olydig liten pålle xD

I

isan_love

om era hästar gör något fel hur reagerar ni då? då menar jag inte sånna fall då hästen fattar fel av misstag eller råkar göra något fel... utan när den verkligen gör något dumt av misstag t.ex. biter eller sparkar någon person...

Man vill ju verkligen inte använda våld på en häst eller skada dom på nått annat sätt så hur gör ni för att straffa dom?? för man kan ju inte ignorera något sånt!!

... en liten fundering jag fick under denna sega tisdagskväll!! xD

Sv: olydig liten pålle xD

Om en häst sparkar en människa, av misstag eller än värre med flit så ska dom minsann få veta att dom lever!!
Det finns inget som ursäktar att dom sparkar mot en människa!
Undantaget är givetvis om det är en reaktion på att människan bara dyker upp bakom hästen och den som ren reflex slår bakut, det är inget den kan träna bort hur snäll och lydig den än är och ska därför inte straffas.
Den bästa och effektivaste tillrättavisningen är att göra som en annan häst hade gjort dvs. svara med samma mynt.
Mina hästar har blivit både bitna och sparkade av mig, men vid rätt tilfälle och alla har fattat och är inte rädda för mig för det men dom vet att dom inte kan driva med mig hur som helst.

På båda exemplena hade jag bara markerat hästen. När vi snackar misstag så anser jag att människan ifråga har lite skyldighet själv.

Min häst skulle bara tänka sig att bita (och då av misstag) om man retades med en godisbit framför honom och inte gav den. Då "hugger" han tillslut och är man inte snabb nog så hamnar man lätt mellan tänderna. Ska jag straffa min häst hårt för att personen får hästen att "hugga"? Det är ju faktiskt lite till del av den här personen som hästen biter (av misstag).

Sparkar har aldrig förekommit med min häst, men exempel som att smyga sig upp bakom en häst eller gå rakt in i hästslagsmål kan ju få en häst att råka sparka. Jag kan faktiskt inte straffa min häst hårt för det heller. För jag anser fortfarande att människan har skyldighet att inse vad som kan hända.

Hade det varit barn som utsatts så vet jag inte vad jag gjort, då jag anser att det inte är helt och hållet hästens fel. Samtidigt kan jag inte begära att barnet vet vad det håller på med, eller om det ens inser vad som kan hända.

Jag försöker reagera precis som en annan häst hade gjort. Man visar med kroppspråket att hästen gjort fel. Fast jag brukar även "morra" lite med rösten samtidigt som jag spänner blicken i hästen eller kanske hytter med ena benet mot den.

/M

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 681
Senast: Enya
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama