H
Hejigen
Hej! Jag har en hingst född 2010. Han blir alltså 2 i sommar. Jag fick honom i sommras och han är inte så värst mycket hanterad innan. Lite pysslad med som föl men sedan åkte han på hingstbete där han gick hela sommaren. Efter det kom han till mig och han var jätte gullig i början eftersom jag inte gjorde så mycket mer än att borsta och pyssla lite. Men nu för några månader sedan började jag tycka det var dags att hantera honom lite mer eftersom han börjar bli sjukt stor, runt 170 cm redan, om inte större! Har även som plan att visa honom på 3-års. Nu är problemet iaf att han har svårt att lämna de andra hästarna. Innan blev han hel nojig och bocka/stegra/sparka runt i boxen. Detta gäller även när han inte är ensam, det verkar bara va det att alla hästar inte är samlade i stallet som han reagerar på. Det har iaf blivit lite bättre och han är inte "farlig" längre utan springer runt lite bara. Men det är inte det enda. När jag ska leda honom kan han bli lite knäpp då med. Kan gå bra ett tag och sedan börjar han resa sig och springa/dra iväg. Håller emot så gott jag kan och ryggar tillbaka honom. Har fått intrycket av att han är nervig av sig, och lätt blir stressad. Hans mamma var lite likadan. Han är supersnäll när han är lugn men när han blir (stressad)? Så bitts han han stegrar och beter sig farligt. Jag vet att han är ung och har mycket kvar att lära, men skulle gärna ta lite hjälp från den som har tips Han verkar inte vara hingstig i hagen än och går med flera ston fortfarande. Han har även en liten föl kompis. Han verkar dock inte så intresserad av sin lilla busiga vän i hagen men när jag släpper ihopp honom med min andra unghäst i paddocken blir han super lycklig! Har tänkt släppa in honom i den andra hagen för att se om han får lite mer "stimulans" av det. Har även funderat på att köra lite tillits övningar osv. Skulle kunna skriva hur mycket som helst men det här får räcka för nu Vill ju gärna komma igång lite och kunna gå lite längre promenader osv. Känns inte helt tryggt att leda honom själv eftersom han reser sig mot en och är såpass stor att man lätt skulle kunna hamna under om man inte trycker ifrån honom eller flyttar på sig. tacksam för den hjälp jag kan få