R

Rebby

Hur ska jag få mina katter mer lydiga? Nu menar jag inte typ "sitt" eller "vacker tass" utan bara sånna här basic grjer som tt dom typ inte får vara uppe på bordet, ÄVEN när jag inte är i rummet!

Har het enekelt börja bli så less nu för man kan ADLRIG lämna nånting framme! Örhängen, mp3:n (hände en olycka med mina hörlurar så jag va tvungen köpa nya) tallrikar osv.

Om man lämnar nån inplastad sockerkaka eller nått yp uppe på mikron så har dom norpat dne och det är smulor över hela golvet. Går och håller på med gamla tallrikar, välter glas osv. Direkt man kommer in i rummet så hopapr dom ner för dom VET att dom inte får vra där egentligen, men direkt man går är dom där ändå!!

Lydnads tips?
-tck :bow:

Sv: Olydiga!

Byt kisse! :D ;) Jag har haft ett riktigt monster som gjorde allt för att ställa till det för mig!! Jag fick ha hemmet HELT fritt från lösa grejer eftersom hon undersökte och hade ner ALLT! Inte ens grejerna i skåp och garderober fick vara ifred. Hon blev bara smartare och smartare den katten och det blev tillslut ohållbart. Hon var helt OMÖJLIG att uppfostra! Det gick bara inte att ha henne kvar... :cry:

Dom två änglarna jag har nu har jag inte uppfostrat på något speciellt sätt (mer än att jag alltid är väldigt konsekvent mot mina djur), men de bara VET att man inte ska vara på bordet eller ha ner grejer. Det skulle aldrig falla dom in att göra nåt som dom inte får när jag är hemma. Men däremot VET jag att de är på köksbordet när inte jag är hemma, fast det kan jag bjuda på.

Hehe ja det skulle ju vara enklast så men det är isåfall sista utvägen för dom är ju mina små änglar:angel:

Kattuppfostran

Jag vet inte om din trotsiga kisse ær innekatt, dom brukar vara værst. Dom kan ju inte gå ut och jaga och busa av sig så lite førståelse får man væl ha.
Vissa katter har før stark jaktlust och før mycket energi før att må
psykiskt bra inne.

Før længe sedan tog jag hand om en katt åt en kompis. Han var værre æn någon av de egna jag någonsin haft.
Bl a envisades han med att væssa klorna på vissa tapeter.
Morr och fræs och skæll bet inte før han tyckte sig veta att vi mænniskor egentligen ær snælla daddor. Till slut då det stod på liv eller død så tog jag honom i nackskinnet och spolade honom med iskallt vatten i flera minuter medans jag morrade dovt.
Då insåg han att jag kunde vara farlig och børjade lyssna.
Jag la fram lite gois på førbjudna bord och kikade in genom fønstrena.
Då han vågade sig dit så rusade jag in med dunder och brak...
Till slut blev det lite hyfs på Lotus också så att han fick leva vidare.
Han blev inte rædd før mænniskor.

Det ær bra att berømma katterna då dom ær trevliga. Hitta på alla møjliga roliga och øverdrivna superlativ... Dom lyssnar noga och suger
åt sig som svampar. En stolt katt med sjælvrespekt ær en vacker katt. Den ær i regel kænlig før tillrættavisningar också.

Skämt å sido. Tror att rasen har stor betydelse. Mitt monster var en långhårig hittekatt (jag hittade henne i stallet när hon var 7-8 veckor), troligen nån skogkattsblandning. Troligen saknade hon sin kattmammas uppfostran ochv därför var som hon var, men hela katten hade sån överskottsenergi så det var läskigt... Även den andra katten jag hade då var "bonde". Hon var också högt och lågt, men tog efter mycket av Wilma.

Jag var väldigt tveksam till att köpa katt igen efter det där, men dom jag har nu uppför sig alltså helt exemplariskt. Mis är ju Brittisk korthår, en lugn ras. Siri vet jag inget om, men med tanke på hennes päls och ansikte är det helt klart någon blandning av britt eller perser eller nåt längre bak i ledet. Hon är också superlugn. Och den lydigaste katt som finns!! :love:

Tyvärr inga tips alls. Jag trodde att alla katter var sådär mer eller mindre. Mina katter vet vad man får göra och inte, men de kommer bara ihåg det när jag är hemma

Man kan inte uppfostar alla katter så väl. Vissa tar ut sig, andra är små terrorister som ma inte kan lämna ensamma en sekund. Skaffa lådor att lägga småprylar i, katten kan ju inte förväntas förstå skillnaden mellan ett roligt örhänge som den inte får leka med och en kanske inte lika rolig boll som den förväntas leka med??

Aktiva katter behöver dessutom få använda sin hjärna. Hitta på kluriga lekar åt dem, så får de mindre energi över att lägga på hyss. (och på vissa katter fungerar det omvänt att bli arg på dem om de hittar på dumheter, de börjar göra hyss bara för att det är roligt att se matte irriterad. Jag har en sån. När hon har tråkigt river hon ner alla prylar ovanför mitt skrivbord så de hamnar på datorn när jag jobbar. Att jag blir arg på henne bekommer henne inte det minsta)

på mina två terrorister funkar inte direkt något... dom listar snabbt ut hur man kringgår mattes regler.... dom öppnar skåpluckor, garderober, dörrar.... stjäl mat, stjäl grytvantar.... det är full rulle här ;) det är mest raskatten som härjar (abessinier).... hon kräver väääääldigt mkt gos och aktivering varje dag om hon ska vara "snäll" ;) mitt tips, köp laserpekare och aktivera kissen i timmar... hehe

Hehe ja, får typ köpa leksaker och sånt :p Men jag kan förstå om dom är busiga och springer omkring och kanske råkar välta ut något. Men just att dom ska upp på bordet hela tiden och att man inte kan lämna nånting framme är jobbigast! En gång satt jag i rummet och hörde ntt i köket, gick dit, och direkt dom såg mig hoppade dom ner från bordet. Jag gick tillbaka och 2 min senare: samma sak! Ca 10 ggr i rad! Då blir man LIIITE less så jag låste in dom på toan ett tag :p

Det är jobbigt med katter som är så där fruktansvärt nyfikna... Monstret Wilma hoppade efter en torkad ros som jag hängt på väggen i en vecka ungefär. En påsk hade jag fått en kruka med påskliljor från jobbet. Levande blommor var bannlysta hemma hos mig, så den ställde jag på schampohyllan i duschen. Men det löste Wilmisen (nästan!) genom att först hoppa upp på toaletten, sen upp på handdukstorken, därefter upp på duschdraperistången och sen försöka gå på den till blomman. Men stången var för smal för att gå på, så hon blev alltid hängandes i den! Hon vågade inte släppa taget, så hon jamade efter mig så jag fick komma och hjälpa henne ner..... :D

Min papperskorg unde skrivbordet vickade hon ut varje dag och spred innehållet i lägenheten. Till slut tröttnade jag och ställde den i skrivbordsskåpet. Det tog väl 2 dagar, sen hade hon lärt sig att öppna skåpet så hon kunde välta ut innehållet iaf.

Mina underkläder spred hon också! Upp på en högre byrå som jag hade, sen upp på dörren, från den upp på garderoben, sen öppnade hon garderobsdörren med tassen, ner igen samma väg som hon kom upp, hoppade upp på hyllan med strumpor osv och puttade ner en efter en................ :eek:

Hon kunde verkligen driva mig till vansinne.......

Var lite kreativ. Offra nån sockerkaka eller så och dränk den i nåt äckligt, ättika eller nåt sånt så att dom lär sig att sånt på bänken smakar illa (och lägg in allt du vill kunna använda i ugnen eller micron). Lägg rullstenar på bordet eller gör en kant av något så att dom halkar av med buller och bång. Ska helst låta och skramla ordentligt när dom trillar. Öhh vad kan man hitta på mer.... vakta på dom och när dom hoppar upp på bordet så däng till med nåt som låter väldigt illa, kanske svårt att få tag på en cymbal sådär på en gång men kanske några kastrullock.

Mina har visserligen lugnat ner sig med åren men det har fungerat ganska bra att ställa saker för när dom klöser där man inte får. Hänga filtar över soffan så att klorna inte får fäste. Och givetvis måste aktiva katter ha alternativ med klösmöbler och leksaker.

Jag skulle nog säga att det inte går. Även om dom vet att dom inte får så gör dom det ändå precis som du skrev. Man får helt enkelt kattsäkra sitt hem, inte lämna saker framme som kan puttas ner och gå sönder.

Cina: Smart det ska jag typ försöka med! :D

mizzcat: Näe det känns som att det är mer eller mindre omöjligt faktiskt, men dom är bara 6 månader än, så det kanske inte är försent att "lära dom" :p

Förresten, visst är det vid den tiden man ska kastrera?

Ja, det är dags att kastrera nu. Cinas metod funkar inte på mina katter, de är smarta nog att räkna ut skillnaden mellan olika tillfällen, och okänsliga nog att testa igen om något gick fel första gången.

Rebby skrev:
Cina: Smart det ska jag typ försöka med! :D

mizzcat: Näe det känns som att det är mer eller mindre omöjligt faktiskt, men dom är bara 6 månader än, så det kanske inte är försent att "lära dom" :p

Förresten, visst är det vid den tiden man ska kastrera?

Jo, buller-och-bång metoden kan nog funka, vår misse har lyckats dressera sig själv till att inte gå upp på diskbänken efter att ha hoppat upp och vält ner en smörgåsgrill över sig när vi inte var hemma. Annars har vi varit stenhårda med henne när hon har gått upp på bord när vi varit hemma, så det gör hon inte längre när vi finns i lägenheten. Fast jag skulle ju inte lämna köttfärs på köksbordet och gå och ta en långdusch kanske.

Rebby skrev:
Hur ska jag få mina katter mer lydiga? Nu menar jag inte typ "sitt" eller "vacker tass" utan bara sånna här basic grjer som tt dom typ inte får vara uppe på bordet, ÄVEN när jag inte är i rummet!

Har het enekelt börja bli så less nu för man kan ADLRIG lämna nånting framme! Örhängen, mp3:n (hände en olycka med mina hörlurar så jag va tvungen köpa nya) tallrikar osv.

Om man lämnar nån inplastad sockerkaka eller nått yp uppe på mikron så har dom norpat dne och det är smulor över hela golvet. Går och håller på med gamla tallrikar, välter glas osv. Direkt man kommer in i rummet så hopapr dom ner för dom VET att dom inte får vra där egentligen, men direkt man går är dom där ändå!!

Lydnads tips?
-tck :bow:
Låter som min ena katt, han vet precis vad han inte får göra, men tror att om jag inte ser honom så gör det inget. Nu har ju hans matte (tyvärr för honom) utrustats med bra hörsel så jag hör om han gör ngt han inte får göra, går jag till honom då så hoppar han ner eller slutar göra det förbjudna.
Jag tror bara det är så att katter är jäkligt smarta och ena riktiga ögontjänare. Det har nog inget med olydnad att göra, eftersom de VET att de gör ngt de inte får göra när man ser dem.

Hade en gång problem med en av mina katter(hon kunde inte ta ett "Nej") jag blev desperat och hämtade blomsprutan och gav henne en dusch med vatten, efter det har hon aldrig kaxat igen..(plus att hon verkar må bättre med sig själv nu när hon fattade var mattes gräns gick..).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka