Om det här fortsätter....

Sv: Om det här fortsätter....

Jag blir också alleles bestört av detta

Ursprungligen postat av Gunnar
Om man är barockryttare och så pass troende att man inte exempelvis tänker tävla i dressyr bör man vara försiktig när man skriver här så att det inte blir negativt.

Sedan inser jag att det grundar sig på ett missförstånd, och en tankelapsus.

Klassisk Dressyr hör - per forumets deffinition - till barock.

Men Klassisk Dressyr är vad Balkenhol undervisar i - och han anses vara världens främsta tränare - i TÄVLINGSDRESSYR

Även om man inte tävlar med spanska ridskolans hästar - så är det samma Dressyr.
Många stora ryttare i tvälingsDressyren tar hjälp av tränare som utbildat sig på SRS

Ulla Salzbeger - tävlar i Dressyr med viss framgång
Lisa Wilcox - tävlar i Dressyr med vis framgång.

De klassiska mästare jag studerar nu, har alla elever inom tävlingsDressyren. Kottas Dotter är tex väldigt framgångsrik.

Och det finns många fler som tar hjälp av den klassiska grunden för att prestera bättre, och att placera sig bättre.Även lilla jag, söker kunskap ur den klassiska grunden för att komma till rätta med mina ryttarbrister.

Klassisk Dressyr är altså inte en motpol till tävlingsdressyr. Vilket många verkar missförstå...

Klassisk Dressyr är inte EN RIDSTIL, det är mer ett tankesätt som grundar sig på att hästens biomekanik grundläggs av ryttarens biomekanik. Därför läggs så stor vikt vid sitsen. Det är ett tankesätt där stor hänsyn tas till hästen.

Anledningen att jag inte är poppis på barock är ju att jag menar att AR inte har ngt som hellst gemensamt med detta Klassiska system.

Balkenhol och Bent rider ju ganska olika :o :angel:

Ja hur man än vänder sig så har man rumpan bak.......

Senast ändrad:

För att förtydliga ändrar jag lite i det jag skrev:
Ryttare som inte tänker tävla i dressyr bör vara försiktiga när de skriver här så att det inte blir negativt.

I övrigt tror jag att jag i mycket håller med Susan, om det hon försöker säga är att grunden för all dressyr rimligen borde vara detsamma och att man vill uppnå samma sak egentligen och att likheterna mellan god dressyr inom de olika dressyrinriktningar är större än olikheterna mellan god och dålig dressyr inom en inriktning.

Och jag har klumpat ihop, barock, akademisk och klassisk dressyr i ett forum. Anledningen till att det heter Barock är enkel. Klassisk dressyr är vad som diskuteras här inne om man frågar en westernryttare. Akademisk ridning är något som sker inom de akademiska ridklubbarna och det är vanlig hoppning och dressyr, vad jag vet.

Så på Dressyr får man endast skriva om sånt som rör de vita staketen och rosettplockandet, alla diskussioner om hur man tränar ska vara på Barock? Trots att det är "samma typ av dressyr" som avses? Jag tror även att många av "teoretikerna" brukar visa upp sig på tävlingsbanorna lite då och då, var får de då skriva nånstans?

:idea: Men om teoretiskt vinkelanalyserande, biomekanik, diskussioner om korrekt form osv är tillåtet/accepterat på Barock så vore det väl enklare att bara hänvisa trådarna dit, och göra tydligare att det är på Barock de hör hemma? Istället för att allt sånt raderas och många kloka skribenter känner sig ivägkörda från Bukefalos.

Såsosm jag tolkar det hela, eftersom tråden inte är flyttad till Barock.
Så är det inte teknikdiskussioner i sig man har något emot utan kverulanterna :o

Det finns ingen moderator eller faderator som "för skojs skull" sitter och raderar trådar! Det raderades trådar även innan jag tillträdde som moderator och anledningen var nog de flesta gånger att det till slut inte var någon diskussion om ämnet utan mer allmän pajkastning åt alla håll och kanter.

För övrigt så tycker jag att Gunnars inlägg som du svarat på ganska klart och tydligt talar om vad "som gäller".

Targa skrev:
Knapplån

Den här tråden var ju väääääldigt dressyrinriktad :angel:

Och därför låser jag nu tråden medan jag tar mig en funderare...

Frågor om vilka ämnen som ska avhandlas var läggs nog bäst på "Bukefaloshjälp" eftersom dessa frågor inte tillför "dressyren" speciellt mycket.

Senast ändrad:

Det verkar som jag har svårt att nå fram.

Jag tar de viktigaste bitarna en gång till:

Ryttare som inte tänker tävla i dressyr bör vara försiktiga när de skriver på dressyrforumet så att det inte blir negativt.

För alla forum gäller, inte börja med en hänvisning eller ett citat.

Börja med något eget eller en sammanfattning av någon eller flera andras tankar. Efter detta, sist en hänvisning till källa, källor, möjligen via en länk.

Men det skall skrivas så att man inte skall behöva följa länken för att följa med i diskussionen. Det som är relevant för diskussionen skall finnas i tråden.

Gunnar skrev:
Det verkar som jag har svårt att nå fram.

Jag tar de viktigaste bitarna en gång till:

Ryttare som inte tänker tävla i dressyr bör vara försiktiga när de skriver på dressyrforumet så att det inte blir negativt.

För alla forum gäller, inte börja med en hänvisning eller ett citat.

Börja med något eget eller en sammanfattning av någon eller flera andras tankar. Efter detta, sist en hänvisning till källa, källor, möjligen via en länk.

Men det skall skrivas så att man inte skall behöva följa länken för att följa med i diskussionen. Det som är relevant för diskussionen skall finnas i tråden.

Amen :bow:

Det var det här jag också försökte få fram med min didaktiska utläggning, enligt utbildningstrappan vi lärde oss på det pedagogiska programmet. Men jag kanske hade för teoretiskt beskrivande :devil: . Du var mer kort och koncis. :angel:

Senast ändrad:

IngelaH skrev:
Hmm.. då är jag rädd för att du läser bättre än mig mellan raderna... :confused:

Men du läser väl inte mina privata pm som jag få skickat till mig av användare? eller?

Senast ändrad:

Susan skrev:
Men du läser väl inte mina privata pm som jag få skickat till mig av användare? eller?
Man kan vidarebefodra pm till andra användare, likaså till moderatorer. Om du får pm som går över gränsen tycker jag du ska skicka det till Moderator och Gunnar, det blir då lättare för dem att göra en bedömning om vilken åtgärd som ska vidtas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·
Dressyr Hej alla ni dressyrnördar därute! Jag behöver er hjälp! Jag har varit hoppinriktad de senaste 5 åren och innan det red jag på div. olika...
Svar
11
· Visningar
1 491
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama