olycka i gympan

P

pia-mia

Vems är ansvaret?
Min 11åriga dotter skade sig på gympan:bröt armen. På gympalektionen hoppade dom bock, dom använde satsbräda ,bock och en tunn matta bakom alltså inte en tjockmatta utan en som var ca 5cm. Jag vet av egen erfarenhet att man inte brukar hoppa bock på det sättet pga skaderisk.
Har skolan något ansvar för det som händer?
Det som jag blev lite besviken över var att dom sade till min dotter att:om ni hade väntat med att hoppa tills läraren sagt att det var ok så hade det inte hänt(min dotter hoppade som nr.2 + att kompisen före slog sig också)Min dotter säger till mig att dom frågade om det var ok att hoppa och dom hade fått klartecken. ânnu en besvikelse: Hon skickades med skolskjutsen hem och fick gå 1,5 km hem till vårt hus och ringer mig på jobbet och väldigt ledsen(milt sagt) Vi åker sedan in till akuten sitter där en hel kväll och får besked om att armen är bruten!
Lärarna har sedan sagt vid flera tillfällen till dottern att:Om du hade väntat hade det inte hänt. Inte särskillt schysst att säga så tycker jag. Säg det till oss föräldrar istället.
Är det verkligen lämpligt att använda sig av en tunn matta?

Sv: olycka i gympan

En lärare bör ta hand om en skadad eleve och se till att den kommer under vård, samt underrätta föräldrarna. Det tror jag är praxis på de flesta skolor. Skolan ska även göra en anmälan, även ni ska göra anmälan till försäkringsbolaget (alla elever är försäkrade under skoltid).

Vill inte uttala mig om vad som skedde på lektionen, men läraren borde som sagt tagit hand om eleven på ett bättre sätt.

Det jag skulle ha fokuserat på är att man inte tagit barnets smärta på allvar. Olyckor kan hända, men om barnet gör sig illa måste det ju få sjukvård. Självklart ska föräldrarna underrättas.

Måste tillägga att dom rinde mig på jobbet innan de skickade hem henne.Det jag är lite nyfiken på om det finns några regler på hur gympalektioner ska bedrivas med tanke på säkerhet?

Senast ändrad av en moderator:

Olyckshändelser är sånt som kan ske. Självklart finns det säkerhetsregler, min son har skrivit på ett "avtal" som i princip bekräftar att han har läst och förstått vad som gäller.

Men jag måste ju säga att jag tycker att skolan har uppträtt ganska nonchalant både vad det gäller kommunikation till er och att se till att hon kommer under vård.

Men ffa tycker jag att det är ruttet att de skyller på henne. Ingen kan veta om olyckan hade hänt eller inte ifall att hon hade väntat.

Dålig stil av skolpersonalen att skylla på dottern och att inte se till att hon fick rätt vård från början. Det hade jag nog tagit upp med ansvarig lärare + eventuellt rektor/skyddsombud också. (även om jag av egen erfarenhet vet att armbrott inte alltid är så lätta att konstatera, har själv brutit armen utan att vara medveten om det)

Däremot blir jag förbryllad över ett par andra saker du skrivit:

De ringde dig innan de skickade hem henne: Vad sa de då? Erbjöd du dig att hämta henne? Du fick väl iaf informationen om att hon hade skadat sig? Isf hade du ju kunnat åka hem och mött upp henne.

Du skriver även att du vet av egen erfarenhet att man inte brukar hoppa bock på det sättet: Vilka erfarenheter? Jag har inte varit med om något annat sätt att hoppa bock på (dvs språngbräda, bock, tunn matta). Använder man sig av tjockmatta så är det mkt större risk att man ramlar efter hoppet (och iom det även större skaderisk), eftersom det är jättesvårt att landa i en såpass mjuk matta och fortfarande hålla sig på benen. Jag har aldrig ens hört talas om att man använder tjockmatta vid bockhopp (inte vid hopp över plintar heller)

Senast ändrad:

Jag är fd elitgymnast, slutade när jag var 13 tror jag.
Vi använde aldrig tjock matta när vi hoppade bock av en anledning. Är bocken för låg kan en tjockmatta försvåra landningen.

Jag tycker i det fallet var det gympalärarens fel, en gympalärare ska vara tillräckligt kompetent och ge STÖD. Bäst är det om man är två och "passar" åt eleven så den kommer över på ett säkert sätt vilket det inte riktigt lät så i din text.

Jag har varit gympalärare åt 7-9 åringar när jag själv var 16 år gammal. Under det året så var det INGA olyckshändelser och det var fokus på redskapsgymnastik blandat med andra idrott. Behövde jag hjälp med någon redskapsövning så pratade jag med en fritidsledare som fick vara med (var lärare på fritiden) så vi var två som kunde hålla i ungen som ska utföra övningen så säkert som möjligt.

Sen tycker jag också det var en jävligt dålig stil av skolan att bara skicka hem din dotter på det viset. De borde ha åkt till akuten bums med en av personalen i skolan, t.ex skolsköterska. Mig veterigen så var skolsköterskan på grundskolan där jag gick ofta borta när någon unge slagit sig eller behövt åka till akuten.
Och skylla på den dessutom :eek: :devil:

Dålig stil av skolpersonalen att skylla på dottern och att inte se till att hon fick rätt vård från början. Det hade jag nog tagit upp med ansvarig lärare + eventuellt rektor/skyddsombud också. (även om jag av egen erfarenhet vet att armbrott inte alltid är så lätta att konstatera, har själv brutit armen utan att vara medveten om det)

Däremot blir jag förbryllad över ett par andra saker du skrivit:

De ringde dig innan de skickade hem henne: Vad sa de då? Erbjöd du dig att hämta henne? Du fick väl iaf informationen om att hon hade skadat sig? Isf hade du ju kunnat åka hem och mött upp henne.

Du skriver även att du vet av egen erfarenhet att man inte brukar hoppa bock på det sättet: Vilka erfarenheter? Jag har inte varit med om något annat sätt att hoppa bock på (dvs språngbräda, bock, tunn matta). Använder man sig av tjockmatta så är det mkt större risk att man ramlar efter hoppet (och iom det även större skaderisk), eftersom det är jättesvårt att landa i en såpass mjuk matta och fortfarande hålla sig på benen. Jag har aldrig ens hört talas om att man använder tjockmatta vid bockhopp (inte vid hopp över plintar heller)
Jag vet en aning mer om detta fallet, då piamia är en bekant till mig...
De brukar inte hoppa bock alls på den aktuella skolan, har undvikit det pga skaderisken.
Flickan hade så ont att hon nära nog vrålade och det hade verkligen gjort ont varje steg hon tog under promenaden hem från skoltaxin. (Armen var helt av, vilket förklarar den svåra smärtan)
På skolans samtal till piamia verkade det inte vara en särskilt allvarlig skada. De ringde dessutom precis innan skolbussen skulle gå och piamia själv jobbar en bra bit bort (åt fel håll) från skolan och var tvungen att avsluta det hon höll på med innan hon kunde sticka iväg.

På skolan ifråga finns ingen skolsköterska, mer än vissa timmar i veckan.
Men jag kan hålla med dem som tyckte det var fel att vänta med att skicka flickan till läkaren, det hade ju varit bättre om de ringt piamia och bett henne möta upp dem på vårdcentralen eller sjukhuset...
Däremot kan jag hålla med dem

Jag vet en aning mer om detta fallet, då piamia är en bekant till mig...
De brukar inte hoppa bock alls på den aktuella skolan, har undvikit det pga skaderisken.
Flickan hade så ont att hon nära nog vrålade och det hade verkligen gjort ont varje steg hon tog under promenaden hem från skoltaxin. (Armen var helt av, vilket förklarar den svåra smärtan)
På skolans samtal till piamia verkade det inte vara en särskilt allvarlig skada. De ringde dessutom precis innan skolbussen skulle gå och piamia själv jobbar en bra bit bort (åt fel håll) från skolan och var tvungen att avsluta det hon höll på med innan hon kunde sticka iväg.

På skolan ifråga finns ingen skolsköterska, mer än vissa timmar i veckan.
Men jag kan hålla med dem som tyckte det var fel att vänta med att skicka flickan till läkaren, det hade ju varit bättre om de ringt piamia och bett henne möta upp dem på vårdcentralen eller sjukhuset...
Däremot kan jag hålla med dem

Det är väl inte direkt ovanligt att skolorna inte har skolsköterska tillgänglig ständigt, det vanligaste är väl att sköterskan är anställd av kommunen och alternerar mellan de olika skolorna. Så har det varit på samtliga skolor jag gått på iaf, skolsköterskan har däremot kunnat tillkallas vid behov (täckte upp låg-, mellan och högstadie på totalt 5 olika skolor och kunde, om man hade otur, vara 5 mil bort :crazy:) Däremot så ska man självklart ta skador (även om det senare visar sig vara betydligt mindre allvarligt än i TS dotters fall) på största allvar, det håller jag absolut med om, och om flickan hade så ont som du skriver så begriper jag absolut inte varför inte ansvarig lärare såg till att flickan fick skjuts av någon ur personalen till vårdcentral/sjukhus direkt efter olyckan Att ens tänka tanken att sätta henne på skolbussen verkar ju helt ofattbart om hon hade så ont... Definitivt något att diskutera med ansvarig på skolan.

Stackars liten. Verkar som om haft mycket ont.

Vill utan att försvara någon berätta hur svårt det kan vara på andra sidan.

I våras hade vi judoläger med 50 barn. Jag hade hand om en flickgrupp på 12 stycken. En underbar grupp som jag följde hela dagen. Under en lekövning utomhus var det samarbete som var temat. Barnen skulle knyta ihop sig med ett band runt varsin vrist och tillsammans spela fotboll. Flickorna skrattade och hade superroligt. Alla dråsade i backen huller om buller. En av flickorna (runt 8 år) ramlade så hon började gråta. Höll sig lite i armen. Jag tröstade och hon satt ner och pratade lite. Dock hade hon så roligt att hon gärna ville vara med på nästa lek.

Hon hängde med bra under dagen. Jag frågade vid något tillfälle hur de kändes i armen. Kände även igenom den. Kollade så hon kunde vifta på fingrarna och böja på handleden. Hon sa att det gjorde lite ont men att det inte var någon fara. Hon var med på judoträningen, discot, limbodansen och singstar.

Dagen efter kom hon och hennes mamma. Mamman såg ut som ett åskmoln. Lilla flickan har armen i stort gips. Jag frågade direkt
- Men gud Matilda, vad har du gjort med armen?
Mamman som var så arg så hon kunnat strypa mej börjar sin utskällning. Jag ignorerar henne och kramar om lilltjejen och säger åt henne
- Knäppunge (med kärlek i rösten ni vet), du fattar väll att du är tvungen att säga till om du har så där ont. Du hade ju brytit armen din knasboll.
Lilltjejen piper ur sig
- Men jag hade så roligt och jag ville inte missa judon.
Aha, då hajade mamman att vi inte tvingat henne utan att hon velat vara med själv hela tiden. Mamman blev sedan upplyst om försäkringar och hur dagen hade sett ut. Hon lugnade ner sig när hon förstod att vi alla hade kollat hennes dotter och att vi omöjligen kunnat veta att hon haft två sprickor i underarmen.

Inte för att uppröra någon. Mer för att visa ett annat perspektiv på en annan situation.
Förstår att lilltjejens mamma var rasande innan hon hört historien från bägge håll.

Hoppas dottern får fina bilder på sitt gips! Som en tröst i det onda...

Kram Miks

två sprickor är ju inte att bryta armen så då är det ju inte konstigt hon kunde röra fingrar osv..skönt de löste sig, jag är oxå sånt som biter ihop allt för mkt ibland:S

jag som också tränat gymnastik på elitnivå skulle ALDRIG sätta en tjockmatta efter en bock. Mattan kommer aldeless för högt och risken för att skada fötterna är allt för stor! Vrider man sönder fötterna i en tjockmatta så är rehaben betydligt värre för senor och ligament än vad det är för ett trasigt ben, dom repar sig inte lika lätt och man slår väldigt lätt upp skadorna om inte rehaben är helt korrekt.. o även då är det lätt att slå upp dem. Tjockmatta använder man inte förens man hoppar trampett med bord framför. (Bord är som en bock, fast bredare och längre och betydligt högre)
Spontant så tror inte jag att det hade behövts en tjockare matta. (Det finns en variant som är ca 15 cm tjock och hårda, men ändå mjukare än de du tänker på) Jag har själv undervisat redskapsgymnastik i skola och för gymnaster på fritiden och i de där åldrarna så är de inga direkta krafter att tala om, hade en elitgymnast haft en sån hade det nog gått sprickor i varenda ben i kroppen pga de enorma krafterna som de utsätts för. (Andra satsbrädor används) Dessutom är det ytterst få skolor som har sådana mattor som är lite tjockare, endast de som har en gymnastikförening som tränar i hallarna på kvällarna brukar ha sånt och då är det föreningen som äger dom och skolorna får inte använda dom.
Jag förstår att du som mamma blir orolig och tycker det är jobbigt när det händer olyckor, men i detta fall tycker jag det låter dumt att skylla på utrustningen.. så länge den var hel och av kvalité.

Skolans agerande och lärarnas kommentarer till dottern är ju dock under all kritik. OM det nu var så att barnet inte väntade till lärarens klartecken så känns det nog som att hon lärt sig en tillräckligt stor läxa med en trasig arm och behöver inte att lärarna trycker upp det i ansiktet på henne.

:bow:
Bra skrivet!

(Jag och hon har tränat gymnastik ihop förr i tiden fast i olika grupper)

Delvis kl

Även jag som utbildad idrottslärare kan skriva under på att jag aldrig skulle använda en tjockmatta tillsammans med de redskap TS beskrivit. Risken för svårare (mer svårrehabiliterade) skador är mycket större.

Däremot måste alltid en lärare vara med vid hoppen och ta emot eleverna i landningen, någon som jag uppfattar att den aktuella läraren inte gjort.

Tråkigt att ni blivit så nonchalant behandlade av skolan, det är ju de som har ansvar för din dotter under skoltid! Hoppas hon kryar på sig fort och att smärtan i armen går över. Inte kul att springa gipsad över jullovet :(

en sak som jag tycker är lite förvånandsvärt är att man ser det som en självklarhet att flickan självklart talar sanning när hon säger att läraren sagt ok på att hon fick hoppa.
läraren säger ju tydligt att hon sagt åt henne att vänta.. jag säger inte att TS dotter ljuger men varför är det en självklarhet att hon talar sanning? tydligen hade ju eleven som hoppat innan också gjort sig illa, är det inte självklart då att läraren säger att hon ska vänta? det var ju de som var själva grejen som jag fattade det som, läraren fanns inte där för att hon hjälpte eleven som hoppade innan TS dotter och gjorde sig illa. Jag har inte mycket kvar för många lärare men jag tycker det låter lite väl konstigt att påstå att en lärare som sitter och tar hand om ett barn som precis gjort sig illa på en övning när läraren funnits till hands, skulle säga okej til latt låta barnen hoppa själva....
Jag känner varken läraren eller eleven och kan omöjligt ta någons parti, men varför blev det en självklarhet att det var läraren som gjort fel och inte eleven? Om ett barn gör illa sig och vet att h*n gjort fel så blir iaf inte jag förvånad om barnet försöker skylla ifrån sig.

Oavsett vad olyckan berodde på - flickans "olydnad", lärarens ouppmärksamhet eller annan omständighet - borde praxis vara:

*Följa med flickan till skolsyster/alt köra henne till närmaste vårdcentral.
*Stanna där till anhörig dyker upp.
*Underrätta anhörig.

Jag tolkar ts så att det hon är upprörd över är behandlingen EFTER olyckan. Själva olyckan kan vi ju inte utreda här, däremot kan vi diskutera vad läraren/skolan gjorde/borde ha gjort efteråt.

Själva olyckan bör utredas av skolledningen.

jag har aldrig påstått att jag inte håller med dig om de punkterna, men det var TS som tog upp att dottern minsann sagt flera gånger att hon fått ok på att hoppa, också om utrustning som användes på lektionen osv. jag har tydligt skrivit att lärarans sätt att sköta det hela var under all kritik, (i mitt första inlägg) men det är inte samma sak som att man inte kan diskutera elevens "ansvar" (notera "") i det hela. att ta förgivet att allt var lärarens fel och att läraren ljuger och inte eleven tycker jag är fel, vare sig det är TS dotter, eller någon annans son eller dotter.

Jag antar att du också har barn? Jag är av den åsikten att man ska tro på vad barn berättar dom har oftast inte så mycke baktankar som vi vuxna.
Själv är jag först och främst mamma till mina två barn men också utbidad pedagog (fritidspedgog,lärare sedan ca.15år) Jag har själv arbetat på skola där jag hade idrottslektioner i ca7år så jag vet om att det finns många risker och det naturligtvis kan hända olyckor. Det jag blev besviken på var agerandet efter olyckan och sättet mot min dotter. Det är viktigt hurvi vuxna beter oss mot barn och ungdomar, detta får mig att tänka till en extra gång hur jag bemöter "mina" elever och ännu en gång inse att det är ett enormt ansvar att få ta hand om andras barn. Åter till det att lyssna på sina barn och lita på det dom säger: Jag tror mig veta då mina barn talar sanning. Vad är sanning? Jo det som vederbörande upplever i ord och handling. Jag är glad över att jag tror på vad mina och andras barn berättar,detta har bla. gjort att jag har anmält misshandel av barn och detta ledde till att familjen fick hjälp med sina problem,jag blir så himla glad då jag ser/möter denna familj.
HUR MIN DOTTER MÅR? Hon tar det väldigt bra. Har givetvis haft ont då ett ben i armen (nedanför armbågen ca.5 cm) var av. Hon har varit på kontroll och det ser jättebra ut. Nu längtar hon efter att få rida sina ponnisar igen(Tur att det var vintervila och inte tränings/tävlingssäsong nu mamma!)

Oavsett om dottern förskönar historien till sin egen fördel tycker jag att det inte är okej att lärarna framhärdat att det var hennes eget fel.

En olycka är liksom en olycka. Det är inte alltid någon är ansvarig. Det är sånt som kan hända. Och ffa tycker jag inte att man behöver belasta ett barn på det viset som man gjort.

I regel läks armbrott på barn jättefort, min ena dotter bröt armen som tioåring och hon red 10 dagar senare !

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 207
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023