torsdag

Trådstartare
OM man tex kör in i en annan bil på en parkering,det blir lite plåtskador.
vad gör man? ska man ha någon skaderapport i bilen? Hur funkar det med försäkring mm?

Om man är med om en viltolycka tex kör på ett rådjur, vad gör man?
Vart ringer man?

vad gör man? ska man ha någon skaderapport i bilen? Hur funkar det med försäkring mm?

Vart ringer man?
Viltolyckor ska alltid rapporteras direkt till polisen, även om djuret springer iväg och man kanske luras att tro att det klarat sig.

Alla olyckor med bilen ska rapporteras in till försäkringsbolaget om du inte gör upp i godo med motparten, du kan ringa in en anmälan dygnet runt.

Antingen lägger man en lapp på framrutan att man kört in i den andres bil och denna kan kontakta en på telefonnummer 07x-xxx xx xx.
Det är ju försäkringens som tar det (iaf min). I mitt fall när jag blivit påkörd har jag inte behövt betala en krona utan det är den som är vållandes försäkring som får betala sin självrisk.

Vill man så kan man ta regg nr skicka till transportstyrelsen och få fram vem som äger bilen och sen på typ eniro hitta mobilnummer till ägaren av bilen så kan man ringa upp och tala om vad som hänt.
https://www.transportstyrelsen.se/Sms-tjansten-vem-ager-fordonet/

Vart ringer man?
Kör du på ett rådjur ringer man 112. Om djuret sprungit iväg märker man upp vart man körde på djuret så viltvårdare vet vart dom ska börja leta.
Är det dött kan man dra det åt sidan (om det ligger på vägen) och sen kommer viltvårdare och hämtar djuret.

https://www.viltolycka.se/service/sa-har-gor-du-om-du-kolliderar-med-vilt/

Hos bilbesiktningen kan man få band som man kan ha i bilen som man ska sätta upp vid viltolyckan.
https://www.viltolycka.se/om-nationella-viltolycksradet/samarbetsparter/bilprovningen/

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 349
Senast: Derivata
·
Fordon Jag behöver fräscha upp bilens säten (tygsäten). Kommer hyra en sån där textil-/mattvättsmaskin och en av de som ska ge torrast...
Svar
10
· Visningar
511
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att göra försök nummer tre på att ta körkort. De två första försöken har slutat dåligt. Det andra försöket...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 204
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
369
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?