Om den ena har blodmask och den andra inte

lady_vip

Trådstartare
då avmaskar man väl båda 2 ändå eller nej?

Himla roligt på ett sätt, första analysen nånsin för mig och enbart 800 blodmask på den äldsta (den dräktiga), sån hur gör jag nu? Självklart fortsatt odling bestämd på blodmasken.

Sv: Om den ena har blodmask och den andra inte

Nej varför maskar man båda ? Om jag är sjuk men inte du...ska vi båda äta medicin då ? ;)

Men de går i samma hage... Då bör jag flytta den som har mask?

Men en utav dom hade ju ingen mask. Då maskar man inte. du behöver inte flytta den som har mask eftersom den redan spridit smitta ändå.

Men de går i samma hage... Då bör jag flytta den som har mask?

Avmaskningen är i första hand till för att stoppa smittspridningen. Man avmaskar alltså bara den som urskiljer smitta (ägg). Ingen mening att flytta hästen som avmaskas, den har ju redan spritt smitta i hagen där den andra går.

Det är vanligt att bara några hästar i ett stall behöver avmaskas, trots att de går i samma hagar med samma förutsättningar. Troligtvis har de olika egen motståndskraft mot parasiterna.

Tack!

Du som vet allt om mask (hihi, ser framför mig på middagsbjudningarhur du presenteras som "Madick, h*n kan allt om mask hos häst :p" ), när får man börja avmaska dräktiga ston och vilket preparat är bäst för det dräktiga stoet och sämst för masken?

Tack!

Du som vet allt om mask (hihi, ser framför mig på middagsbjudningarhur du presenteras som "Madick, h*n kan allt om mask hos häst :p" ), när får man börja avmaska dräktiga ston och vilket preparat är bäst för det dräktiga stoet och sämst för masken?

Hehe! Folk brukar titta lite undrande när jag berättar om mina intressen :angel:

Man kan avmaska när som helst enligt tillverkarna. Vissa uppfödare säger att de undviker vissa perioder av dräktigheten. Helst avmaskar jag inte alls, utan har så rena marker som möjligt och tar träckprover.

Folk på jobbet tyckte jag var skitskum som postade bajs för maskprov, kan då tänka mig hur lustig de tycker du är;)

Men nu kör jag då med ett Ivermectin-medel på den dräktiga märren, avvaktar 8 veckor och tar ett nytt prov...?

En fråga, nu har jag ju då blodmask på mina marker, hur gör jag nu då bäst för att försöka få bort det? Har precis tagit hem dem i vinterhagen, mina 2. Men på sommaren går dem i en enorm beteshage som jag arrenderar enbart betet på, har alltså inget med övrig skötsel att göra...

Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit. Det är naturligt för hästen att ha en viss mängd, och de flesta klarar av sin smitta själv.

Vi avmaskar eftersom vi håller hästarna på begränsad yta och oftast är för lata för att mocka hagen eller har möjlighet att ha tillräckligt stora marker.... så illa är det.

Det dräktiga stoet skulle jag avmaska nu och om 8v igen och ta prov i vår.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
883
Senast: Lucifer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 998
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 937
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka