Om ägaren inte tar hem hästen, vad händer?

caradan

Trådstartare
Har mkt svårt att få kontakt med min foderhästsägare.
Jag sa upp kontraktet 13 februari och fick bekräftelse på detta på sms. Hon ska tillbax 13 april.
Nu får jag inte tag i ägaren så jag vet inte när och var hon ska.

Jag kan inte köra tillbax henne dit jag hämtade henne då hon då stod hos en annan fdv.

Vad gör jag om jag inte får tag i henne?
Kan jag bli ståendes med henne hur länge som helst?

Sv: Om ägaren inte tar hem hästen, vad händer?

Risken är ju att du blir stående med henne:crazy:

Jag hade nog skickat ett rekomenderat brev där du kan skriva vad som händer om hon inte blir hämtad.
Att det kostar henne x kr/månad tex. och då inte vad du betalar utan att du tar betalt för att du tar hand om hästen.
Förhoppningsvis talar pengar sitt tydliga språk om hen får betala tex. 6000 kr/månad och att du kommer skicka det för indrivning om hen inte betalar.

Skriv t.ex att fr.o.m den 14 april tas x kronor ut för helinakordering av xx (hästens namn) och att ny period påbörjas varje månad den 14 : de.
Eller att du tar ut en summa/dag som du har hästen kvar.

Om du skickar ett rekomenderat brev så vet du att hen har fått det och hen kan inte skylla på något om hen inte hämtar.

Jag är inte jurist, men tyvärr är det nog så att du blir ståendes med hästen...

Du måste få tag i ägaren personligen eller via rek brev!
SMS räcker nog inte långt.

Eftersom du inte nämner något om var ägaren bor, om denne har flera hästar, eget stall eller så, så är du nog tvungen att behålla och sköta hästen tills dess att ni når en överenskommelse.

Du kan självklart debitera hästägaren för skötsel och stallhyra efter det att fodervärdstiden gått ut.

(Såg att Tiny Winy just svarat likadant...)

Ägaren vet jag inte var den bor då hon inte bor kvar i den orten hon bodde innan. (pluggar på annan ort) så hon har inget eget stall eller andra hästar.

Avvaktar tills tiden är inne kanske är det så att hon själv inte vet ännu och därför inte hört av sig...men jag har ju hennes personnummer så då måste jag ju kunna få tag i hennes adress om det skulle krisa sig.

Om inte lagen ändrats de senaste åren så får man inte lämna tillbaka en häst till ägaren om den inte samtycker/vet om det.

Jag var med om att en lektionshäst som hyrdes in till ridskolan blev sparkad så den fick en fraktur. Ägaren krävde då att hästen skulle försöka räddas, ridskolan vädjade att hästen skulle tas bort av flera olika anledningar. Men ägarens ord gällde enligt lag fick vi veta, det vara bara för ridskolan att köra hästen till klinik och få den opererad. Försäkring fanns som tur var. Och sedan efter X antal veckor i hängmatta ta hem hästen igen och försöka bygga upp den.

Hästen fick konvalescens och igångsättning enligt konstens alla regler. Efter mer än ett år så konstaterade veterinär, hästen kommer aldrig bli fullt brukbar igen, den kan möjligtvis hålla till lätt promenadridning.

Ägaren informerades om detta, då sa hon att då ville hon inte ha igen hästen. Ridskolan upplyste ju då förvånat om att hon redan innan insats att rädda hästen sattes in ju fått veta oddsen, samt att det var HON som krävt hästen skulle opereras och inte tas bort.
Människan säger då "det kan ni inte bevisa att jag sagt". Sedan följde en massa konstiga försök att ridskolan skulle ersätta henne med en fullt brukbar häst och diverse andra habrovinker. Vilket inte fungerade för ägaren.

Ridskolan sa då att nu kör vi hem hästen och ställer den i ditt stall, vi kan inte ha den kvar. Hon svarar då att då tar jag inte hand om den.
Och det var i det läget ridskolan tog reda på vad som gällde enligt lagen, och den sa att även i det läget fick ridskolan INTE åka till ägaren och ställa hästen i hennes stall när hon sagt hon inte ville ha tillbaka den.

Usch då vilka historier....

Jag har inga problem att behålla hästen ifråga om ägaren står för alla kostnader. Men då jag ej har råd att hålla den själv och det kan dra ut på tiden så hoppas jag att det ska lösa sig.

Fast det är ju 2 veckor kvar. Kanske hon håller på för fullt med att skaffa ny fodervärd och inte vill höra av sig förräns allt är klart..
Man kan ju hoppas..

Fast det verkar som det löser sig. Fick svar idag att hon åker 1 maj och det är helt ok för min del.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 161
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 909
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 250
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?