Olycka på jobbet idag

Nej nej. Anmälan om arbetsplatsolycka har inget med polis att göra!
Det ska till skyddsombudet.

Det är arbetsmiljöarbete. Inte kriminellt.

Min chef på ICA försökte komma undan att rapportera en olycka jag var med om. Jag kan säga att det är bra att spela apkorkad och säga "Åh, jag trodde man måste rapportera det!" :meh: Då kunde de ju inte gärna neka... :grin:

Tack för länken. Jag ser att det är arbetsgivaren som ska anmäla en arbetsskada. Visste inte det.
Vill inte chefen anmäla/skriva under anmälan så går det bra ändå. Du kan anmäla själv och det gör bara att det tar lite längre tid att få igenom anmälan. Min dåvarande chef vägrade anmäla och även att skriva under anmälan jag gjorde med hänvisning till att hen inte hade sett olyckan hända. Det kvittade att en jurist förklarade på en mängd sätt att det inte var det hen skulle skriva under utan just att hen var min chef. Ta hjälp av facket om chefen inte vill anmäla/skriva under. Detta är även till dig @skerper och alla andra som kan ha behov av informationen.

Min dåvarande chef hörde aldrig av sig. Frågade aldrig hur det gick eller något sådant alls. Det är 16 år sedan olyckan som totalförändrade mitt liv hände och som gjort att jag inte har kunnat jobba sedan dess.

Jag var med om en olycka på jobbet idag. En trafikolycka med en annan person från min arbetsplats bakom ratten. Jag blev chockad, mörbultad, hjärnskakning och blev skjutsad till akuten av en kollega. Min chef var inte med när det hände men var strax i närheten och måste ha hört från övriga arbetskamrater vad som hände. Min chef har inte hört av sig alls. Konstigt tycker jag. Klarade mig relativt bra men det kunde ha gått riktigt riktigt illa. Personen bakom ratten som ställde till med olyckan blev helt förstörd och storgrät.
Men det som stör mig mest är att chefen inte ens skickat ett sms och frågat hur jag mår. Är inte det konstigt ?
Rörigt men behöver ventilera detta. Är Fortfarande chockad.

1. Vet chefen om det? Om inte, inte så underligt att chefen inte hört av sig.
2. Även om chefen vet om det: har det gått lång tid mellan det inträffade och ditt inlägg här? Om inte, kanske inte så underligt att chefen inte kastat sig över att kontakta dig.

Tack för länken. Jag ser att det är arbetsgivaren som ska anmäla en arbetsskada. Visste inte det.
Det bör vara det i första hand men om hen inte gör det så kan arbetstagaren göra det själv, har ni ett skyddsombud du kan be om hjälp med det? Oavsett så ska det anmälas, det finns ett jättebra anledning till det; så man kan utreda och upprätta en handlingsplan så det inte händer igen (med kanske än mer allvarlig utgång)
Det finns inget "jag vill inte" eller "vi behöver inte" från AG sida, Det SKA och MÅSTE anmälas.

Det bör vara det i första hand men om hen inte gör det så kan arbetstagaren göra det själv, har ni ett skyddsombud du kan be om hjälp med det? Oavsett så ska det anmälas, det finns ett jättebra anledning till det; så man kan utreda och upprätta en handlingsplan så det inte händer igen (med kanske än mer allvarlig utgång)
Det finns inget "jag vill inte" eller "vi behöver inte" från AG sida, Det SKA och MÅSTE anmälas.
Jag har nu mailat chefen om anmälan hen verkar med på att anmäla.
Men chefen har inte frågat någonting om hur jag mår. Mår i och för sig rätt OK men det känns lite trist att hen inte visar lite vanlig artighet. Det ger ju inte bättre stämning på jobbet precis..

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 192
Skola & Jobb Visste inte om jag skulle skapa en tråd eller dagboksinlägg.. men jag behöver en vänlig input på detta. Vi har en ny tjej på jobbet...
2
Svar
23
· Visningar
2 850
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 214
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag sitter här och är så himla ledsen, och trots att jag har många nära vänner så är det ingen jag vill prata med för att jag helt...
Svar
4
· Visningar
1 006
Senast: anonym_tjej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama