Om du hade en hund som inte ville gå...

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare lilltigern
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 17 850
Sv: Om du hade en hund som inte ville gå...

fundera på varför den inte vill.
Har den ont?
Är den sjuk?
Eller bara lat?
Rädd för något på promenaden?

Man går ändå. Tar ett vänligt men bestämt tag i kopplet och så går man.

Jag har en chihuahua som inte är särskilt pigg på att gå ut och gå, men det gör vi trots hennes protester. Vi går inte jättelångt men tillräckligt för att hon ska göra sina behov och lite till.

Kan tillägga att det inte är något fel på min hund, hon är bara lat. Sen HATAR hon dåligt väder så de dagarna de är kasst väder blir det bara små rundor för att göra sina behov. Men är det fint så blir det längre rundor.

Senast ändrad av en moderator:

Varför vill han inte gå promenader?

Jag skulle "Gå promenader..." som första svaret du fick, men på olika sätt beroende på vad som tog emot. Rädslor, svårstartad, omgivningen, ont någonstans, förstår inte vad du vill...

/Syrsa

Varför vill han inte gå promenader?

Jag skulle "Gå promenader..." som första svaret du fick, men på olika sätt beroende på vad som tog emot. Rädslor, svårstartad, omgivningen, ont någonstans, förstår inte vad du vill...

/Syrsa

Oj, jag var inte tillräckligt snabb med mitt svar! ;)

Följdfråga till er alla (förlåt för trådkapning):
Om en valp, som lärt sig gå och kan gå jättefint, ibland får för sig att inte alls gå eller åtminstone inte åt det håll som matte/husse vill, skulle ni enbart locka och pocka eller även "dra" i kopplet? (Lite "fysisk uppmuntran", inte "slita, dra och släpa".)

Skulle ni bära valpen en bit och försöka på nytt därifrån?

Skulle ni "putta på" framåt, bakifrån, liksom?

Skulle ni...? Ja, vad skulle ni?

/Syrsa

Om valpen lärt sig att gå i koppel och vet vad det betyder så hade jag om hunden tvärstannat dragit försiktigt i kopplet, inte ryckt alltså, dragit tills hunden börjar gå frivilligt och då ge beröm och släppa efter på kopplet.

jag skulle först tagit hunden till vet, för en hund som inte vill gå promenader är inte normal. om det inte var något fysiskt fel på den hade jag helt enkelt satt på halsband och koppel och börjat gå. sätter den sig på tvären håller jag kopplet sträckt så att det blir sådär lagom jobbigt, och sedan väntar jag ut. beröm när hunden börjar gå, men inte översvallande.

knapplån:

Svarar er alla: TAck för era svar! Hunden är kollad hos vet. Ua, allt från fästingssjukdomar till sköldkörteln.

Självklart går jag promenader med den, men stannar eller gå långt bak o försöker ta snabbaste vägen hem. Detta handlar om närområdet där jag bor. Åker jag bort ( gör det så ofta som möjligt o går) inga problem. Enda gången hon går bra är med sina hundkompisar, då pinnar hon på, tycker det är jätteroligt! När hundenvakten har henne, går hon som en klocka o går långt. Hundvakten bor nära mig i samma område går samma rundor.

Vår ena hund vill typ inte gå på promenader :crazy:
Men vi får i princip dra ut honom.. Han är kollad hos veterinär men var inget fel så har ingen aning varför han inte vill.
Ibland däremot så vägrar han att gå in efter man varit ute med honom :confused:

Låter som hon är osäker när hon är med dig och vill hem till tryggheten. Mer kontaktövningar och lite lagom med "utmaningar" tillsammans kanske kan hjälpa.

Jag har haft två erfarenheter av hundar som inte ville gå.

I det första fallet var det vår gamla hund som alltid älskat långa promenader som plötsligt blev helt ovillig till att gå. Kort därefter fick han avlivas pga cancer i lungorna.

I det andra fallet var det min förra valp. Vi kom aldrig någonsin överens, allt vi gjorde tillsammans var ett krig. Han ville inte gå ut och gå helt enkelt för att han inte ville göra saker med mig överhuvudtaget. Efter ett halvårs ständigt bråk och gråt så omplacerade jag hunden.

Det kan förmodligen finnas massvis med fler orsaker till promenadvägran...

Springa......?;)

Skämt åsido, jag har ingen aning. Är det samma om hunden är okopplad??

knapplån:

Svarar er alla: TAck för era svar! Hunden är kollad hos vet. Ua, allt från fästingssjukdomar till sköldkörteln.

Självklart går jag promenader med den, men stannar eller gå långt bak o försöker ta snabbaste vägen hem. Detta handlar om närområdet där jag bor. Åker jag bort ( gör det så ofta som möjligt o går) inga problem. Enda gången hon går bra är med sina hundkompisar, då pinnar hon på, tycker det är jätteroligt! När hundenvakten har henne, går hon som en klocka o går långt. Hundvakten bor nära mig i samma område går samma rundor.

Du kanske är för tråkig på dina promenader? Jag har en cavalier som också är sådär seeeeg och gärna genar för att ta snabbast vägen hem. Så jag går typ aldrig samma runda två dagar i rad och brukar helt plötsligt rusa in i skogen och vara jätterolig och ge massa beröm när hon far efter. Sätter henne på sitt kvar, går en bit och kallar och springer samtidigt. Detta har gjort att hon nu mer piper och gnäller varje gång jag tar fram kopplet. Ett tips kanske??

Vad är det hunden inte gillar? Är det kopplet? själva promenaderna?
Har du provat något annat. tex sele istället för halsband? hur gammal är hunden? Och vad är det för ras?

Eftersom den går bra med huundvakten så är det ju inte hos hunden problemet sitter utan det är helt enkelt du som gör fel. Du får helt enkelt ransaka dig själv och försöka förstå varför hunden gör som den gör.

Jag har en kompis med likande problem med hennes valp. Hon påstod att valpen inte kunde gå i koppel. Valpen gick ca 10m och sedan la eller satte hon sig ner. Ägaren till valpen gjorde ingenting åt det. Hon provade dra lite i kopplet men inget mer. Så jag provade att ta valpen. Valpen gick och sedan försökte hon sätta sig ner igen. Men så fort jag såg att valpen stannade så lockade jag på henne och började små springa för att få igång henne. Detta funkade och efter ett par gånger så gick hon bra i koppel när jag höll i det iaf. Valpens ägare lyssnade inte på mina råd och kommer nog få problem om hon inte tar itu med dom nu.

När min hund var valp vägrade han gå i koppel, men då fortsatte jg bara att gå. Han var så liten att jag inte ens kända att han stratade emot :p

Glömde nog säga att när hundvakten går, så har hon alltid med sina andra två hundar. Då går hon som en klocka.

Det spelar ingen roll vem som går med henne, hon gör likadant med varje person.

Hon har alltid haft sele.

Glömde nog säga att när hundvakten går, så har hon alltid med sina andra två hundar. Då går hon som en klocka.

Det spelar ingen roll vem som går med henne, hon gör likadant med varje person.

Hon har alltid haft sele.

Egentligen heter det väl inte att hunden inte vill... Vadå inte vill liksom.. Har du bestämt att ni ska gå så ska ni gå liksom.. Hade jag varit som du så hade jag, när hunden satt sig ner helt enkelt bara gått, inte tittat på hunden eller pratat eller lockat utan bara gått. Den följer nog med ska du se, du har ju den i koppel. Det kan kanske kännas lite elakt men det är ju fortfarande du som bestämmer. Verkar som om hon kommit på att hon kan slippa på något vis.

När din granne går med henne och hennes andra hundar följer hon med för att hon har inget annat val. Hon vill ju alldeles säkert vara med sin trygga flock.

Mitt tips iallafall..

Hur gammal är vovven? Vilken ras...? (Jo, vissa raser är mindre intresserade av promenader än andra...) Valpar, åtminstone SMÅ valpar, vill av naturen inte gå för långt från lyan, så vilddjur inte kan vädra dem och äta upp dem! Men ganska snart ska en valp vilja gå längre ifrån tryggheten därhemma, om matte/husse är trygga och roliga att gå med! Kanske promenadstråken är för trista? För läskiga?? Valpar är valpar och beter sig sällan som de gör som vuxna! ;)

Du får göra dig lite roligare på promenaderna! Leka och busa lite,å pggnar vovven till! Sen är det nog inga problem att gå vidare!
Så han tycker att det är kul att gå!

Själv upptäckte jag imorse:cry:,att min hund var högst ovillig att gå,gick som en kratta med bakdelen,så nu spökar nog höfterna,efter några steg och massage,så gick det lite bättre! Har haft henne under uppsikt ett par veckor,då jag upptäckt att hon ej vill in i bilen..Men imorse var ingen rolig morgon..

Jag skulle nog kanske kolla först om den mår dåligt och om den inte är det går jag ut i alla fall.

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
402
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 828
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 961
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 913
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka