Olyckor i travet

Jettan

Trådstartare
Är det inte konstigt egentligen att det inte händer fler olyckor?
Jag menar massor hästar i bak- och rät-varv vid värmning, traktorer och folk överallt..... Och i lopp, där man ligger kloss i rygg på varandra och så nära att däcken nästan snuddar vid varandra....
Hu, jag ser bara katastrofer som kan hända!!! Är väl därför jag är för feg för att ta licens...:crazy:

Visst hör man om olyckor och så, men att det inte är fler tycker jag är beundrandsvärt.... Kuskar och personal måste vara extremt duktiga va?!?:bow:

Å, andra sidan verkar det ju ganska ofta som att om olyckan väl är framme, så blir det en ordentlig smäll!!!

Sv: Olyckor i travet

jo jag har faktiskt också tänkt på detta, men vi har inte varit helt förskonade från olyckor, dock små..

En gång körde en viss kuskligaledare över benet på våran så han flög i full galopp. BG körde ner för snävt.
En annan gång sprang en upp i vagnen. Som tur är kom hästen ur.
En annan gång hakade hjulen fast i varandra så de fick tillsammans köra ut till staketet och stanna (tur att det var snälla hästar:crazy:)

Allt detta drabbade samma häst.

de olyckor man hör talas om är de som antingen drabbar kända hästar/kuskar, eller de som slutar illa. Små olyckor händer nog rätt ofta egentligen.
Eller som den som gick och badade på innerplan, såna roliga händelser:)

Jag tror fälttävlan är farligare än trav, där hör man ju ofta om hästar som går kull och bryter nackar och ben.

Min sambo körde en häst (lånestyrning) som hade crecsendo (stavas?) men inget tungband..... i sista sväng började hästen vingla ut i banan och störtdök ut i staketet och blev spetsad.... den hade dock dött innan fallet, svalde tungan....:(
Det är nog den läskigaste olyckan jag hört om...

Hörde en gång om två hästar som vid värmning frontalkrockade och dog på studs.... det var väl inte så länge sen heller?

Turligt nog har jag inte personligen varit med om något värre än att hästar har fastnat i varandras sulkyhjul, kuskar har trillat ur och hästarna har skenat ett par varv på banan... (peppar, peppar, ta i trä... )

En annan sak är vad puckade en del är när det händer något och hästar kommer lösa och skenar runt banan, har sett en massa gånger hur publiken springer ut i banan och ska fånga hästen!:eek:
Det finns ju en anledning till att stallpersonalen och de som känner hästen i fråga INTE gör det....:cool:

Som travtjej och banveterinär på galoppen kan jag bara säga att det sker LITE olyckor på travet jämfört med galoppen. Vid galoppen är det löshästar vid var och varannat lopp, och det sker ofta skador där hästarna bryter ner. när galopphästarna bryter ner beror det ofta på frakturer och allvarliga senskador, och inte sällan får man avliva hästarna direkt, ffa vid hinderlöp. Då brukar vi köra in veteirnärbilen på innerplan, bara för att vara beredd på att åka ut snabbt... Vanligaste nedbrytningsstället är i sista kurvan innan upploppet.

Självklart sker skador även vid trav, men de brukar inte vara lika dramatiska. å andra sidan är det allvarligare med en löshäst med vagn bakom sig än utan... när de väl kommer lösa.

det minns jag med, var det inte på kalmar? eller närliggande bana..

`vet att den ena hade motsol, hästarna dog med en gång iallafall.

Som travtjej och banveterinär på galoppen kan jag bara säga att det sker LITE olyckor på travet jämfört med galoppen. Vid galoppen är det löshästar vid var och varannat lopp, och det sker ofta skador där hästarna bryter ner. när galopphästarna bryter ner beror det ofta på frakturer och allvarliga senskador, och inte sällan får man avliva hästarna direkt, ffa vid hinderlöp. Då brukar vi köra in veteirnärbilen på innerplan, bara för att vara beredd på att åka ut snabbt... Vanligaste nedbrytningsstället är i sista kurvan innan upploppet.

Självklart sker skador även vid trav, men de brukar inte vara lika dramatiska. å andra sidan är det allvarligare med en löshäst med vagn bakom sig än utan... när de väl kommer lösa.

bara på galoppen har det varit 2-4 hästar denna säsong som fått tas bort på banan pga dom har brutit ner.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 122
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar