Sv: Om ägaren inte tar hem hästen, vad händer?
Om inte lagen ändrats de senaste åren så får man inte lämna tillbaka en häst till ägaren om den inte samtycker/vet om det.
Jag var med om att en lektionshäst som hyrdes in till ridskolan blev sparkad så den fick en fraktur. Ägaren krävde då att hästen skulle försöka räddas, ridskolan vädjade att hästen skulle tas bort av flera olika anledningar. Men ägarens ord gällde enligt lag fick vi veta, det vara bara för ridskolan att köra hästen till klinik och få den opererad. Försäkring fanns som tur var. Och sedan efter X antal veckor i hängmatta ta hem hästen igen och försöka bygga upp den.
Hästen fick konvalescens och igångsättning enligt konstens alla regler. Efter mer än ett år så konstaterade veterinär, hästen kommer aldrig bli fullt brukbar igen, den kan möjligtvis hålla till lätt promenadridning.
Ägaren informerades om detta, då sa hon att då ville hon inte ha igen hästen. Ridskolan upplyste ju då förvånat om att hon redan innan insats att rädda hästen sattes in ju fått veta oddsen, samt att det var HON som krävt hästen skulle opereras och inte tas bort.
Människan säger då "det kan ni inte bevisa att jag sagt". Sedan följde en massa konstiga försök att ridskolan skulle ersätta henne med en fullt brukbar häst och diverse andra habrovinker. Vilket inte fungerade för ägaren.
Ridskolan sa då att nu kör vi hem hästen och ställer den i ditt stall, vi kan inte ha den kvar. Hon svarar då att då tar jag inte hand om den.
Och det var i det läget ridskolan tog reda på vad som gällde enligt lagen, och den sa att även i det läget fick ridskolan INTE åka till ägaren och ställa hästen i hennes stall när hon sagt hon inte ville ha tillbaka den.