Om att göra permanentbädden permanent

Sv: Om att göra permanentbädden permanent

*kl*

Om man som jag har hingstar då kissas det ju bara på EN plats i boxen och bajsas på en annan.

Det är ju bara ca 0,5-1 m2 av den totala boxytan som blir blöt av urinen.

Hur fungerar det då med en permanentbädd som ska "bli fuktig" och bränna i botten?

/KT

Det fungerar ändå, iaf med spån. Det packas såpass hårt resterande delar ändå, och en rätt fungerande bädd så sprids kisset i botten. Man ser när man mockar ut att det är ordentlig bäddbotten längst ner i nästan hela boxen. Men 'ovanpå' det är det högre lager med packat, rent strö än där de kissar.

Mina bäddar ligger minst 2 år. Dock skalar jag ner dem 1 - 2 ggr/år, ffa halmbädd.

Ena herrn, han på halm, kissar lite här och var, men mest mitt i boxen. Han gräver en del där han har höet, så hans bädd 'städar' jag varannan - var tredje månad. Bort med rent strö, sen hyvla ner bäddbotten så den blir jämn, på med det rena gamla ströet, trampa till, och på med nytt över.

Andra herrn står på spån. Krafsar tyvärr innan han lägger sig så stör 'mitten' litegrann. Där han kissar med. Där tas kiss som når ytan bort, resten lämnas orörd. Drar in strö från kanterna och stampar ner i mitten och på med nytt. Där han inte varken krafsar eller kissar är bädden otroligt solid ändå, hårdpackat rent strö. Men märks vi tömning som jag sa ovan att i botten är det kiss hela bädden. För när han kissar så det åker ju genom den fluffiga delen av ströet, blir bara ett femkronestort pissmärke, och så 'hål' ner igenom, och sen sugs det upp av botten.

Om spånet bara packas sker ingen förbränningsprocess. Då har du inte en permanentbädd i hela boxen.

Om spånet bara packas sker ingen förbränningsprocess. Då har du inte en permanentbädd i hela boxen.

Läs igen. I botten så - även fast det kissas enbart på ett ställe - är hela bäddbotten 'blöt', och således brinner det ihop.

Ovanpå det, där hästen inte kissar, blir ett relativt tjockt lager med hårdpackat spån. Som ligger fast och stilla och ger ett excellent underlag. Där hästen kissar är det om man skulle skala av 'torrt' spån, som en bula, dvs det är mer urinuppsugen bädd där, och mindre lager torrt, packat. Men bäddytan är jämn, torr, packad och precis som den ska.

Det är bara BÄDDBOTTEN som ska brinna, sen ska du ha ett packat lager torrt, rent strö över, och så ett mindre lager med löst strö allra överst.

Dvs, en permanentbädd precis som den ska vara.

Sen, om det skulle vara så att man längs ytterkanterna skulle ha rent spån ända ner i botten, men hårdpackat, så visst det är då någon form av 'halv' permanentbädd, men det ger inga nackdelar alls, så det är inget att oroa sig för iaf. Men som jag skrev i inlägget du svarade på, kollar man ner i botten så sprids urinen. Allra närmast kanterna (5 cm kanske) är det dock inte ihopbrunnet utan bara packat.

KT, jag har i år testat med att "skotta om" det blöta vid anläggandet av bädden. Alltså helt enkelt omfördelat kisset till andra ställen under mockningen, så nu är hela botten blöt. Du trampar till det ordentligt och täcker det blöta.

Hittills inga problem eller lukt med att göra så heller, och en väldigt fast platta. Får se hur det går senare i år. Bäddarna har använts ca 2,5 månader än så det är lite tidigt att säga.

KT, jag har i år testat med att "skotta om" det blöta vid anläggandet av bädden. Alltså helt enkelt omfördelat kisset till andra ställen under mockningen, så nu är hela botten blöt. Du trampar till det ordentligt och täcker det blöta.

Hittills inga problem eller lukt med att göra så heller, och en väldigt fast platta. Får se hur det går senare i år. Bäddarna har använts ca 2,5 månader än så det är lite tidigt att säga.

Just så gör jag också eftersom hästen bara kissar på ett ställe. Det fungerar väldigt bra. Då blir det bädd i hela boxen.

Ursäkta. jag läste lite för slarvigt. Om urinen sprids i hela botten då blir det ju bra. På det viset kan det ju vara fördel med spån eftersom det inte suger upp så bra. Det sprider urinet bättre, men sen bränner det inte lika bra, (tar mycket längre tid) men det är en annan femma.

*KL*

Plockar fram en gammal tråd då jag har en fundering i precis samma stil som ovan. Jag har halmbädd i lösdriften, där går två hästar året runt. De använder lösdriften även på sommaren alltså (men har olika hagar). Jag har inte mockat ut bädden på snart två år. Än är den fräsch och ren. Kan man fortsätta på samma vis? Alltså bara strö nytt uppe på? Kanske stalosan som förhindrande mot svamp och bakterier för helgardering.

Bädden har hittills inte vuxit nämvärt på höjden. Dock gör det inget om den gör det, har 6 meter till nock, om jag inte missminner mig. Däremot finns det ingen platta, utan det är jord, och sedan ett lager grövre grus/mindre sten, och sedan halmbädd på det. Kan vara därför bädden inte växer på höjden.

Funderar på att mocka ut den till våren, men känns som om det kanske är dumt om det inte är något fel på bädden. Någon som har erfarenheter eller idéer?

Liknande trådar

Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
1 012
Senast: bigganl
·
Hästvård Jag blev less på att mitt stora halvblod alltid hade tredje värdskriget inne i sin box så fort han blev det minsta upprörd och att jag...
Svar
14
· Visningar
2 171
Senast: Lena J
·
A
Hästvård Vi är på väg att byta till torvbäddar i vårt stall. 3 st har redan bytt, men jag blir väldigt tevksam till att byta själv då jag tycker...
Svar
16
· Visningar
3 990
Senast: ch791022
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
4 102
Senast: Ganesco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar