Om att ha hingst på semin?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TwiggyM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 585

TwiggyM

Trådstartare
Vad krävs om man vil ha sin hingst på semin? Behöver man en egen bock och uppsamlingsplats eller går det att ordna på annat sätt? Är det specieella kvalifikationer för hingstar på semin?

Berätta gärna vad ni vet.

Sv: Om att ha hingst på semin?

Jag vet att man kan få hjälp att samla på en hingststation där de har utrustningen. Men man lär väl få kontakta och höra med dem hur det går till.

Jag är inte så insatt i hur det fungerar i övrigt, men är hingsten godkänd måste ju hursomhelst prover tas på seminet.

Är den inte godkänd vet jag inte riktigt hur det fungerar.

Om det gäller en PRE-hingst som ska verka i PRE-avel ska den vara kvalificerat godkänd (Calificado) av ANCCE för att avkommorna ska kunna registreras.
Detta kan komma att ändras inom en snar framtid.
Lycka till!
/J

Jo jag har hört/läst att det kanske skulle ändras därför är jag nyfiken inför framtiden. Har lite ont om plats så det blir svårt att ta emot ston på naturlig väg. Ser dessutom hellre att gården hålls så fri från eventuell smitta som möjligt då jag har egna småttingar på somrarna.

Vart skall man vända sig med frågor? Finns det någon hemsida? Är ny på att hålla hingst som ni säkert förstår.

Om det gäller en PRE-hingst som ska verka i PRE-avel ska den vara kvalificerat godkänd (Calificado) av ANCCE för att avkommorna ska kunna registreras.
Detta kan komma att ändras inom en snar framtid.
Lycka till!
/J

Hur är det med korsningasvel? Är det ok att ha på semin då?

Självklart får du ha din hingst på semin hur mycket du vill. Den får betäcka alla raser. Det är vid registrering av PRE-avkommor det kan bli problem, (men dock har ju ANCCE uttryckligen sagt att om vi sköter det snyggt bryr de sej inte om hur vi går tillväga).

Men rent praktiskt kontakta närmsta semin/hingsstation och fråga om de kan hjälpa dej med att tappa din hingst och det bästa är ju även om de kan ta emot hans ston för semineringar och brunstkontroler oxå. Då behöver du bara åka dit och tappa honom och sedan köra hem igen. Sedan ska han CEM & EVA testas innan säsongen börjar, lämpligtvis i februari.

Tack! Han CEM testades i år i höstas. Behöver man göra om det nästa år?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: Robina
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 976
Senast: Kajsalisa
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka