Om du fick börja från scratch!?

Sv: Om du fick börja från scratch!?

Spännande med första egna hästen :)

Jag säger väl som de flesta andra, satsa på få saker av bra kvalité.
Grimmor och grimskaft är det bra att ha några extra utav.
Samma sak med tyglar, alltid bra att ha ett par reserv, för det är SÅÅ tråkigt om man fastnar i något eller råkar kliva på dem och de går av så har man inga andra när man är påväg ut.

En transport kan du hitta för 8000kr men de har väl oftast ngn skavank.
Jag sålde mitt gamla Tranesläp för drygt 1 år sen för 10 000kr och det var bara att tuta och köra med det.
Fanns skönhetsskavanker som köparna valde att snygga till men som sagt det var inget som påverkade funktionen mer än att det var estetiskt mindre vackert.
Ett gammalt Tranesläp kan jag rekommendera, bra stabila basic släp utan lull lull.
Jag böt släp enbart pga jag behövde fronturlastning.

horsewares Amigo innetäcket är väldigt prisvärt och de hästar jag har haft har inte fått skav av dem (de har fått mer skav av andra täcken med bogveck etc).

Som dock inte är hejjare på att prova ut sadlar. Har ridit fem hästar som fått sadlarna utprovade där - alla låg i bakvikt.
Jag sa till ägarna, tre av dom åkte på en ny koll av sadlarna, då hade de stoppat i mer stoppning i bossorna... sadlarna låg fortfarande i bakvikt, men blev ännu smalare.

Medhåll från mig, som varit där 5 gånger på 1 år och ÄNDÅ inte fått en sadel som passat. Nu har jag gett upp!

Bassaker jag skulle skaffa om jag fick börja om:

* rotborste (i plast, den jag fick som 12-åring är fortfarande den bästa och enda som verkligen fungerar, och vi har testat mängder genom åren).
* hovkrats, minst 2, eftersom de alltid får fötter.
* passande sadel (just nu får de kosta vad de vill eftersom häst inte är så lätt att hitta sadlar till).
* ett par vojlockar, tunna, så de inte gör sadeln för smal.
* träns (det jag har nu köptes för över 15 år sen för 150 kr).
* Extra tyglar- för hästar fastnar alltid!
* ryktborste och skrapa.
* termometer
* Täcken som håller vatten bra- enligt min erfarenhet inte alltid de dyraste.

Och hade jag massor med pengar skulle jag även skaffa: sele med bågdäckel, tömkörningsgjord -den dyra varinten, lädertömmar.

/Lavinia

Sitter själv och drömmer om att få ta hem mitt Hjärta till hösten och planerar för fullt för att få ihop en slutlig summa. Så här ser min lista ut för tillfället:

Reflexutrutning:
- Väst
- Hjälmreflex
- Benreflexer till häst
- Skritäcke

- Komplett stallapotek
- Lädervård
- Grimmor
- Grimskaft

- Sadel (begagnad)
- Sadelgjord
- 2 par stigbyglar
- 4-5 Allround schabrak
- Stigläder
- 2 par träns
- 2 par lädertyglar
- Bett

- Tömkörningsgjord, ev. Chetak
- Tömmar
- Longerlina

- Senskydd, Eskadron Flexisoft
- Strykkappor, Eskadron
- Boots, ev. Eskadron
- Arbetslindor
- Stallindor
- Paddar
- Stallpaddar

- Fleecetäcke, Amigo MIO
- Ylletäcke
- 1 tunnare stalltäcke (Horseware, lutar det mot)
- 2-3 Slit-och-släng-rengtäcken
- 1 Vintertäcke
- Skrittäcke
- Golden Stripe-filt

Så långt har jag kommit till vad jag behöver samt saker jag vill ha. Allt kommer inte kunna införskaffas på en gång, såklart. Dessutom inte ens säkert att jag har möjlighet att ta hem henne alls (håll tummarna för att jag kommer in på Universitet i höst!), men ÅH VAD JAG VILL! Men jag har i alla fall något att sträva efter.

Skillingarydsalva tycker jag är ett måste! Bra mot tex flugor :) Bra flugluvor, ett par stycken. Bra reflexer till vintern, jag föredrar de som är som benskydd. Nått par gummiboots kan vara bra att ha. Satsa på en bra sadelgjord, jag har snålat på det och i slutänden har det blivit dyrare än om jag köpt en bra.

Ja nog har du redan samlat på dig över öronen!

Här har jag en sadel, en manskapssadel till varje häst och en arbetssele.

En piasavakvast utan skaft, hovkrats, renskniv och rasp.

Schabrak, ja det går lika bra med bitar av gamla yllefiltar, de blir inte lika sunkiga av nån anledning. Grimma och så grimmskaft av 3m hamparep med lite grovlek. Tränsen har jag sytt, men det gör var och en som den vill, inga nosgrimmor eller sånt. Nåt rakt bett finns väl för de tillfällen jag inte vill ha stång. Köpte boots, de är bra men mackliga att hållas med och används bara om si ska ut många mil i stöten.

Och tecken finns här, brukar ha de till att kamratens hund får ligga på i bilen om vi är ute och åker, och för den delen det är sommar! Möjligtvis ettinsektstäcke om hästen har bekymmer.

Vidare detta med färger, ingen ska väl döma dig efter färgen på borsten! Spring inte och gör av med en massa pengar, tidsnog så upptäcker du vad just du saknar så skaffar man det då.

Kul med hästen i alla fall!
Ptr

Jag tycker OS visserligen är trevligt läder men personligen skulle jag köpa en helt ny uppsättning hade en hel del blivit en del begagnat och då är det mer ekonomiskt att köpa märken som är mindre inne tex stübben och kieffer.

Jag har både Stübben, OS, Döbbert och Kieffer hemma men gillar faktiskt OS bäst :)

Tycker de är lättast att hitta en modell som är precis som jag vill ha det. Men smaken är ju olika ;)

En piasavakvast utan skaft, hovkrats, renskniv och rasp.

Använder du piasavan utan skaft som borste? :p
Jag använder piasavan med skaft om min häst har unnat sig en lerinpackning, men utan skaft borde man få jätteont i händerna..
De är ju så stora å breda å borde bli svåra att hålla i om man inte har rejäla karla händer...

Här har jag en sadel, en manskapssadel till varje häst och en arbetssele.
Jag har en manskapssadel också. Det är min morfars gamla sadel från 1909, som han fick köpa när han var klar med lumpen. Alla hästar jag provat den på älskar den (quarter, ädel trakhener, nordsvensk, westfahler, connemara), men det är ingen snäll sadel mot ryttaren.
Vidare detta med färger, ingen ska väl döma dig efter färgen på borsten! Spring inte och gör av med en massa pengar, tidsnog så upptäcker du vad just du saknar så skaffar man det då.
Vad andra tycker om mina borstar struntar jag fullständigt i, men efter 12 år som medryttare på många olika hästar så vet jag vad jag behöver och att få saker av god kvalitet i längden blir billigare än en mångfald av budgetskräp.
Kul med hästen i alla fall!
Ja, men LÄSKIGT också! :eek:

Reflexer har jag: fyra benreflexer, ett reflexridtäcke, reflexjacka till mig, pannlampa och en reflexbrösta... Jag tror det bör räcka. :D

Jag har en OS nosgrimma och sadelgjord samt några döbert träns och pannband. Sen har jag ännu fler stübbenträns har ett gäng Kieffer med. :o
Skulle jag vara i sitsen att allt nytt behövdes på en gång så lär det bli stübben för de finns avsevärt fler på begangat marknaden. Det är lätt att hitta ett stübbenträns för runt 500:- medan OS tenderar att vara avsevärt dyrare.
Köper jag nytt anser jag att de är likvärdiga. :laugh:

Å Finns ingen bättre sadel att sitta i än manskapssadeln, får så ont i ryggen av andra! Men tillvänjningen har inte gått smärtfritt.

Var rädd om den sadeln! Det är en klenod, och när du dessutom har lite historia på den så. Jag fick lära mig att en sån sadel är en del i ett helt system med grejer. Ska kopiera en sele med tillhörande baksele som hör till detta system och användes när man körde med ryttare på varje par, tre par efter varan i terrängen, då kan man snacka om samordning. Då blev det tydligt för mig varför detta med ridvägar mm är en så stor del i ridutbildningen idag.

Ptr

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 205
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 199
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 396
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter... 2
Svar
34
· Visningar
4 530
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar