olycka-krossat ledband/senor?

Sv: olycka-krossat ledband/senor?

Stackare!

Jag hoppas det går bra för er.

/ Lavinia, som vetprecis hur skoj det är med en häst som envist gör sej illa på allt.

den lilla lyckan var kortvarig.

de ringde imorse och sa att kotbenet var i 4 bitar.. som ett x. dessutom fanss en till fraktur på nåt ben..

chanserna att han kan leva sen är kröp sig ännu lägre..

men de operar iaf..

Jag har läst din tråd och är så ledsen för din skull.

Håller alla tummar för att det ordnar sig för er.

Håller tummarna för din häst!

Men ang det där med dygnet runt kliniker osv. Min förra valack blev jagade av en jakthund genom tre stängsel. Kom in på tre ben med kraftig svullnad lågt på ena bakbenet. DV var ut akut, kunde inte utesluta fissur (spricka). Kontakt togs (av veterinären) med stora, dygnet runt öppna djurkliniken, som konstaterade att visst kan ägaren få komma in (det var helg), men vi gör inget mer förrän måndag morgon än ser till att den inte kan lägga sig. I vårt tycke är det bättre djurägaren ställer hästen på box och ser till att den INTE lägger sig, och åker in och röntgar på närmsta klinik (20 min resa isf 2½ h) måndag morgon.

Så, hästen fick zinklimbandage och stödbandage på motsatta benet, ställdes på box och bands up så han kunde äta och dricka men inte få ner huvudet och lägga sig. Dessutom låg jag i tältsäng och stirrade på honom hela tiden, livrädd att han ÄNDÅ skulle försöka lägga sig fast han satt fast. Han gjorde dock inte minsta ansats att lägga sig.

Måndag morgon baxades han försiktigt på transporten och åkte 20 min till närmsta klinik där han röntgades och ultraljudades. Gaffelbandsskada, rtg var ren tack och lov.

Han fick om jag inte minns helt galet ingen medicinering innan rtg, varken smärtis eller antiinflammatoriskt. Dock minns jag vet tyckte att ibland måste man sätta in ändå, om hästen är kraftigt smärtpåverkad och inte äter/dricker. Men man vill undvika det, då en spricka kan bli en fraktur om hästen belastar mer än den borde, eller en reparabel fraktur kan förvärras och bli oreparabel. Samma anledning var det att han inte fick lägga sig, 'ansträngningen' att resa sig kan förvärra.

Så det är inte alltid ens stora dygnet runtöppna kliniken anser man ska dit akut-akut samma dag om det är helg.

Gud vad jag känner för dig å din häst...

Stora styrkekramar till dig från mig!

tack till alla er.

tänk att det vad en okänd människa skriver på nätet, att nån skriver att de håller tummarna, att de hoppas att det går bra.. att det känns bättre

skulle byta alla mina andra hästar mot att få hem denna.

en så speciell häst.. har haft kontakt med många hästar men denna är så god. så villig till allt.
han är en sån otrolig vän, han är även den häst jag lovade att aldrig nånting får hända åt.
och så går allt bara fel

Det är konstigt att det ofta är de allra godaste individerna som råkar mest illa ut. Tror många varit i din sits, jag har det - och vet hur smärtsamt det är. Du kan titta in på min hemsida å läsa om min Ragge om du känner att du behöver insyn i någon annans sorg. Men än hoppas vi ju på att ett under ska ske å det går att plåstra ihop din älskling!

*Ryser*
Så de tyckte ändå att det var värt ett försök att operera:laugh:

Menar du kotan eller kotsesambenet?

Lider med dig o hoppas att det kan gå vägen. *kramar*

Till Fannih:

Jag hoppas verkligen att det går bra med operationen och att din häst klarar sig bra. Jag håller tummarna och önskar all lycka i världen.

Jag förlorade min häst för två år sedan då han genom en olycka splittrade sin kota i 16 bitar. Jag hoppas verkligen att du inte behöver gå igenom detsamma utan att du snart får hem din nyopererade häst och att ni tillsammans kan ta er igenom rehabiliteringen.

Var stark - vi är många som tänker på dig!

de tyckte kanske att det var lite onödigt att operera men det kan nog lyckas iaf.

kehäluu heter det på finska, vilket är kronben
men på kot- eller kotsesambenet fanns en liten fraktur med

oj fy fan :( 16 bitar:crazy:

måste verkligen ha varit jobbigt. hur klarade du dig igenom det?
man måste väl antar jag..

de tyckte kanske att det var lite onödigt att operera men det kan nog lyckas iaf.

kehäluu heter det på finska, vilket är kronben
men på kot- eller kotsesambenet fanns en liten fraktur med

När hästen har genomgått en så pass svårt operation så är det extra viktigt att du som ägare sätter en gräns när det är stopp. Det var ju tyvärr inte så goda chanser :(:cry:

Håller alla tummar,tår och tassar här hemma,hoppas att operationen gått/går bra! *kramar om*

Har följt din tråd.

Vad lätt hänt en allvarlig olycka kan ske.

Jag har hållit tummarna för er, och nu håller jag tummarna för att din häst klarar sin konvalecent.

Tänker på er.

månne alla bukefalisters numera vita tumändar ha fört med sig något gott

OPERATIONEN GICK BRA

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!

sitter i ett litet lyckorus här hemma.
mot alla odds så gick det bra.
hittills iaf.

imorgon tas flera röntgenbilder som visar exakt hur bra det gick, eller inte gick, med skruvar och sånt och sen är det upptill framtiden att visa vad den vill.
ännu kan man inget säga om den . men gud vad jag hoppas

Vad underbart!!
Men fortsätter att hålla tummarna, men nu på att det utvecklas bra!!

:banana::bump::bow::D Vad underbart!!! Lycka till med fortsättningen! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 227
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Har en grabb här hemma som jag för 5v sedan hittade svullen från kota till has vänster bak. Eftersom att alla runt omkring sa till mig...
Svar
3
· Visningar
1 049
Senast: Saraoliv
·
Hästvård Vet att det redan finns trådar om det här ämnet men vill ändå skapa en ny, dels för att jag vill ha erfarenheter från vad detta kan vara...
Svar
0
· Visningar
790
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 097
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar