Om att göra permanentbädden permanent

Sv: Om att göra permanentbädden permanent

Precis som agn skriver, prova och lägg då ganska mycket torv till din oroliga häst så att bädden kan bildas i botten utan att det rivs upp. Mocka lite slarvigt så går det fortare att få upp bädden.
Vi har "kallt" ned till 0 grader men jag vet andra som kör med delvis öppna boxar (=följer helt utetempen) och med bra permanentbäddar.

Tack för ditt svar och alla andras, mycket intressant. :bow:

Förutom att flerårig bädd spar arbete, pengar och tid så är det ju så att torvmossarna är ändliga ungefär som oljan.

Jag kör vidare och ser vad som händer.

Så länge bädden är välskött och fungerar som den ska så kan den nog ligga i flera år utan problem. Vet att vissa har bäddar som ligger tills de är så höga att de måste ta ut dem av den anledningen. (men då behöver man nog minitraktor eller liknande för att tömma. Det blir hemskt mycket som ska ut. men vilken suverän jord!)

Knapplan.

Ar det nagon som har erfarenheter av permanetnbaddar i varmare lander dar hastarna star inomhus nar det ar varmt?

Så länge bädden är välskött och fungerar som den ska så kan den nog ligga i flera år utan problem. Vet att vissa har bäddar som ligger tills de är så höga att de måste ta ut dem av den anledningen. (men då behöver man nog minitraktor eller liknande för att tömma. Det blir hemskt mycket som ska ut. men vilken suverän jord!)

Men bäddarna behöver inte växa; våra gör inte det, snarare tvärt om.
Min erfarenhet är att det inte blir jord utan fortsätter att vara torv ungefär som i mossen. Det är därför som det känns lite onödigt att skyffla ut bädden på våren.

När bädden brinner blir det som jord, (det är det som är vitsen med permanentbädd) men med fantastiskt mycket näring. Enormt bra jordförbättrare. Utmärkt gödning till åkrar, rabatter, trädgårdsland och buskar.

Hur kommer det sig att dina bäddar inte växer på höjden? Det skulle vara väldigt praktiskt att ha bädden på samma nivå, men när det undre lagret är mättat växer den. Har du väldigt tjockt undre lager från början kanske? Hur tjocka är dina bäddar ungefär?

Jag har inte sett att torvet blir till jord.
Eftersom bädden inte luktar ammoniak när den blivit syrefri så antar jag att betingelserna blir samma som i en torvmosse dvs. syrefri och död.
Citat från Wikipedia:"Torv bildas av förmultnade växter i mossar och kärr som på grund av syrebrist endast delvis bryts ner istället för att förmultna."

*kl* passar på att väcka tråden...

ett tips till de som anlägger en torvbädd är att vattna bädden och trampa den. då blir den fastare snabbare.

jag har införskaffat en "jordtrumlare" att ha i år. ska bli spännande och se hur den klarar arbetet.

ser ut så här. har säkert andra namn som jordvält eller liknande.

100_6219.jpg

eller så ber du honom göra en själv. =)

ta en tunna och gjut i. sen måste man ha ngn form av axel så den rullar.

denna är förmodligne hemmagjord, men den gör sitt jobb. den kommer även att användas för att jämna till vid ingången till hagen när det fryser till så de inte blir så knutigt. =)

Grejen är att hästarna pinkar 2-3 gånger per natt och på morgonen mockar jag bort det mesta av detta eftersom det sugs upp i det lösa skiktet. Och som jag skev, bäddarna är fria från oönskad lukt men jag vet ju inte om det pyr av andra grejer där nere. Därför skulle det vara kul att få kontakt med någon med en fungerande flerårig permanentbädd.

Låter ju inte som en permanentbädd alls för mig.
Det övre skiktet ska inte suga upp något utan tvärtom släppa igenom urinen till det undre skiktet. Urinen ska inte mockas ut. Det gör man med växelströbäddar.

Jag har inte sett att torvet blir till jord.
Eftersom bädden inte luktar ammoniak när den blivit syrefri så antar jag att betingelserna blir samma som i en torvmosse dvs. syrefri och död.
Citat från Wikipedia:"Torv bildas av förmultnade växter i mossar och kärr som på grund av syrebrist endast delvis bryts ner istället för att förmultna."

Förbränningsprocessen gör att det blir i stort sett som jord. Det är hela vitsen med permanentbädd.

Hmm. Smart.:idea:

Förra året misslyckades jag ganska rejält med min bädd. Jag la kanske in för lite från början ca 1 dm efter att jag hade vattnat och stampat rejält.

Hur tjockt lager har du efter att du plattat till det?

det är första året som jag ska använda välten, får återkomma! =)

men en dm är väl ganska lagom till en början? det fylls ju snabbt på. det är viktigt att stampa vidare även efter hästen har kommit in.

*kl*

Om man som jag har hingstar då kissas det ju bara på EN plats i boxen och bajsas på en annan.

Det är ju bara ca 0,5-1 m2 av den totala boxytan som blir blöt av urinen.

Hur fungerar det då med en permanentbädd som ska "bli fuktig" och bränna i botten?

/KT

Mitt sto gör likadant, fast hon både lägger högarna och kissar på samma ställe.
Det allra bästa då tycker jag är att ha pressad halm i botten. Det suger inte upp direkt som torven och därför sprids urinen bättre. Om man har torv i botten får man helt enkelt flytta det översta lagret som är blött. (innan förbränningen börjat) och på så sätt sprida ut det.
Sen blir det alltid en liten kulle hos hästar som har en enda kissplats. Men får man igång förbränningen i hela boxen blir det en varm och skön bädd åt hästen.

Liknande trådar

Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
1 012
Senast: bigganl
·
Hästvård Jag blev less på att mitt stora halvblod alltid hade tredje värdskriget inne i sin box så fort han blev det minsta upprörd och att jag...
Svar
14
· Visningar
2 171
Senast: Lena J
·
A
Hästvård Vi är på väg att byta till torvbäddar i vårt stall. 3 st har redan bytt, men jag blir väldigt tevksam till att byta själv då jag tycker...
Svar
16
· Visningar
3 990
Senast: ch791022
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
4 102
Senast: Ganesco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar