rastgårdar eller ett ställe enbart på landet?
spelar mindre roll

Antingen ensam eller tillsammans med en och samma hund hela tiden.

Lugn och ro inomhus. Jag har sett för många stressade hundar på hunddagis. :(

Ett lugnt ställe, gärna lite på landet känsla.

Att han blir omhändertagen och tillsedd.

Glada, lätta att prata med, ärliga, gärna utbildade inom hund och kunniga inom sjukdomar, skador osv.

Det spelar egentligen inte så stor roll, men gärna inte nära någon stor väg.

Sålänge som hundarna kommer överenns med varandra så kan det vara ett gäng tillsammans.

Lugn och ro, men gärna någon/några promenader under dagen.

ganska litet och personligt, fräscha lokaler, trevlig, tillmötesgående personal
* Vad skulle vara det viktigaste för din hund?
Lugn och ro, liten personalgrupp så man kan lära känna alla och kan känna 100 % tillit, fasta rutiner
Egentligen spelar det inte så stor roll, man kommer långt på referenser. Men en hundmassör hade ju inte varit helt fel.:idea:
Lite utanför stan eller på landet. Beror på vart jag jobbade själv.
Gärna med fler hundar, bara det var samma varje dag och att jag hade fått bekanta mej någorlunda med ägarna.
Mestadels lugn och ro. Jag aktiverar min hund när jag kommer hem. Men kanske två promenader á 20 minuter? Och lek med andra hundar är ju inte fy skam, tycker Goliat som "ensamt barn" i familjen ;)

Stora och luftiga lokaler, gärna med rastgårdar. Bra öppetider samt lätt att ta sig dit om man inte har körkort.

Att de får känna sig lugna och trygga på ett ställe med god stämning och förtroendeingivande personal. Frisk luft!

Ärliga, öppna. Kunniga i elementär hundskötsel, beteende samt sjukdomar/sårvård.

Vilket som.

Har två hundar och vill att de sitter tillsammans. Ev en hund eller två till i grupp som de då sitter med dagligen.

Lugn och ro, men gärna med lagom mycket rörelse utomhus. Den mentala biten och huvuddelen av motionen tar jag själv.

Jag har min hund på dagis så jag kan berätta lite hur det är där...

Dagiset är ganska litet, men i en stor lokal där de har en dagisdel (som endast personalen får vistas i). En försäljningsdel där de har foder, hudvård, godis, bäddar etc. En spadel där de har trim, tvätt och massage osv och en kursdel där de har teorikvällar på sina kurser...

Det viktigaste för min hund är att det är lungt och tryggt (han är 6 mån) och att han inte är ensam för det fixar han inte än... Det är också viktigt att hans boxkompisar är snälla mot honom så att inte blir rädd för andra hundar.

Personalen är lugn och trygg och de ordinarie är välutbildade. Sen har de ett par "vikarier" som troligtivis inte är lika utbildade men som är trevliga och de känner igen en när man kommer.

Jag bor ju i en liten stad så det är på landet, med bra rastmöjligheter, de tar två promenader alt en längre promenad och en stunds lek i rastgården... och det är nog det som valpis klarar.

Han sitter med andra... 8 st småhundar (renrasiga för sig och blandisar för sig). I hans box allt från en chiuaua (st?) till en dsg (tre dvärgschnauzer inklusive min och en av dem är hans mamma...)

Självklart både och... men personalen kör ju inga stimulansövningar med hundarna... det är alldeles för uppstressande för dem. Det är promenader och mys till relaxmusik som gäller... De har ett fast schema som de genomför varje dag så det blir rutin även på dagiset.

Tillägg:
Wilton älskar sitt dagis. Det ligger precis brevid mitt jobb så jag lämnar honom på vägen dit 3 dgr i veckan (2 dagar tränar han ensamhet och är med dagmatte). Han känner redan på flera 100 m att vi är nära och börjar rusa dit... och när vi ska hem blir han först glad att jag kommer såklart... sen vill han ofta in till kompisarna igen.

Har absolut inget dåligt samvete över att han han där, om jag märkte att han inte skulle gilla det så skulle jag ta han därifrån och lösa det på annat sätt... Men än så länge tycker han att det är toppen, och jag med! :banana:

Han sitter med andra... 8 st småhundar (renrasiga för sig och blandisar för sig). I hans box allt från en chiuaua (st?) till en dsg (tre dvärgschnauzer inklusive min och en av dem är hans mamma...)

Finns det någon speciell anledning till varför man separerar på blandraser och renrasiga hundar på det viset? Eller har det bara råkat bli så?
Låter väldigt konstigt annars.

Stora och bra rastgårdar och ett planerat promenat schema som efterföljs.
Att jag kan lite på att pesonalen har kunskapen det utger sig för att ha och att jag vet att de inte gör något med min hund utan att konsultera med mig först. Samt att hunden får ensama promenader utan andra hundar (alltså att 1 person går med min hund och inte 5 hundar samtidigt)
Ha dockumenterad hundvana, Utblidning vet jag inte dock.
Det spelar mig ingen roll men bor jag i stan så skulle jag vlja det som ligger närmst för att slippa resorna, Sitter hundarna i rastgårdar och boxar skall dessa vara stora och välskötta samt så vill jag veta vilen hund min delar gård med och då att inga nya hundar släps in där utan att jag vet om det innan!

Hällst ensam annars se ovan
Gärna stimulans av promenader, dock inga vilda lekar med andra hundar. Träning Vill jag sköta själv.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte... har inte frågat. Det ska jag göra!:idea: Hon sa det som så självklart så jag reagerade inte ens. Trodde att det var vanligt (är ju rookie som hundägare - ha rendast haft familjehundar när jag var liten innan). Och ur mitt perspektiv känns hundvärlden väldigt delad mellan renras och blandis så jag tog det som praxis... Nu blev jag nyfiken. Kan ha fattat fel också. Frågar nästa vecka för det blir inget mer dagis den här veckan... jag har lunginflammation och Wilton är hemma med mig.

Kan du själv komma på en enda bra anledning att dela upp ett hunddagis på "renrasavdelning" och "blandrasavdelning"?

Jag förutsätter att alla hundar är friska och vaccinerade.
Bryr sig din hund om hans kompis är renrasig eller en "gatukorsning"? De har väl lika kul ändå?

:)

Det enda jag kan komma på är att de kanske sätter hundar av samma ras tillsammans.. Tyr sig inte hundar ganska mycket till sina rasfränder? Det tyckte jag var väldigt tydligt på hunddagiset där jag jobbade.

Förvisso. Men i den "renrasiga avdelningen" sitter ju chihuahua, dvärgschnauzer och dsg, och det är ju knappast "likvärdiga" hundar. Så det håller inte riktigt.

Skulle vara om blandraserna råkar vara mycket större då kanske.

Engagerade människor som kan låta hundarna vara tillsammans. Lugnt och trevligt med fina lokaler och omgivningar. Helt på en stor gård eller liknande.

Ständigt sällskap av människor. Delaktighet hela tiden.

Lugna, vänliga människor med en inställning till djuren som liknas min. Ingen utbildning.

Innebär "på landet" att de inte har möjlighet att röra på sig? För min del kvittar det kanske iof även om jag tror att lantlig miljö är bättre än stadsmiljö. Men jag vill att hunden hela tiden ska vara i sällskap av människor och få vara med. Promenader är mindre viktigt.

Kvittar sålänge han får vara med en eller flera människor hela tiden.

Spelar ingen roll, lite av varje helst.

Ja, det var något sånt jag tänkte mig.. att blandraserna råkade vara ungefär jämstora med varandra.
*spekulerar vidare* Fast då kanske man inte hade uttryckt det så, eftersom uppdelningen skulle bero på hundarnas storlek och inte ras.

Precis.

Jaja, vi får väl invänta rapport från soma! ;) Men nyfiken är jag allt.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 058
Senast: Farao
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 077
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat