Om du fick börja från scratch!?

Houdinie

Trådstartare
Jag funderar på att köpa häst, min allra första egna häst! :)

Så, vad behöver jag skaffa mig?
Hur skulle du utrusta din häst om du fick börja från noll, utan att slösa?
Hästen jag funderar på är mörkbrun/svart, jag skulle vilja ha en färg som går igen bland borstar, lådor, grimskaft etc - vad skulle ni välja?

Jag har redan en dressyrsadel (svart) och hoppsadel får jag med hästen (mörkbrun).

Vilka angenäma problem jag fick helt plötsligt! :banana:

Sv: Om du fick börja från scratch!?

Jag skulle satsa på kvalitet framför kvantitet.
Hellre fem riktigt snygga schabrak som håller sig fina tvätt efter tvätt istället för 20 som blir sladdriga och tappar färgen t.ex.
Köpa läderprodukter av riktigt bra kvalitet. Kostar lite mer för stunden, men håller längre utan att gå sönder/bli fult.
Inte köpa saker "bara för att", utan ha färre saker men där allt används mer eller mindre ofta (med undantag för stallapoteket så klart, det vill jag ha välfyllt även om det inte används).

Det man behöver som bas är väl egentligen:
grimma+grimskaft
borstar+krats
komplett träns
komplett sadel
stallapotek

Sen är det bara att fylla på med sånt som känns viktigt för just dig/din häst.
Täcken? Tömköringsprylar? Lindor/benskydd?
Man brukar ju märka ganska fort vad man saknar.

Senast ändrad:

Jag fick börja från "scratch" för 7 månader sedan när jag fick hem min nya häst ;) Hade inget sparat sen de tidigare hästarna jag hade. När jag hade min förra häst för 4-5 år sedan (brun) köpte jag mkt men billigt. Hade ingen genomgående färg utan blandade hej vilt.
Nu har jag en svart häst och denna gången har jag 2 bestämda färger på täckena och schabraken som basen ska vara; marinblått och brunt. Har ETT avvikande täcke (men det överlever jag) och 3 schabrak med basen vitt men brunt eller marint finns med ;) Jag köper inte för att det är billigt utan jag vill ha bestämda färger (som jag matchar mina ridkläder med också :D ).
Inga jätte´dyra schabrak eller täcken men bra kvalitet.

Alla mina borstar är blåa eller lila. Ryktlådan är blå. Alla grimmorna är antingen marina eller bruna (med ex lite beige eller rött i). Eller helt svarta lädergrimmor. Matchande grimskaft såklart :D

Benlindorna matchar schabraken. Eller helt svarta benskydd och boots (enbart Haglunds och Eskadron).

Har dyrare märkesträns med bra kvalitet men köpt billigt. Mkt fynd men precis de träns jag velat ha.

Sadlar som passar hästen. Så var det inte med hästarna innan.

Ja, jag hade en rätt så klar bild av vad jag ville ha och har skaffat mig det. Men inte blivit ruinerad :p

Mina färger är huvudsakligen marint och brun. Med inslag av beige, lila, rött, vitt och gult. Inget annat ;)

Senast ändrad:

det jag hade först till min häst var,
1 grimma + grimskaft
1 hoppsadel
1 vintertäcke
1 fleece täcke
1 par benskydd
2st schabrak
1 träns
1 martingal
1 rak sadelgjord
2 lindor
2 teddy paddar
2 schabrak

detta klarade jag mig utmärkt på i ett år ungefär, sen med tiden så har jag köpt andra bett, träns med olika nosgrimmor, sadelgjordar som passar hästen bättre, fusk och äkta fårskinns paddar eftersom sadeln låg dåligt, nya sadlar, mängder av schabrak, lindor, andra tyglar, hjälptyglar, osv

har man bara ett träns och en sadel så klarar man sig egentligen, allt annat är bara extra.

Ett tips sedan när du bestämt dig för färger/märken, leta på nätet, säljs jättemkt fina grejor, ofta nästan oanvända, till halva priset!! Det lönar sig ofta att även söka på siter utomlands, iaf i england, tyskland o på amazon ;)

Bra tips, tack! :)

Vilken färg tycker ni att jag ska satsa på som "signaturfärg" för min svarta pålle?

En färg som du tycker om, som klär din häst och är snygg till dina kläder om du ska ha den på schabrak. Sedan beror det på hur mycket du vill att färgen ska synas.

Precis! det är ås jag fått tag på mina 2000 kr träns för ca 500 kr istället! helt oanvändna!

Om jag skulle börja helt på nytt tror jag att jag skulle köpa (du har ju sadlar så tar inte med det)
Träns Otto Sumacher (finns både nya och beg billigare på ex blocket)
Sadelgjord - Lite beroende på hästen såklart men en mellan prisklass
Behövs ludd till sadelgjorden blir det äkta fårskinn
Benskydd - Eskadrons som går runt kotan - svarta
Boots Showmaster neoprene (Hööks) 4 till ridning/transport och 4 till hagen (broddsäsong/behov)
Lindor - Ridning fleece 3-3,5m
Paddar Eskadron
Ländtäcke - Mias RS Bävernylon med fluff på insidan
Filt istf ländtäcke
Ylleländtäcke Mias RS

Schabrak Eskadron el Equiline
Gelpad Akton
Bett sprenger

Stallbandage BoT snabbandage r.o.
Transportskydd Bucas höga modell
Svanskydd neoprene

Täcken stall
Amigo Insulator 150g
Amigo Insulator 300g
Amigo Insulator 550g
Fleece med maggjordar
Ylletäcke (helst med maggjordar)
Någon typ av torktäcke ex Kingsland el Catago
Bomullstäcke JW

Täcken ute
Rambo Original 0g, 100g, 200g, 400g

Täcken träning/tävling
Snygga fleece/ylle
Amigo Shrim cooler
Rambo cotton cooler
JW Sametstäcke

Sen köper man ju givetvis inte allt på en gång och man får anpassa det efter ex hur mycket/lite täcken hästen behöver men detta är nog min "grundlista"

Om jag skulle börja om....

- sadel som är utpassad
- 2-3 träns med olika slags utprovade bett, eller ett träns där det är smidigt att skifta bett
- 2-3 schabrak till att börja med, med lättmatchade färger som brunt, beige och marin (p.g.a. att du inte har så många från början)
- Ryktlåda med borstar av olika slag
- 2 set m grimma + grimskaft
- Benskydd för utebruk
- lindor som matchar de 2 schabraken/smidiga dressyrskydd
- Täcke av typ Rambomodell som går att variera tjockleken på, Då behövs nbara ett skaltäcke och några undertäcken så har du alla tjocklekar du behöver
- fleecetäcke
- Sjuklåda
- TIB lädersåpa (både rengör o smörjer på en gång =))

Det var alles tror jag... =) Bättre köpa kvalité och bygga på utrustningen efter hand än att köpa allt billigt på en gång tycker jag!

Lycka till med ditt i-landsproblem!

*kl*

Jag kommer bara på ett "dåligt" köp jag gjort och det är stiglädren. Prestige är värda alla sin kronor! Kommer aldrig köpa billig kopia igen.

I övrigt så tänker jag alltid igenom mina köp - är detta något som kommer hålla sig funktionellt och snyggt om 5-10 år? Kommer jag fortfarande vilja ha denna produkten då?

Bra tips!

Jag har nu inhandlat en ryktlåda med:
- en mjuk borste
- en hårdare borste
- ryktborste och ryktskrapa
- två hovkratsar, den ena med borste på
- en piggborste
- en gummiskrapa
- glansspray
- hästschampoo

Så köpte jag lite annat som jag ska ha i en materielvårdslåda:
- lådertvål
- läderbalsam med lanolin
- håltång

Till sjukvårdslådan har jag bara hunnit skaffa:
- jodopaxgel
- helosansalva

Jag har valt saker av bra kvalitet, så det blev dyrt - men det mesta är ju sådant som varar länge. Alla borstar är t.ex med trähandtag och fina borst. Allt i plast är svart.

I stallhyran ingår utsläpp vardagar samt att de lägger på ett täcke (det kostar extra om man vill att de ska byta täcke). Jag kommer därför att köpa två tunna regntäcken (så att ett alltid är torrt) och sedan ha stalltäcken under av olika tjocklekar. Jag tycker dock att det verkas svårt att hitta prisvärda stalltäcken med bogveck...

Nu funderar jag över transport. Min bil får dra 1400 kg och jag har BE. Gissningsvis väger hästen strax under 600... vad rekommenderar ni att jag ska titta på? Jag vill inte ha fronturlastning.

Senast ändrad av en moderator:

De täcken som enligt mig och pålle är mest prisvärt med bäst passform är Shires, både ute och innetäcken. Har flera som är upp mot 10 år gamla och håller fortfarande bra!

Till stallapoteket rekommenderar jag blåspray, bomull, gasbinda, vetwraps och en termometer. De sakerna tillsammans med det du har kommer man långt på. En vass sax är obligatorisk i apotekslådan också :)

Jag håller med tidigare talarna om att kvalitet lönar sig. Har köpt många olika benskydd genom åren med fortfarande används de 12 år gamla Kiefferskydden dagligen. De har överlevt två hubertusjakter, flertalet terrängträningar och tävlingar samt daglig användning och visst är de använda men absolut inte utslitna på långa vägar! :)

Rekommenderar också ett besök till Mustang för sadelkontroll om någon inte passar. De tar sadlar i inbyte också. Deras butik är också oerhört välsorterad och trevlig!

Det verkar som om du har lite pengar att göra av med ändå, även om du inte vill slösa ;)

Behöver hästen ha stalltäcke? Vintertäcke är annars bra att köpa vid den här tiden på året (billigare om man kan leva med "förra årets modell")

Det jag absolut vill ha till hästen är ett väl passande träns och ett par olika väl passande bett, samt släta lädertyglar till det. Gärna X-full på tyglarna. Borstar förstås och stallapotek som du redan fått bra tips om. VetWraps kan man aldrig få för många av ;)

Fleecelindor och stora paddar (för eventuellt stallbandage + som transportskydd.) Tömkörningstöm eller longreins. Jag har två schabrak och klarar mig bra på det, även om det så klart alltid finns ett sug efter något nytt bara för att :) Grimmor köper jag gärna på Börjes, snygga och funktionella, bra passform på mina hästar och de går sönder om något skulle hända.

Ang färger så har jag en mörkbrun skäck med rätt lite vitt. Han passar jättebra i turkos och orange men då det är svårt att hitta saker i de färgerna som är samma nyans på så har det blivit mest skogsgrönt och mörkblått som "alltid" finns.

Jag tycker OS visserligen är trevligt läder men personligen skulle jag köpa en helt ny uppsättning hade en hel del blivit en del begagnat och då är det mer ekonomiskt att köpa märken som är mindre inne tex stübben och kieffer.

Det verkar som om du har lite pengar att göra av med ändå, även om du inte vill slösa ;)
Ja, liiiite. ;)

Behöver hästen ha stalltäcke?
Jag kanske kan få med det han har nu... det är slitet och skitigt, jag tror inte säljaren vill ha det till sin nya tävlingshäst. Funderar på Hööks regntäcke med reflex och illrosa tyg nertill (finns inte på deras hemsida, men på den lokala butiken).

Kan man få ett ok släp för 8 000 kr?

Rekommenderar också ett besök till Mustang för sadelkontroll om någon inte passar. De tar sadlar i inbyte också. Deras butik är också oerhört välsorterad och trevlig!

Som dock inte är hejjare på att prova ut sadlar. Har ridit fem hästar som fått sadlarna utprovade där - alla låg i bakvikt.
Jag sa till ägarna, tre av dom åkte på en ny koll av sadlarna, då hade de stoppat i mer stoppning i bossorna... sadlarna låg fortfarande i bakvikt, men blev ännu smalare.

Senast ändrad:

Du vet väl att City Gross saluför Hansbo och en del annat? Jag köpte ett regntäcke där för runt 300:- som har funkat över förväntan bra! Minns inte märket men det var svenskt och började på H iaf :D Där säljs även Hippos kraft och Betfor där är bättre pris än Granngården.

Angående släp så får du nog ett äldre, ofta mörkt släp för de pengarna men det är ganska enkelt att måla om invändigt själv. Men jag skulle in räkna med att hitta nåt "tuta och köra"-släp för den summan, då skulle jag hellre spara ett tag till och kunna leta lite mer.

Det beror tyvärr på vem av dem man träffar. Den ena är inte mycket att hänga i julgranen, den andre är mycket kompetent! Han provade ut min senaste hoppsadel och när jag ett par dagar senare genomfört en hel uteritt med för lös sadelgjord (glömde visst spänna gjorden :D) utan att sadeln rört sig så måste det vara bra tillpassat. Hästen är ändå inte lätt att hitta sadel till; stor, mycket manke, överbyggd, sadelläge på ca 25cm och jag som ryttare ska helst ha 18" i sitsen för att få plats med mina långa ben. Men han lyckades! :)

Jag tror att han äter Hippo Bas nu... tack för tipset! :)

MER-MER-MER! :bump:

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 205
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 199
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 396
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter... 2
Svar
34
· Visningar
4 530
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka