Sv: Olydig/nervig/stressad? unghingst.
Men ouppfostrad blir den bara om människan tillåter det.
Är lite nyfiken nu när jag ska betäcka mitt sto, (hoppas på ett sto) men om det blir hingst, är det bara att sälja eller kastrera fort som attan? Eller går det faktiskt att få en vettig häst om man har häst, unghäst erfarenhet?
Vet att jag trådkapar lite nu. Fick bara se och höra en annan uppfattning då jag träffade två snälla herrar idag.
Visst är det skillnad på hingstar och "andra hästar", de har som sagt sina drifter och hormoner... MEN - jag tror också att många hingstar redan från föltiden får "lära sig" att de är något speciellt. Man är kanske tuffare med dem, har ständigt ögonen på dem, leder dem i kedja eller stigbett osv. Hästen blir vad man gör den till, oavsett om det är en hingst eller inte. En helt ohanterad unghingst säger också förmodligen ifrån mer och på ett hårdare sätt än ett sto eller valack i samma ålder.
Min hingst är gudasnäll att hantera, till och med veterinärer har tagit honom för ett sto eftersom han var så lugn och stabil
Jag glömmer lätt bort att han är hingst, men försöker ändå ha det i åtanke. Jag låter heller ingen främmande människa hantera honom om inte jag är med. Alla som vill får dock givetvis gärna komma in i hagen och träffa honom
Jag har träffat på en enda hingst som har varit så där som man hör att hingstar är - vi fick leda honom med kedjegrimskaft och ha en dressyrpisk i handen som extra lång arm att styra honom med. Ohanterad, stressad och gillade abslut inte att man som människa skulle bestämma vart man skulle gå.
Innan man skaffar sig en hingst tycker jag att man bör ha en viss hingstvana, men råkar man få ett hingstföl så är det så mycket lättare då man är med redan från dag 1 och kan styra över hur hästen blir hanterad. Är fölet inte något alldeles speciellt tycker jag dock att man ska kastrera ändå så snart det är lämpligt. Det underlättar så mycket att kunna ha hästen ihop med vilken häst som helst, att kunna hitta stallplats och bete överallt, att få vara med på de kurser man vill osv. Har man hingst får man dock ständigt vara beredd att förklara och försvara varför man valt att inte kastrera... och förklara att alla hingstar inte är vildsinta odjur som bör hållas i stålhage med fyra meter höga staket...
Tyvärr är det beteenden som de som TS häst visar upp som gör att många tror att alla hingstar är farliga - för det ser ofta ut så.
Till TS: Med tanke på hur du beskrev hästen i ditt första inlägg tycker jag faktiskt inte att det är konstiga svar du har fått. Hade det gällt ett sto eller en valack hade du kanske fått andra tips eftersom 1. de hästarna inte kan bli lugnare av en kastrering och 2. det finns inte lika stor risk för människor och andra hästar att råka illa ut av hästens beteende. (generellt sett, givetvis är alla "våldsamma" hästar farliga - men ett sto eller valack kan inte få för sig att meja ner någon för att den är sugen på ett sto tvärs över gårdsplanen)
Jag hade inte accepterat att en häst betedde sig på det viset, och oavsett kön är den farlig. En hingst är det inte bara att gå in och korrigera, dessutom kan man kastrera och på så sätt lugna ner den "biologiskt". Sedan kan man på ett lite säkrare sätt ta hand om grundproblemet - uppfostran och hantering. Givetvis är ett sto som reser sig, biter och sparkar också farlig, men ett sto (eller en valack) har inte testosteronet och drifterna som en hingst har.
Något säger mig att du antingen överdrev hästens beteende i grundinlägget, att du egentligen bara ville berätta hur "häftig" hingst du har eller att du ville skryta lite om hur svåra hästar du kan hantera. Jag menar inte att du medvetet har ljugit eller hittat på, men något stämmer inte om alla de problem du hade för några dagar sedan nu är borta och hästen är en helt annan. Att han blir stojig när han blir stressad är inte vad du sa från början och det är det första inlägget du har fått reaktioner på.
Självklart ska du vara glad åt framstegen din häst gör!