Sv: olycka-krossat ledband/senor?
Håller tummarna för din häst!
Men ang det där med dygnet runt kliniker osv. Min förra valack blev jagade av en jakthund genom tre stängsel. Kom in på tre ben med kraftig svullnad lågt på ena bakbenet. DV var ut akut, kunde inte utesluta fissur (spricka). Kontakt togs (av veterinären) med stora, dygnet runt öppna djurkliniken, som konstaterade att visst kan ägaren få komma in (det var helg), men vi gör inget mer förrän måndag morgon än ser till att den inte kan lägga sig. I vårt tycke är det bättre djurägaren ställer hästen på box och ser till att den INTE lägger sig, och åker in och röntgar på närmsta klinik (20 min resa isf 2½ h) måndag morgon.
Så, hästen fick zinklimbandage och stödbandage på motsatta benet, ställdes på box och bands up så han kunde äta och dricka men inte få ner huvudet och lägga sig. Dessutom låg jag i tältsäng och stirrade på honom hela tiden, livrädd att han ÄNDÅ skulle försöka lägga sig fast han satt fast. Han gjorde dock inte minsta ansats att lägga sig.
Måndag morgon baxades han försiktigt på transporten och åkte 20 min till närmsta klinik där han röntgades och ultraljudades. Gaffelbandsskada, rtg var ren tack och lov.
Han fick om jag inte minns helt galet ingen medicinering innan rtg, varken smärtis eller antiinflammatoriskt. Dock minns jag vet tyckte att ibland måste man sätta in ändå, om hästen är kraftigt smärtpåverkad och inte äter/dricker. Men man vill undvika det, då en spricka kan bli en fraktur om hästen belastar mer än den borde, eller en reparabel fraktur kan förvärras och bli oreparabel. Samma anledning var det att han inte fick lägga sig, 'ansträngningen' att resa sig kan förvärra.
Så det är inte alltid ens stora dygnet runtöppna kliniken anser man ska dit akut-akut samma dag om det är helg.